Hallo,
Na vandaag een ritje Utrecht-Den Haag gedaan te hebben begon het richting Den Haag steeds meer naar zwavel te ruiken. Had net vanochtend in La Bombe het artikel gelezen van iemand die ook een zwavellucht rook en bleek dat de accu stond te koken. Terug in Utrecht bleek accu inderdaad heel warm en te borrelen (en behoorlijk te stinken). Spanning over de polen was 14,6V. Heb maar een tijdje alle lichten aangezet om de spanning wat te laten dalen. Helaas is mijn kennis van de dradenbrij onder de kap nog niet zo groot. Wordt de accu te heet omdat de spanningsregelaar niet meer stopt met laden, en is dit op te lossen door een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar? of is hier iets anders aan de hand.
Alvast bedankt voor de reacties.
is inderdaad de spanningsregelaar kun je 3 dingen doen:
een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar installeren of
de huidige mechanische spanningsregelaar vervangen door een mechanische of een electronische.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor je reactie.
Is het installeren van een nieuwe elektronische spanningsregelaar kwestie van draden overzetten of komt hier meer bij kijkeis het mogelijk dat de accu nu beschadigd is door zijn middagje borrelen?
Kees76 schreef:Bedankt voor je reactie.
Is het installeren van een nieuwe elektronische spanningsregelaar kwestie van draden overzetten of komt hier meer bij kijkeis het mogelijk dat de accu nu beschadigd is door zijn middagje borrelen?
wat dat borrelen betrefd hangt meer af van de conditie/ datum in gebruik name van de accu als je ‘m net geinstalleerd had kan die accu wel een midagje borrelen hebben zat ie er al drie jaar in dan zou het wel eens de genade klap kunnen zijn: dus gewoon proberen of ie het nog doet: vervangen kan altijd nog.
het vervangen van de mechanische door een elektronische is eenvoudig: de draden overzetten (4 stuks). deze elektronische versie wordt o.a. door chyparse geleverd en bevalt mij prima (heb ‘m inmiddels al zo’n 3 jaar in m’n DS zitten) ziet er orgineel uit en komt op de oorspronkelijke plaats.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt, heb ik maandag weer een mooi klusje!
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Als je een electronische haalt bij Chyparse. moet je de oude meenemen. Daar krijg je geld voor omdat ze de behuizing opnieuw willen gebruiken.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
langevelsloo schreef:Als je een electronische haalt bij Chyparse. moet je de oude meenemen. Daar krijg je geld voor omdat ze de behuizing opnieuw willen gebruiken.
zijn die electronische ook geschikt voor in de SM??
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Weet ik niet. ‘k Zou even bellen.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
blooper1963 schreef:langevelsloo schreef:Als je een electronische haalt bij Chyparse. moet je de oude meenemen. Daar krijg je geld voor omdat ze de behuizing opnieuw willen gebruiken.
zijn die electronische ook geschikt voor in de SM??
Toeval ???? blijkbaar ook op de SM
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Helaas accu bleek toch te zijn overleden aan zijn middagje borrelen (hoop dat dat lot mij nog even bespaard blijft). Na installeren van nieuwe electronische spanningsregelaar en nieuwe accu blijft nu het relais van de gasinstallatie klikken (om de seconde)als ik het contact aanzet. Als k de gasschakelaar in de middenstand of op benzine zet en daarna weer in de gasstand houdt het klikken op. Kan dit iets met de nieuwe accu te maken hebben? Hij deed dit nog niet met de oude accu erin (starten trouwens ook niet!).
Kees76 schreef:Helaas accu bleek toch te zijn overleden aan zijn middagje borrelen (hoop dat dat lot mij nog even bespaard blijft). Na installeren van nieuwe electronische spanningsregelaar en nieuwe accu blijft nu het relais van de gasinstallatie klikken (om de seconde)als ik het contact aanzet. Als k de gasschakelaar in de middenstand of op benzine zet en daarna weer in de gasstand houdt het klikken op. Kan dit iets met de nieuwe accu te maken hebben? Hij deed dit nog niet met de oude accu erin (starten trouwens ook niet!).
(starten trouwens ook niet!). wil hij nu wel of niet starten op gas :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hij start verder prima op gas. Na het een keer in de middenstand zetten en terug op gasstand is het geklik verdwenen. Het koudestartvermogen (nen) van de nieuwe accu is iets hoger dan de oude, zou het daar mee te maken hebben?
Kees76 schreef:Hij start verder prima op gas. Na het een keer in de middenstand zetten en terug op gasstand is het geklik verdwenen. Het koudestartvermogen (nen) van de nieuwe accu is iets hoger dan de oude, zou het daar mee te maken hebben?
nee dat koudestart vermogen heeft te maken met het feit dat je gedurende
een uur een hogere amperage (ampere) kan trekken.
zoiets als 100Ah ipv 70Ah.
die nieuwe relais zijn wel wat gevoeliger daar het relais pas geschakeld wordt als er een stroom door de bougiekabel gaat (dit werkt dmv een inductieveld welke opgewekt wordt als er een stroom door de bougiekabel loopt maar, daar zal ik je verder niet mee lastig vallen). wellicht heeft dit relais een klap gehad als gevolg van de toemalige te hoge spanning. (relais is gaan borrelen ). Wat ik dus bedoel is dat het relais wellicht defect is als gevolg van….......die toemalige te hoge spanning.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor je antwoord. Ga het bewuste relais maar eens opsporen en vervangen door eentje die het borrellen aan zijn eigenaar over laat!