Over het vervangen van mijn koppakking ( Citroën ZX 1.6i BDY motor)onlangs heb ik het volgende te melden voor de geïnteresseerden (tevens hoop ik hiermee mensen informatie te geven die in eenzelfde pakket zitten):
Als eerste een stukje voorgeschiedenis; 5.000 km voordat de koppakking lek ging heb ik ook een lekke koppakking gehad. Toen heeft een beunhaas de klus gedaan, waarbij drie kopbouten in het blok waren afgebroken. Zelf geprobeerd deze los te krijgen, maar na uren tevergeefs geprobeerd te hebben (echt alles geprobeerd behalve bijv. een 10 mm gat boren (te link dacht ik)) de hoop opgegeven. Maar ik kon geen afscheid nemen van een auto die er nog zo goed uitzag. Toen heb ik een motorblok (incl. kop) opgekocht voor 200 euro bij een demontagebedrijf. Deze opgehaald en achter in de kofferbak(!!) mee naar huis gereden. De beunhaas heeft het blok erin gezet. Toen dacht ik dat ik lekker kon rijden het komende jaar. In het begin reed hij ook goed, maar na ong. drie maanden begon smurrie zich op te hopen in de vultank van de olie. Hij nam koelvloeistof en witte rook kwam uit de uitlaat. Het opkopen van tweedehands blokken wil ik dus afraden. Of je moet eerst de auto kunnen bekijken met het motorblok er nog in en berijdbaar om te zien of je geen miskoop doet.
Deze grappen in totaal hebben mij 780 euro gekost!!
Ik heb het vervangen van de koppakking gedaan met mijn vader en mijn broertje. Deze hebben allebei een behoorlijke kennis van motoren, maar hadden nog nooit eerder zoiets gedaan. Zelf heb ik een heleboel informatie opgezocht op het internet. Ook heb ik nog een Haynes bestandje en andere informatie toegestuurd gekregen van één van de forummers, waarvoor mijn dank. Toen ik al die informatie had begon ik toch een beetje te twijfelen, maar heb toch doorgezet. Het loshalen is toch makkelijker als ik dacht, maar je moet natuurlijk wel de basiskennis hebben hoe alles werkt en wat je loshaalt. Het loshalen van slangen en kabeltjes (qua hoeveelheid) viel mij behoorlijk mee en meestal sprak het ook voor zich waar ze weer op moesten. Het echte werk begon met het loshalen van de distributieriem. Het bleek dat de vorige sleutelaar het kettingwiel van de nokkenas met typex had getimed t.o.v het kleppendeksel. Het hoort eigenlijk via de timing gaten, maar deze bleken in de krukaspoelie en in de nokkenas niet overeen te komen!!?? Voor de zekerheid ook even de krukas met typex getimed. Toen het distributiegedeelte losgehaald. Dit moest gebeuren met een excentriek. Deze was niet voorhanden maar een duwtje met een stangetje tegen de spanrol was ook voldoende om de riem te ontspannen en snel eraf te halen. Bij dit voorbeeld had ik me ook druk gemaakt om niets. De kopbouten zaten asociaal vast! We zijn telkens de volgorde afgeweest waarbij de bouten soms maar een mm’tje los kwamen. Bij ong. de vierde keer losdraaien brak er toch een bout af (dit is volgens mij standaard bij een ZX) !! Gelukkig toen we de kop eraf haalden bleek hij boven het onderblok te zijn afgebroken. Met een campingbrandertje en geduld kwam hij toch los!
De pakking was aan alle kanten verrot en er lag allemaal koelvloeistof op het blok. Ik was al bang dat er bouten gingen afbreken dus had ik nog geen nieuwe pakkingen besteld. Nieuwe kopbouten, koppakking (dikkere voor gevlakte kop) en inlaatpakking bestelt. Via een vriend voor 50 eurie in totaal!!
Kop laten vlakken. Dit kostte mij 100 euro! Naast het vlakken moest namelijk ook de kop gereinigd worden (zelf niet gedaan), kleppen gesteld worden en was een nieuw afdichtrubber nodig voor de nokkenas (14.50 excl. btw!). Ook moest de nokkenas losgehaald worden. Het schoonmaken van het pasvlak op het onderblok en boutgaten viel mij mee. Bij het vastdraaien van de kopbouten hadden we echter een probleem. De informatie gaf aan dat bij een BDY motor in fase 4 een draaihoek gemaakt moet worden van 300 graden !! ( fase 1: 60 Nm, fase 2: 360 graden los, fase 3: 20 Nm) Echter bij 150 graden werd het al moeilijk (ze kunnen ook knappen). Toen is mijn broertje naar een plaatselijke garage geweest om na te vragen wat te doen. Deze monteur zei dat 150 graden ook afdoende moet zijn. 1 maart: Na 600 km ben ik erachter gekomen dat dit niet voldoende is, de koppakking is gaan lekken. Het advies van de monteur was dus niet goed!! / Dus toen alle kopbouten met deze hoekverdraaing aangedraaid. Uitlaatspruitstukpakkingen waren nog goed dus deze hebben we weer hergebruikt. Inlaatspruitstuk met nieuwe pakking erop gezet. Even prutsen met de uitlaat vast te zetten. Distributieriem er weer opgezet (gelet op de merktekens). Twee keer draaien en hij was goedgekeurd. Klote kapjes eromheen vastgezet. Op de rest van het in elkaar zetten zal ik niet ingaan, want dit is door anderen al gedaan. Toen was het probleem de verdeelkap en de bougiekabels. We wisten niet meer hoe de kabels erop moesten! Bleek later dat dit wel vermeldt staat op de verdeelkap. Natuurlijk eerst olie op gepompt en toen startten. Hij deed het, echter achter de auto ontstond een wit rookgordijn. Angstzweet brak uit, maar eerst maar een stukje rijden. We hadden overigens het koelwatersysteem gevuld met water. Dit na de rit eruit gehaald. Bleek veel troep in te zitten. Toen pas gevuld met koelwater. De auto reed goed en na het ritje was ook de witte rook gelukkig verdwenen. Bij het aftappen van het koelvloeistofsysteem konden we geen aftapplug op het blok vinden misschien weet iemand waar deze zit? We vonden het echter wel leuk geweest zo, dus toch gewoon maar bijgevuld. Vanochtend weer gereden met de auto en gelukkig weinig rook bij het starten en ook niet na het rijden. Maar ik ben er nog niet helemaal gerust op. Eerst maar eens een week rijden. Reacties zijn welkom.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Het roken zou ik me nu nog niet druk over maken.
Vermoedelijk koelvloeistof in de uitlaat.
Als de motor goed loopt, en er geen koelvloeistofverbruik is, dan moet het vanzelf over enkele dagen over zijn.
Als het koelsysteen goed ontlucht is, tempratuur blijft goed, koelfan slaat in etc, dan zou het inorde moeten zijn.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge