De koppeling van mijn mooie Visa tweecilindertje is ietwat gaar. Mijn verregaande onkundigheid zal daar hoogstwaarschijnlijk de hoofdoorzaak zijn, maar daar gata het nu niet om, wie heeft er ervaring met de koppelingsgroep vervangen? Tips en trucs zijn meer dan welkom!
Ik heb niet genoeg kennis en ervaring om de complete klus op me te nemen, maar ik wil je graag helpen !
Schijt aan originaliteit.
LE, je weet toch hoe het bij een eend moet?
.6 Visa is niet anders hoor, hooguit wat moeilijker kwa plaatwerk verwijderen
CX GTi Turbo 2 - All Black
Re: koppelingsgroep!
Evan schreef:LE, je weet toch hoe het bij een eend moet?
.6 Visa is niet anders hoor, hooguit wat moeilijker kwa plaatwerk verwijderen
Ik heb het 1 keer gedaan met ENORM veel hulp van André. Zonder hem was het NOOIT gelukt. Als ik het een paar keer vaker bij mijn (of een andere) Eend gedaan heb, durf ik het MISSCHIEN aan bij een Visa, maar nu is wat mij betreft het risico nog te groot en begin ik er niet aan. Als ik aan een klis begin, wil ik namelijk zeker weten dat ik die klus kan klaren zonder gedonder door een gebrek aan technische kennis/ervaring aan mijn kant (als het hele spul gewoon niet meer te repareten valt zal het me een worst wezen want dan ligt het niet aan mij). Echter, assistentie verlenen wil ik wel. Graag zelfs !
Huis aan de Dyk schreef:Ehm, Alex…. moet je niet de vrije slag wat bij stellen? Wat is er aan de hand? Kan toch niet zo zijn dat je in nog geen maand tijd de koppeling in mekaar heb gedraaid! Deze was namelijk 98% goed!
Rij even naar die jongens in Dokkum van Citrofiel! Daar heb ik je al, eerder een tip over gegeven. Ze hebben recent een visa compleet eigenhandig gereviseerd!!! Of ga naar de echte citro mannen in Damwoude.
Waar je geen verstand van heb laat het dan doen. Je rijdt een klassieker. 1 van de laatste visas doe van de band is gekomen!!!
Denk daar nou een aan!!!
Groetjes van de vorige eigenaar.
Alex pleurt die Visa niet weg, dan krijgt hij mij op z’n dak
Maar ik denk dat het echt een rot druklager is. Want hoe ver je het koppelingspedaal ook in trapt, altijd hoor je gegier. Tevens gaat schakelen goed (geen tandengeknars als je de versnellingsbak in z’n 1 zet) en ‘trekt’ de Visa ook niet als hij in een versnelling staat met de koppeling ingetrapt.
En daarbij: hoe zou het moeten gebeuren dat plotseling, van het ene op het andere moment de koppeling niet meer goed afgesteld staat ?
Schijt aan originaliteit.
Re: koppelingsgroep!
Huis aan de Dyk schreef:Ehm, Alex…. moet je niet de vrije slag wat bij stellen? Wat is er aan de hand? Kan toch niet zo zijn dat je in nog geen maand tijd de koppeling in mekaar heb gedraaid! Deze was namelijk 98% goed!
Rij even naar die jongens in Dokkum van Citrofiel! Daar heb ik je al, eerder een tip over gegeven. Ze hebben recent een visa compleet eigenhandig gereviseerd!!! Of ga naar de echte citro mannen in Damwoude.
Waar je geen verstand van heb laat het dan doen. Je rijdt een klassieker. 1 van de laatste visas doe van de band is gekomen!!!
Denk daar nou een aan!!!
Groetjes van de vorige eigenaar.
Het is niet zo dat ik zelf aan de slag ga, en mara een beetje aan ga modderen. Hij heeft nog niet in dit topic gepost, maar ik had hem aan de telefoon toen ik het opende, namelijk Emiel. En die heeft er volgens mij net zovele verstand van als de mannen uit Dokkum of Damwoude.
Nouja verstand… Ik kan heel behoorlijk mezelf redden met sleutelen…
Er zijn twee problemen volgens mij:
1. IK heb nog NOOIT een frictieset vervangen van een visa tweecilinder, waarvan ik wel frictiesets heb vervangen moet ik maar niet gaan opsommen want dan scheld ik het topic vol met vreemde merken…
Daarom ook Alexxxxx’s vraag wie kan ons tips geven, het zal toch echt niet zo zijn dat NIEMAND dit ooit heeft gedaan, of dat wij als divisie noord van het forum structureel genegeerd worden….
2. Ik heb pas over een week of twee tijd…. ik ga op vakantie enzo…
ik wil er ook zeker van zijn dat we het juiste gaan doen en vervangen zodat de visa niet weken achtereen het warme plekje bezet houdt van mijn 11RE.
Misschien is het zoals de vorige eigenaar zegt verstandig om eerst even langs de twee genoemde specialisten te rijden, anders mag je ook woensdagavond langskomen in Leeuwarden bij mijn garage dan horen/kijken/rijden we samen even, dan kunnen we misschien nog afstellen of concrete afspraken gaan maken.
Alvast bedankt voor alle hulp!
Emiel
Als iemand met 100% zekerheid kan bevestigen dat het inderdaad het druklager is en de complete koppeling wordt vervangen (als het inderdaad het druklager is, zou ik dat wel doen! Het is een vrij grote klus en dan ben je er toch bij) en er een goed-passend stukje centreergereedschap aanwezig is (bij een Eend is dat vaak een stuk prise-as, heb ik zelf niet helaas) en er een geschikte sleuteplek is (jouw box Emiel?) dan durf ik het samen met Emiel en Alex wel aan. De klus zou dan in 1 dag geklaard moeten kunnen worden, maar ga voor de zekerheid maar uit van 2 dagen. Dan kan het alleen maar meevallen.
Schijt aan originaliteit.
Je kunt als centreerhulpstuk een stuk prise-as van een eend pakken (jij had toch een slechte bak liggen, LE?) want de koppeling is hetzelfde als van een eend met diafragmakoppeling. Je kunt natuurlijk ook gewoon een universeel centreer hulpstuk gebruiken.
je moet idd ff het blok uit de visa tillen. en dat gaat best wanneer je het front verwijdert hebt. Das 2 uurtjes sleutelen en dan ligt het blok ernaast.
wat betreft de diagnosestelling, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Wat betreft als je koppeling op het druklager na verder goed is waarom dan ook drukgroep en koppelingsplaat vervangen?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Omdat je er dan toch bij bent en het nogal en klus is om de motor er uit te prutsen. Dan wil je 10.000 km verder niet nog eens je motor er uit klussen. Maar als die koppeling er net 5000km in zit, kan ik me voorstellen dat het een beetje teveel van het goede is om hem gelijk weer te vervangen.
Overigens heb ik geen slechte bak liggen. Zelfs geen goeie ! Ligt allemaal in Hilversum.
Schijt aan originaliteit.