rechterachterband is gaan cuppen
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 februari 2007 12:40 AM

Al een tijdje is het zo dat mijn xantia break in sommige gevallen. trilt. Het rare is dat dit niet altijd op dezelfde momenten gebeurt. Soms bij het optrekken soms bij het op constante snelheid rijden. Nu was ik vandaag ff aan het tanken en om de een of andere reden had ik het gevoel om over mijn rechterachterband heen te aaien. Ik voelde weerstand als een zaagblad. Het rare is dat het alleen rechts is. Kan het komen door ouderdom of moet ik de auto uit laten lijnen? De band lijkt namelijk erg oud. Hij glimt helemaal aan de zijkant. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het zijn dat de auto daarom trilt?

Graag hoor ik jullie ervaring.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 05 februari 2007 01:19 AM
  [ # 1 ]

Schroef even het reserve wiel eronder, weet je snel meer Wink
Zou anders nog een draagarmlager kunnen zijn.
Als je achter de auto staat even kijken naar de wielstand, als het betreffende wiel naar binnen leunt is het lager waarschijnlijk aan vervangen toe.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 05 februari 2007 01:37 AM
  [ # 2 ]

X-been?

/—\

van achter?

Jos van der Voort

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 februari 2007 10:57 AM
  [ # 3 ]

Ze staan wel recht daarom verbaast het dat er maar een is gaan cuppen

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 05 februari 2007 02:50 PM
  [ # 4 ]

Dit kan ook ouderdom zijn, echter vaker gaan banden cuppen door een (verkeerde?) stand van de achterwielen, uitlijnen is denk ik geen optie, omdat je volgens mij niets kan stellen aan de stand van de achterwielen bij een xantia.
Ik vrees dat je een of twee nieuwe achterbanden moet laten monteren!

Succes

Emiel

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 februari 2007 09:40 PM
  [ # 5 ]

Ik denk dat ik dan eerst maar eens mijn reserveband ga monteren eens kijken wat dat oplevert.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 06 februari 2007 12:09 AM
  [ # 6 ]

nu je erover begint, in merk bij bepaalde snelheden ook trilling (Xantia break, type 2, 2000). Ik kan achterhalen in de onderhoudsgeschiedenis dat er in het verleden al eens 4 nieuwe banden zijn geplaatst (op dezelfde datum).
Mijn linker-achterband vertoont ook deze symptomen, en is bij de vorige APK van April 2006 al als aandachtspunt opgegeven.

Ik denk dat ik ook even wiel verwissel als het weer het deze week (even) toelaat.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 06 februari 2007 02:07 AM
  [ # 7 ]

cuppen komt relatief vaak voor bij auto’s met een complexe achterwielgeometrie (meerpuntsophanging) en bij auto’s met meesturende achterassen.

Puur speculatie, maar zou het kunnen dat de flexibele rubbers die voor het meesturende effect zorgen wat ingesleten of ingedrukt zijn?

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 06 februari 2007 02:19 AM
  [ # 8 ]

Gevoeligheid voor cuppen hangt ook samen met het merk en de bandenspanning.
Van michelins hoor je het zelden, conti’s schijnen er heel gevoelig voor te zijn.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 06 februari 2007 02:58 AM
  [ # 9 ]
Piet Visser schreef:

Gevoeligheid voor cuppen hangt ook samen met het merk en de bandenspanning.
Van michelins hoor je het zelden, conti’s schijnen er heel gevoelig voor te zijn.

continental is een B-merk.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
citroensap
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 03-02-2007

Gepost: 11 februari 2007 06:59 PM
  [ # 10 ]
eviltwin schreef:

continental is een B-merk.

Je schrijft het toch echt met een C hoor!

BTW continental zijn gewoon prima banden….geen onzin meer uitkramen dus.

From 100 to 0 in less than 3 seconds…

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 12 februari 2007 12:22 AM
  [ # 11 ]

Ik wil er de 25e op de meeting in leeuwarden wel ff naar kijken, zit in de bandenbranche. Merk maakt echt heel veel verschil trouwens, conti’s (de oude types) zijn keihard en maken onnoemelijk veel lawaai. De nieuwe zijn wel beter, geen michelin, goodyear, bridgestone of pirelli maar het wordt beter.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 12 februari 2007 02:11 AM
  [ # 12 ]

De nieuwe zijn wel beter, geen michelin, goodyear, bridgestone of pirelli maar het wordt beter.

Very Happy

Ben benieuwd of het reservewiel er al onderzit, en of het geholpen heeft.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 13 februari 2007 10:27 PM
  [ # 13 ]

Ik heb het zo gelaten. Ben er mee naar de garage gegaan. Het trillen komt van de voorbanden. Deze zijn ei-vormig. als banden cuppen gaan ze geluid maken. Daar heb ik op het moment helemaal geen last van.

De auto is weer klaar voor een jaar APK. Als het wel erger wordt kan het altijd nog.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 06 maart 2007 10:51 PM
  [ # 14 ]
Piet Visser schreef:

Gevoeligheid voor cuppen hangt ook samen met het merk en de bandenspanning.
Van michelins hoor je het zelden, conti’s schijnen er heel gevoelig voor te zijn.

Die banden van mij zijn Michelin Energy. Ik heb een maand geleden winterbanden laten monteren, en bij terugmonteren van de zomerbanden laat ik de ophanging even nakijken. Ik merk verder weinig verschil in weggedrag.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook