simpele vraag, slechts uit nieuwsgierigheid:
ik lees af en toe dat auto’s backfire hebben, en heb begrepen dat LPG-auto’s daar meer last van hebben (of is dat al fout?)
wat gebeurt er dan, en hoe ernstig is het?
‘t is weer tijd om iets te leren..
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Onverbrand gas (benzinenevel in lucht of LPG nevel in lucht) dat verbrandt in de uitlaat.
Op 1 of andere manier (slechte ontsteking of slechte klepstelling) komt die nevel (met lucht) in de uitlaat. Daar ontbrandt het doordat het de hete uitlaat raakt of in brand gestoken wordt door hete uitlaatgassen.
Maar er zijn vast mensen die het nog veel beter en uitgebreuder uit kunnen leggen
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Onverbrand gas (benzinenevel in lucht of LPG nevel in lucht) dat verbrandt in de uitlaat.
Op 1 of andere manier (slechte ontsteking of slechte klepstelling) komt die nevel (met lucht) in de uitlaat. Daar ontbrandt het doordat het de hete uitlaat raakt of in brand gestoken wordt door hete uitlaatgassen.
Maar er zijn vast mensen die het nog veel beter en uitgebreuder uit kunnen leggen
ik hoop het want dit wist ik al
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Niet in de uitlaat, maar de inlaat
Backfire ontstaat door een vroegtijdige of een naverbranding van het mengsel in het luchtinlaatsysteem van de motor. De schade die hierbij kan optreden varieert van losgeraakte en/of gescheurde (kunststof) onderdelen van het luchtinlaatsysteem tot/en beschadigde sensoren en luchtregelklep.
Kan diverse oorzaken hebben, klepspeling verkeerd, ontstekingstijdstip verkeerd waardoor het mengsel tijdens de inlaat slag al word ontstoken.
Komt relatief veel voor bij rijden op LPG, waarom dat zo is kunnen de LPG kenners hier vast wel uitleggen, als dieselaar wil ik niets met LPG te maken hebben . Motoren met verderloze ontsteking hebben er ook veel last van als de Dis-Bobine of de bougiekabels eraan slecht of kapot zijn.
maar kan een motorblok er ook aan overlijden, of is het slechts dat je een paar onderdelen moet vervangen en weer vrolijk verder kan tuffen?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
hel1 schreef:maar kan een motorblok er ook aan overlijden, of is het slechts dat je een paar onderdelen moet vervangen en weer vrolijk verder kan tuffen?
Een motorblok heeft wel zwaardere explosies te verduren, hooguit kan je je hele inlaattraject vernietigen
Eveneens ben ik tevens ook.
..en we worden steeds wijzer..
maar waarom hebben LPG auto’s er meer last van??
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
omdat lpg veel langzamer verbrand, kan nog steeds vuur in de cilinder zitten als de inlaat opent vandaar
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:omdat lpg veel langzamer verbrand, kan nog steeds vuur in de cilinder zitten als de inlaat opent vandaar
aha!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Lelijke Eend schreef:Onverbrand gas (benzinenevel in lucht of LPG nevel in lucht) dat verbrandt in de uitlaat.
Op 1 of andere manier (slechte ontsteking of slechte klepstelling) komt die nevel (met lucht) in de uitlaat. Daar ontbrandt het doordat het de hete uitlaat raakt of in brand gestoken wordt door hete uitlaatgassen.
Maar er zijn vast mensen die het nog veel beter en uitgebreuder uit kunnen leggen
Komt meer voor dat het in de inlaat komt dan uitlaat. Dan explodeerd je luchtfilterhuis.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En nog een reden is dat LPG (G1&G2;) bij het luchtfilter in het inlaattraject komt. Heel de inlaatslang vanaf het luchtfilter is dus bij LPG gebruik gevuld met een brandbaar gas itt rijden op benzine waarbij normaal gesproken alleen lucht in deze slang terecht komt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
citro-power schreef:Komt meer voor dat het in de inlaat komt dan uitlaat. Dan explodeerd je luchtfilterhuis.
Geeft ook een mooie knal
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
ZX1.4i schreef:citro-power schreef:Komt meer voor dat het in de inlaat komt dan uitlaat. Dan explodeerd je luchtfilterhuis.
Geeft ook een mooie knal
Uhuh Met m’n BX 1400 (benzine!) een keer gehad, voor ‘t eerst starten na een hele lange tijd stilstaan: luchtfilter weggeblazen en bougies verschroeid.
iedere keer een luchtfilterhuis is leuk en de knal eigenlijk onbetaalbaar.
Leuk is anders…... Vaak word er een buitenstopcontactbehuizing, je weet wel zo’n waterdichte met een klepje gemonteerd op het luchtfilterhuis, zodat de overdruk kan ontsnappen.
groeten
de verbrandings snelheid van lpg [ lees mengsel van propaan en butaan] is lager dus daar om is de temperatuur [verbrandingstemp ] altijd hoger.
hoe verlaar je anders de 10% vermogenverlies tov. benzine met minder calorische waarde
verder ook nog even zeggen dat de dieselmotor op lpg we bestaat (en ook die op stadsgas), maar inderdaad nog niet voor een personenwagen (wel bussen)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LPG ontsteken met de compressie van diesel? Ver voordat je het bovenste dode punt berijkt en de bougie voonkt is je mensel al zelfontbrand….En inderdaad verplaatst het vlamfront zich langzamer dan bij benzine. Neem een beetje H2 gas. lage calorische waarde maar ontbrandsnelheid heel erg hoog!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>