1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Turbo kapot? (diesel)
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 06 februari 2007 10:06 PM

Ik heb een motor op sloop gekocht (uit een zx, 1.9 td ‘96 200.000 km) en die ben ik aan het klaar/schoon maken om in mijn 405 te bouwen. Helaas geen bx… Maar toch Cool

Toen ik de turbo slangen er afhaalde zag ik veel olie in de turbo (inlaat zijde) zitten . Ik heb de turbo van het blok geschroeft en schoongemaakt. Het ziet er allemaal wel ok uit maar hoe komt de olie daar?
Ik hoop dat het komt door dat er bv olie uit de carterventilatie komt en door scheef hangen bij demontage op de sloop. Maar als de olie nu uit de turbo zelf komt? hoe kun je dat testen.

Ik heb dit bericht ook ff bij zx geplaatst…

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 06 februari 2007 10:10 PM
  [ # 1 ]

Er hoort olie in je turbo te zitten, niet erg veel uiteraard, je turbo moet wel gesmeerd worden. Anders is ie zo overleden, ma hoe veel ed weet ik niet precies.

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 06 februari 2007 10:11 PM
  [ # 2 ]
abxsport schreef:

Er hoort olie in je turbo te zitten, niet erg veel uiteraard, je turbo moet wel gesmeerd worden. Anders is ie zo overleden, ma hoe veel ed weet ik niet precies.

er zat echt veel in het inlaat gedeelte, stond half vol ofzo…  Shocked

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 06 februari 2007 10:21 PM
  [ # 3 ]

Zit er speling op het turbo-asje? en zo ja hoeveel?

Dit kan lekkage veroorzaken IN de turbo.

Emiel

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 06 februari 2007 10:23 PM
  [ # 4 ]
BX19trs schreef:

Zit er speling op het turbo-asje? en zo ja hoeveel?

Dit kan lekkage veroorzaken IN de turbo.

Emiel

Dwars op de as een beetje, ongeveer halve mm

In de lengte van de as nagenoeg nix

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 06 februari 2007 10:56 PM
  [ # 5 ]

Bijna alle gebruikte turbo’s hebben ïets” speling, daar kun je niets aan doen, ook hebben bijna alle turbodiesels olie in de slangen en turbobuizen, ook daar kan je niets aan doen, de turbo blaast vaak wat olie mee en die vind je dan overal terug…

Emiel

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 06 februari 2007 11:07 PM
  [ # 6 ]
BX19trs schreef:

Bijna alle gebruikte turbo’s hebben ïets” speling, daar kun je niets aan doen, ook hebben bijna alle turbodiesels olie in de slangen en turbobuizen, ook daar kan je niets aan doen, de turbo blaast vaak wat olie mee en die vind je dan overal terug…

===============================================
Het zou trouwens wel vlot zijn dat de Turbo al versleten is na 200.000 km.
De meeste hier rijden met de Turbodiesel al meer dan 3 ton met de eerste turbo op het blok.

Fix je qoutes eens..!

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 februari 2007 11:12 PM
  [ # 7 ]
macnail schreef:

Het zou trouwens wel vlot zijn dat de Turbo al versleten is na 200.000 km.
De meeste hier rijden met de Turbodiesel al meer dan 3 ton met de eerste turbo op het blok.

Een turbo kun je veel eerder kapot krijgen dan bij 200.000 km !

Ik heb ze wel gezien die de 100.000km niet halen , maar bij normaal gebruik kan het ook meer zijn.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 07 februari 2007 02:05 AM
  [ # 8 ]

Turbo kan heel snel kapot ..flink gebruiken en motor direct uit..in die enkele seconde zonder oliecooling is hij kapot..turbo moet wel goed verzorgd worden.. Smile

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 februari 2007 02:18 AM
  [ # 9 ]

Re: Turbo kapot? (diesel)

maartenmuller schreef:

Ik heb een motor op sloop gekocht (uit een zx, 1.9 td ‘96 200.000 km) en die ben ik aan het klaar/schoon maken om in mijn 405 te bouwen. Helaas geen bx… Maar toch Cool
Toen ik de turbo slangen er afhaalde zag ik veel olie in de turbo (inlaat zijde) zitten . Ik heb de turbo van het blok geschroeft en schoongemaakt. Het ziet er allemaal wel ok uit maar hoe komt de olie daar?
Ik hoop dat het komt door dat er bv olie uit de carterventilatie komt en door scheef hangen bij demontage op de sloop. Maar als de olie nu uit de turbo zelf komt? hoe kun je dat testen.
Ik heb dit bericht ook ff bij zx geplaatst…

Dat hoeft niet per sé een probleem te zijn. Ik heb een gezond turbodieselblok (gekanteld) in de achterbak van een gestalde auto gehad (iets van een ruim jaar) en dat is volledig leeggelopen via de turbo. De turbo is in olie(druk) gelagerd, dus er zit een weliswaar minimale, maar toch ruimte rond de as waardoor altijd wat olie kan ontsnappen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 07 februari 2007 10:04 PM
  [ # 10 ]

Ik ben vanmiddag bij de Turbo"boer” geweest. Wilmink masterturbo in Groningen.
Ik heb hem mijn turbo laten zien, en hij vond de turbo er wel goed uitzien. Alle spelingen leken hem normaal, zo vanaf de buitenkant bekeken. Het leek hem waarschijnlijker dat de olie door carterventielatie oid kwam. nu maar hopen dat mijn blok wel goed is…

Ik had het slakkenhuis van de inlaat af gehaalt en daar zagen we ook geen aanslijt sporen. Maar als ik 100% zeker wou zijn kon hij ‘em wel revizeren.
Prijs ong. 200 euro. Niet duur, maar ik heb nu echt geen cent over dus ik waag het erop.
Als hij goed is 200 euro bespaart, en anders weer ff een avondje sleutelen   Confused

Echt een super bedrijf, we stonden zeker wel 20 min. te kletsen.
En hij had ook nog uitgezocht of een zx turbo-bocht in een 405 past. Terwijl het al duidelijk was dat ik mijn turbo niet liet revizeren, dus geen “kassa"voor hem very good

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 06 maart 2007 08:01 PM
  [ # 11 ]

ik rij nu een tijdje rond en het lijkt allemaal erg goed te gaan…geen olie verlies.
goed vermogen, al mag dat natuurlijk altijd meer zijn, maarja.

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 06 maart 2007 08:08 PM
  [ # 12 ]

denk dat dat ding gewoon niet al te veel in actie is gekomen. Als je een roetmeting hebt bij mensen die altijd langzaam cq rustig rijden, moet je er ook altijd een flink stuk mee blazen en dan is het in een keer weer schoon.

Wellicht dus ook nog een goed rustig behandeld blok gehad Very Happy

En dat verhaal van turbo´s die door draaien als de motor in 1 keer uitgezet wordt is ook sterk overdreven, mensen komen echt niet met 140 aanrijden om dan vervolgens in 1 klap stil te komen staan en de motor direct uit te zetten.
Je hoort het vaak, maar ik vind het nogal overdreven.

In elk geval, ik denk dat het met jouw motor wel goed komt Wink

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
BXDriver87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 02-01-2007

Gepost: 06 maart 2007 08:25 PM
  [ # 13 ]

Wat moet je dan doen bij een Turbo(diesel)? Na aankomst de motor nog een minuutje laten draaien? Is tegen 140km/u je ontkoppeling induwen dan ook zo schadelijk? Je toerental loopt immers ook heel erg terug.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 maart 2007 08:29 PM
  [ # 14 ]
BXDriver87 schreef:

Wat moet je dan doen bij een Turbo(diesel)? Na aankomst de motor nog een minuutje laten draaien? Is tegen 140km/u je ontkoppeling induwen dan ook zo schadelijk? Je toerental loopt immers ook heel erg terug.

De turbo moet zo ver als mogelijk tot stilstand komen voordat je de motor uitzet.

De turbo is in feite gelagerd in, niet gesmeerd dmv, oliedruk; valt die druk plotseling weg door het stilzetten van de motor dan valt ook je lagering weg. En daar krijg je dus turboschade door.

Overigens moet je wel flink doortrappen met een turbo om het ding gangbaar te houden. De motor moet ook wel goed op temperatuur kunnen komen ; voor stadsritjes zijn ze niet geschikt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 maart 2007 09:08 PM
  [ # 15 ]
BXDriver87 schreef:

Wat moet je dan doen bij een Turbo(diesel)? Na aankomst de motor nog een minuutje laten draaien? Is tegen 140km/u je ontkoppeling induwen dan ook zo schadelijk? Je toerental loopt immers ook heel erg terug.

Het toerental wel, maar de oliedruk blijft ook bij stationair toerental wel in orde en dus de smering van de turbo ook.

Wat je bij een turbo niet moet doen:

- gelijk de motor uitzetten als de turbo nog hard draaien (meest beruch: aan komen blazen bij het benzinestation op de snelweg en dan gelijk het contact af).

- gelijk gaan trappen met koude motor. Niet alleen slecht voor alle lagers in het blok, maar een koude turbo vind dat ook niet fijn.

Verder

- een dichtgeslibt luchtfilter. De turbo zuigt dan behoorlijk aan het luchtfilter en kan zo zelfs olie gaan aanzuigen.

- open of geen luchtfilter: het gruis dat de motor niet lekker is, is voor de turbo ok niet prettig.

- veel carterdruk: de olie die de carterventilatie in gaat, komt ook door de turbo die daardoor vervuilt.


Het is wel apart hoe lang de turbo bij de BX turbodiesel meegaat. Bij sommige moderne auto’s hoor je nogal eens dat ze veel sneller kapot gaan. Ik denk dat het kan komen omdat de turbo bij de BX pas later in het turbogebied echt mee begint te doen en daardoor rustig kan opwarmen. Bij veel moderen auto’s moet de turbo al gelijk onderin flink meedoen en zal daardoor ook met koude motor al veel sneller aan de bak moeten. Omgekeerd zal ie ook langer en sneller nadraaien ook al doe je rustig aan.

Je hebt ook nog turbo’s met variabele geometrie. Die hebben een soort tong om de luchtstroom naar de uitlaatgasturbine anders te sturen. Natuurlijk kunnen die tongen ook vast gaan zitten of anderszins kapot.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook