Hallo,
Was benieuwd of iemand mij verder kon helpen met het volgende probleem. Bij het wegrijden na een koude start houdt mijn Xsara Berline 1.6i 16V, 102.000 km, BJ Januari 2001 in. Na pakweg de eerste 20 meter reageert hij ongeveer 2 seconden niet op het gas en lijkt het er bijna op alsof de motor afslaat (toerental is bijna stationair en gas dieper intrappen om te corrigeren werkt niet - soms is het zelfs zo erg dat ik de koppeling even in moet trappen om te voorkomen dat hij afslaat). Soms gaat het wegrijden wel normaal, maar na de eerste 20 meter zakt het toerental ineens, gaat dan weer omhoog, zakt weer en vervolgens geen problemen meer (hobbelpaard-idee). Wat er ook gebeurt, na de eerste 20-30 meter zijn alle problemen voorbij. Buitentemperatuur lijkt een kleine invloed te hebben, zowel ‘s zomers als nu gebeurt het af en toe, alleen ‘s zomers lijkt het iets vaker te gebeuren.
Het probleem doet zich niet altijd voor, maar laten we zeggen 1x in de week. Bij een warme motor doet het probleem zich niet voor. Het starten zelf is geen probleem, zowel bij koude als warme motor slaat de auto vlot aan en loopt ook netjes stationair. Ik begrijp ook dat je niet van een koude motor moet verwachten dat ‘ie meteen de volle prestatie levert en ik rijd de motor ook rustig/normaal warm, maar dit is gewoon te erg.
Auto is al bij de garage geweest, software updates zijn uitgevoerd, computer is uitgelezen en (uiteraard) niets vreemds gevonden.
Onlangs had ik een leenauto van de garage mee (Xsara 1.6i 16 V, Sep 2001 met 53.000 km). Deze auto heeft dat probleem zeer zeker niet en is ook over het hele toerengebied een stuk feller (dacht eerst dat het een 1.8 of 2.0 was, maar het is echt een 1.6). Zou het kunnen zijn dat mijn auto vuile injectoren heeft? Vocht/water in de brandstoftank? Problemen met de brandstofpomp? En zo ja, hoe controleer ik dat of los ik zo iets op? Ik tank al euro 98 en dat helpt wel iets, maar het lost het probleem niet op.
Dank voor eventuele tips.
Vroem
Klinkt als een kwaaltje waar de meeste ZXen ook last van hebben, bij de eerste koude start op de dag houd de auto na 10 a 20m even flink in. Daarna heb je de hele dag er geen last meer van, stationair draaien bij een koude start is ook geen probleem.
Bij de ZX is het een versleten gasklep.potmeter, soms is deze vies en helpt schoonmaken. Helaas verkopen ze die gasklep.potmeter (plaatje?) niet los, en moet je een compleet gasklephuis kopen.
Aha! Heb even gezocht in het ZX forum en heb daar dit draadje gevonden. Wat je daar beschrijft is precies datgene wat ik ook heb - op sommige dagen niets aan de hand, op andere dagen is het probleem er wel en exact zoals je het daar beschrijft. Ik ga er (voorlopig) dus maar vanuit dat het ook bij mij de pot. meter is.
Is dat schoonmaken veel werk? Probleem is dat ik een auto van de zaak heb die aan het eind van het jaar weg moet. Dus reparaties mogen niet al teveel geld kosten en zeker niet als het niet echt noodzakelijk is. En ik weet niet of dit iets is waar ik zelf aan moet beginnen - heb hier geen ervaring mee. Wil het gerepareerd hebben, want ik ben van plan deze auto over te nemen. Er is verder niets mis mee en ik weet de historie. En als ze tijdens het schoonmaken alsnog constateren dat de pot. meter zijn beste tijd gehad heeft en het gasklephuis vervangen dient te worden, zal ik dat even noemen bij de taxatie, zodat de prijs omlaag gaat en ik de auto dus goedkoper van de zaak over kan nemen…
Vroem
Afhankelijk waar het gasklephuis precies zit is het niet heel veel werk, als je het juiste gereedschap heb. Je moet wel een nieuwe pakking kopen of maken voor de montage ervan, zelf maken is niet zo moeilijk en goedkoper. Bij de 1.4i motoren moet het complete gasklephuis en dat wat erboven zit eraf, om het plaatje (gaskleppot.meter) aan de zijkant los te kunnen schroeven, is nog steeds niet meer dan een half uurtje werk. Wellicht is het bij de 1.6 16V makkelijker?, waar ergens woon je, eventueel wil ik wel even kijken of het de moeite waard is.
Je zegt dat het nu een auto van de zaak is? zit er dan geen LPG installatie in, welke voor problemen zorgt :
Auto moet morgen sowieso naar de garage voor iets anders, zal meteen even vragen of ze tijd hebben om naar dat gasklephuis te kijken - zeker als het demonteren maar iets van een half uurtje duurt (is eigenlijk te gek voor woorden dat een berijder aan de officiële dealer moet vertellen waar het probleem waarschijnlijk in zit - je zou verwachten dat ze daar toch ook de nodige ZX’en hebben gehad met dat probleem dus als er dan een Xsara komt zou er toch een moeten gaan branden).
Ik woon in de omgeving Rotterdam, maar heb noch geen tijd gehad om zelf even te kijken of het iets is wat “binnen mijn technische kennis valt” Iig dank voor je aanbod.
En vwb LPG (of diesel): daar heeft mijn baas nog nooit van gehoord. Niet dat ik het erg vind, maar vanuit een economisch perspectief snap ik het niet waarom ik (en al mijn collega’s) gewoon vrolijk op benzine in de rondte rijden…
Ik houd je op de hoogte en hoop dat ik na mijn garagebezoekje morgen wat meer weet.
Vroem
De meeste ZXen rijden ook gewoon lekker door met dit kwaaltje, de eerlijke Citroen specialisten adviseren ook om er gewoon mee door te rijden. Een nieuw gasklephuis kost voor de 1.4i iets van €200 a €250. Meestal heb je het probleem een paar dagen niet nadat je een lange snelwegrit heb gemaakt (c.a. 4 a 500km).
Ik betwijvel of ze er naar willen kijken, mij werd er geadviseerd om het plaatje er niet af te halen omdat het terug plaatsen ervan in exact dezelfde positie moet gebeuren. Als je de boel aftekent met een stift is er niets aan de hand en kun je het plaatje weer netjes in de goede positie terug plaatsen. Mijn ZX rijd prima met een gasklephuis uit een AX-GT uit 1989 waar niet veel km opzaten, daarvan heb ik het plaatje wel schoon moeten maken voordat de auto echt soepel reed.
Ik wens je sucses met het uitleggen van het probleem en de mogelijke oplossing aan de dealer, dat heb ik al bij verschillende dealers geprobeerd toen ik wilde vragen wat een nieuw gasklep huis zou kosten. Geen enkele dealer begreep het probleem en wat ik nou precies nodig had, behalve de specialist waar ik de auto in onderhoud heb.
Ik woon zelf in Rotterdam, mijn telnr. staat in de lijst/topic van de Hulptroepen, mocht je hulp willen om er samen een keer naar te kijken dan geef je maar een belletje.
PS: Ik heb ook een rare baas gehad in het verleden, die kocht een golf 1.8i voor de afdeling. Maar al snel reed ik hele dagen/weken in dat ding en iedere dag voltanken met 40 a 50L benzine, toen maakte ik nogal wat km, was een dure grap.
Grmbl ... auto is nog bij de dealer. Meld mij weer als ik meer weet.
Vroem
Vroem schreef:Grmbl ... auto is nog bij de dealer. Meld mij weer als ik meer weet.
Welke dealer is dat : , toch niet Mobility Centre in Rotterdam
Nee ‘t is niet Mobility Centre. ‘k zal het hele verhaal inclusief dealernaam (helaas moet ik onderhoud hier laten verrichten) hier in een nieuw draadje waarschijnlijk nog wel eens schrijven maar pas als het probleem (heeft niets met het inhouden te maken overigens) opgelost is…. Zoals je dus begrijpt: auto nog -steeds- niet terug.
Vroem
Als het “Mobility Centre” is, dan is er nog hoop
Als het probleem maar opgelost is voordat je de auto overneemt voor een zacht prijsje. Gewoon een verhaaltje, dat binnenkort de distributieriem, grote beurt, band, etc etc, moet gebeuren en dat de auto niet veel meer gaat opbrengen en dat jij de Xsara graag wil kopen
Heb ik ook gedaan in 2002, toen nam ik een Xsara 1.9D met alles erop en eraan voor €1000 mee van mijn werkgever
Zo. In het kader van beter laat dan nooit: een updateje. Ben een beetje drukjes geweest èn ik wilde het eerst even aankijken. Ik heb de gasklep schoon laten maken en het lijkt erop alsof het probleem een stuk minder is. Is nog niet helemaal weg maar in ieder geval een stuk minder prominent aanwezig.
En ja heb auto voor een boterzacht prijsje overgenomen (ok ik moest er meer voor betalen dan €1000 maar de prijs is wel wel zo’n slordige €2500 onder de showroomprijs van een 2001 Xsara met deze kilometerstand en uitrusting ). Sterker nog, ik heb Xsara’s van bj 98 gezien die nog duurder in de showroom stonden dan wat ik voor mijn bj 2001 betaald heb.
Oh en de dealer was Luveto uit Spijkenisse. Wat een drama. Aardige lui hoor, echt waar. Het is alleen jammer dat als je je auto wegbrengt om de airco te laten repareren je 3x terug moet (alleen maar om de diagnose te stellen wat er nu precies kapot is) en dan iedere keer 3 weken moet wachten voordat je terecht kunt. Als je dan je auto uiteindelijk voor de reparatie brengt, ben je ‘m twee weken kwijt omdat ze de nieuwe computer niet ingeregeld kunnen krijgen. Om nog maar niet te spreken van het feit dat als je je auto opgehaald hebt er ineens allerlei relaishouders onder het dashboard vandaan kukelen (erg leuk als dat aan een berg draadjes vlak boven je gaspedaal bungelt… NOT!). En dat je raamschakelaar vernaggelt is zodat het linkerraam niet meer automatisch opent en sluit. En dat voor het gemak de helft van de schroefjes van het dashboard maar vergeten zijn, zodat alles nu lekker rammelt. Ik heb alles zelf maar gefixt. Sneller en gebeurt het tenminste goed. Ik heb trouwens ook het idee dat ze mijn auto daarom misschien zo laag getaxeerd hebben als een soort van “goedmakertje” voor alle ellende.
Ga nu een andere garage zoeken, nu mag het tenminste!
Bedankt voor de tips en adviezen!
Vroem
Vroem schreef:Zo. In het kader van beter laat dan nooit: een updateje. Ben een beetje drukjes geweest èn ik wilde het eerst even aankijken. Ik heb de gasklep schoon laten maken en het lijkt erop alsof het probleem een stuk minder is. Is nog niet helemaal weg maar in ieder geval een stuk minder prominent aanwezig.
En ja heb auto voor een boterzacht prijsje overgenomen (ok ik moest er meer voor betalen dan €1000 maar de prijs is wel wel zo’n slordige €2500 onder de showroomprijs van een 2001 Xsara met deze kilometerstand en uitrusting ). Sterker nog, ik heb Xsara’s van bj 98 gezien die nog duurder in de showroom stonden dan wat ik voor mijn bj 2001 betaald heb.
Oh en de dealer was Luveto uit Spijkenisse. Wat een drama. Aardige lui hoor, echt waar. Het is alleen jammer dat als je je auto wegbrengt om de airco te laten repareren je 3x terug moet (alleen maar om de diagnose te stellen wat er nu precies kapot is) en dan iedere keer 3 weken moet wachten voordat je terecht kunt. Als je dan je auto uiteindelijk voor de reparatie brengt, ben je ‘m twee weken kwijt omdat ze de nieuwe computer niet ingeregeld kunnen krijgen. Om nog maar niet te spreken van het feit dat als je je auto opgehaald hebt er ineens allerlei relaishouders onder het dashboard vandaan kukelen (erg leuk als dat aan een berg draadjes vlak boven je gaspedaal bungelt… NOT!). En dat je raamschakelaar vernaggelt is zodat het linkerraam niet meer automatisch opent en sluit. En dat voor het gemak de helft van de schroefjes van het dashboard maar vergeten zijn, zodat alles nu lekker rammelt. Ik heb alles zelf maar gefixt. Sneller en gebeurt het tenminste goed. Ik heb trouwens ook het idee dat ze mijn auto daarom misschien zo laag getaxeerd hebben als een soort van “goedmakertje” voor alle ellende.
Ga nu een andere garage zoeken, nu mag het tenminste!
Bedankt voor de tips en adviezen!
Misschien wat voor ‘Het grote dealer/garage——> klaag/pluim-topic!’ : http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2813&highlight=garaget=2813&highlight=garage