sinds 2 dagen hebben we een xm 2.0i break comfort uit 1993 met 230.000 km op de teller, apk tot half januari 2008, en dat voor slechts 600 euries. we zijn er erg blij mee.
ik heb ds’sen en cx’en gehad, dus het getik van de hydroliekpomp ken ik wel. het valt mij op dat in de xm de tikken elkaar snel opvolgen, zit maar zo’n 2 seconden tussen. ze veert en stuurt en remt fantastisch, daar valt niets op aan te merken.
mijn vraag is nu wat een normale “tikfrequentie” is en als elke 2 seconden wel erg snel is, wat hier dan de oorzaak van is?
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Het zou de voorraadbol kunnen zijn, laat je auto lopen tot ie op hoogte is. zet vervolgens de motor af en draai dan de ontluchtingsschroef van je drukregelaar los, dan zou je een sis moeten horen als je voorraadbol leeg loopt. hoor je die niet, dan is je bol waarschijnlijk plat.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: tik, tik, tik zegt de hydroliekpomp
mijn vraag is nu wat een normale “tikfrequentie” is en als elke 2 seconden wel erg snel is, wat hier dan de oorzaak van is?
Mijn XM-pomp “tikt"om de 6 sec.Van de Xantia idem dito.Kan ook zijn dat de pomp versleten is,kan gerenoveerd worden=beter dan 1 v/d sloop.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
hoor die van mij helemaal niet tikken..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Re: tik, tik, tik zegt de hydroliekpomp
Regino schreef:mijn vraag is nu wat een normale “tikfrequentie” is en als elke 2 seconden wel erg snel is, wat hier dan de oorzaak van is?
Mijn XM-pomp “tikt"om de 6 sec.Van de Xantia idem dito.Kan ook zijn dat de pomp versleten is,kan gerenoveerd worden=beter dan 1 v/d sloop.
Die pompen slijten niet zo snel, is altijd wel mogelijk. Ik denk ook dat je voorraadbol plat is. Eens om de 10 seconden is “gezond”.
See, buy, fly C5 V6
Om de 30sec of meer is tiptop en vanaf 10sec en minder wordt het tijd om eens te gaan denken aan het vervangen of opvullen van de voorraadbol. Met een frequentie van 2 sec zou ik ‘m maar gelijk vernieuwen.
Animal triste post coitum
ok. kan ik dat zelf? of vereist dit speciaal gereedschap? en is de voorraadbol dezelfde als de veerbollen?
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
voorraadbol is anders dan een veerbol. Loshalen en vervangen is niet heel veel werk, systeem drukloos maken, ontluchtingsschroef halve slag open draaien, bol losschroeven evt. met hamer en schroevendraaier, en de nieuwe erop draaien! Vervolgens de auto in rijstand zetten en starten. na ongeveer 10 seconde de ontluchtingsschroef op de drukregelaar weer vastdraaien, en je bent klaar.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik weet niet waar de voorraadbol bij een 2 liter zit, maar ga er maar van uit dat je een brug nodig hebt. Verder is het een simpele klus die op dit forum veelvuldig beschreven staat, dus zoek het ff op zou ik zeggen. De voorraadbol is een andere bol dan je veerbollen en is verkrijgbaar bij je dealer, of specialist zoals b.v. Chyparse in Almere.
Edit; Mechuccio was mij net voor
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Voorraadbol is als ik het e goed herinner van boven ook best goed bereikbaar bij de 2 liter., daar ist allemaal niet zo krap.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Op de brug is idd een het makkelijkst. Even de zaak drukloos maken, dus ook de bout bij de voorraadbol losdraaien. Dan voorzichtig los tikken met een hamer en een schroevendraaier…pas op voor je radiateur. Bij mij ging het vrij makkelijk.
O ja…mij werd geadviseerd de rubberen ring te laten zitten, mits hij daar niet lekt.
Nieuwe bol er gewoon handvast opdraaien en klaar….vergeet je ontluchtingsventiel niet vast te zetten!
Suc6!
See, buy, fly C5 V6
Heb van de week m’n voorraadbol (laten) vervangen. De pomp sloeg de laatste weken steeds vaker aan, uiteindelijk zo ongeveer elke seconde. Voorraadbol bleek helemaal leeg te zijn. Met de nieuwe bol is het tikken vrijwel helemaal afgelopen. Na een minuut had ie nog niet getikt, en langer heb ik het niet meer afgewacht.
Succes en groeten,
Jan
Hadden jullie niet het probleem van een lang blijven branden van het STOP lampje in je dashboard?
Ik had dat wel en toen die bol (alle bollen trouwens) was/waren vervangen ging het vrijwel direct na het starten uit.
Ik hoor hem in de auto zelf overigens niet tikken.
nee, stoplampje gaat bijna direct uit, en het veer-, stuur- en remgedrag is ook perfect, dus het hydraulische systeem werkt zoals het hoort. maar voordat dat verandert toch maar snel de voorraadbol vervangen.
wat is ook al weer de naam van de onderdelenleverancier in zoeterwoude?
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
ik zou het niet weten, we hebben ‘m net een paar dagen…
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974