Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
op zich nog geen raar idee, maar ik heb een heel ander blok er in zitten en weet dus ook niet of de sensoren hetzelfde zijn, en dan nog weet ik niet welke ik moet vervangen
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Shit.. was ik even vergeten. Je hebt een 1.8!
Dat is ook een XU blok volgens mij maar er is ook een hele hoop anders.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
zx1.8t die vacuumslang van de mapsensor weet ik wel te vinden, maar dit is volgens mij niet de enige vacuumslang die er in de auto zit.
kun je mij uitleggen waar ik nog meer vacuumslangen kan vinden of is alleen die van de mapsensor belangrijk voor het goed draaien van de motor, ik bedoel dus of het stotteren hier vandaan kan komen.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Die vacuumslangetjes (bij mijn BDY blok zijn dat er totaal 3), ga ik woensdag allemaal vervangen. Tenslotte kost dat niks maar kan ik wel meteen een heleboel uitsluiten.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
oke laat je mij even weten of het geholpen heeft want dan kan ik misschien ook maar beter die slangetjes vervangen, dan kun je me ook wel vertellen waar de slangetjes zitten denk ik.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik zal morgen even kijken als ik wat meer tijd heb
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Het zijn in principe alle dunne slangetjes waar geen koelvloeistof of olie doorheen loopt.
Alles bij elkaar heb je het over iets meer dan een meter vacuumslang of zo. Die kun je met een keukenschaar zo op maat knippen. Ze zitten zomaar op de aansluitingen gedrukt zonder slangklem of zo.
Als je naar de automaterialen handel gaat halen ze dat zo van de rol. Even de duimstok erbij en een slangetje eraf trekken als je de winkel inloopt voor de diameter. Ik heb geen idee wat het kost maar het is eurowerk. Dan kun je dat in elk geval uitsluiten. Gewoon vernieuwen is mijn advies.
Jos van der Voort
Gissen is missen, meten is weten…
Kijk al je vacuumslangen na, bekijk en reinig al je stekkers, reset je ECU.
Helpt dit allemaal niet dan zullen een aantal dingen nagemeten moeten worden:
-4-gastest
-werking lambda sonde via multimeter
-werking lambdasonde voorverwarming
Als een garage daar zoveel geld voor rekend zou ik er NOOIT meer komen, komop 4-gastest is 10 minuten werk en daar kun je heel veel storingen uithalen!
o.a. valse lucht, kapotte injector(en), slechte/stukke lambda-sonde (ook als die vervangen is) zelfs een kapotte katalysator en een lekke uitlaat kun je meten en zien.
Succes
Emiel
Mark,
Ik heb zondagochtend mijn ECU gereset en nu loopt het blok de meeste tijd mooi. Vandaag Enschede - Echteld (150 KM vv.) en het motormanagementlampje is maar af en toe aan geweest en het blok loopt tien keer beter.
Ik ga echt de vacuumslangetjes vervangen. Laat je zsm weten of dat wat oplevert.
Jos van der Voort
Gister de vacuumslangetjes vervangen en het lijkt erop dat het motormanagementlampje nu meestentijds uitblijft. Nou neem ik aan dat ook de ECU opnieuw gereset moet worden als de slangetjes lekkage hadden. Dat heb ik nog niet gedaan / kunnen doen dus dat houden jullie nog tegoed. De motor loopt in elk geval merkbaar beter.
Ik heb ze overigens nog in de auto liggen om ze nader te onderzoeken.
Kosten: 1,5 meter vacuumslang binnendiameter 4 mm ongeveer 5 euro.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik ga het gewoon proberen, ik heb vandaag vacuumslang gehaald en ga, als het weer het toelaat, dit weekend de slangen ook maar vervangen.
als alles goed is hoop ik dat ook mijn problemen nu weg zijn en anders een stuk minder zijn.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Slangetjes vervangen heb ik voor de deur van de onderdelenboer gedaan. Is echt twee minuten werk.
Slangetje eraf. Nieuwe op maat knippen met keukenschaar (die had ik van thuis mee) en er weer op. Als je de nippels een beetje nat maakt met jodenlijm (spuug), dan schuif je de slangetjes er zo op.
Simpel kunstje. Ik had helaas geen tijd om de ECU te resetten. Dat doe ik dus ook morgen of zaterdag. Hoop dat het lichtje bij mij dan ook uitblijft.
Echt een werkje van niks wat je in je koffiepauze kan doen. De slangetjes zitten er echt zomaar opgedrukt zonder slangenklem of zo.
Jos van der Voort
Draagarmen 43 euro inclusief. Én met alle rubbers én met fuseekogels.
Was er een maand of anderhalf geleden niet iemand die de rubbers en fuseekogels met veel bloed zweet en tranen zelf allemaal van de draagarmen af heeft gehaald?
(Check http://www.winparts.nl)
Jos van der Voort
Nou weer ON-TOPIC!
Jos van der Voort