Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
ik ben in het bezit van een xantia uit ‘93 met een 6-plunjer pomp ( één uitgang ) met opbrengstverdeler. nu heb ik een 8-plunjer pomp gekocht die ik gelukkig op dezelfde manier kan monteren dus dat zal geen probleem zijn. deze pomp heeft twee uitgangen waarbij het de bedoeling is dat één leiding naar de drukregelaar gaat ( de hoogste opbrengst ) en de andere naar het stuurhuis. vervolgens spreekt de vraagbaak van het monteren van een “remaccu” op de achteras. een behoorlijke aanpassing dus want de opbrengstverdeler komt dus te vervallen. aangezien ik niet van plan ben om de achteras aan te passen met een remaccu, wat dit ook moge zijn, was mijn theoretische oplossing: ik voeg de 2 uitgaande leidingen samen middels een koppelstuk en monteer deze leiding vrolijk op de gebruikelijke plaats op de opbrengstverdeler zonder deze te laten vervallen. mijn theorie hierachter is dat de nieuwe pomp niet meer druk zal opbrengen maar wel meer volumestroom zal genereren. m.a.g. dat het systeem minder moeite zal hebben met het zooitje aan te sturen en de drukregelaar minder werk heeft.
mijn vraag is dan ook: heeft iemand hier ervaring mee of een mening over?
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Volgens mij is de 8 plunjer pomp een zgn. 6+2 pomp, wat inhoud dat twee plunjers de remmen en de vering voeden en de resterende 6 de stuurbekrachtiging.
De vering en remmen vragen bij een auto met anti zink systeem niet veel volume maar de stuurbekrachtiging wel.
De twee aansluitingen op de pomp zijn ook fysiek anders, die voor de stuurbekrachtiging heeft geen rubber afdichting omdat de stuurbekrachtiging genoegen neemt met een lagere druk (maar groter volume).
als je de anti zink bol achter teveel werk vind zou je kunnen overwegen om de lage druk aansluiting van de pomp gewoon op het stuurhuis aan te sluiten en om vervolgens de uitgang naar het stuurhuis op het verdelerblok af te doppen.
Dit is enkel een beredenatie van mij, als ik onzin verkoop gaarne een reactie van iemand die het precies weet!
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
dat zou dus betekenen dat ik de leiding van de opbrengstverdeler naar het stuurhuis zou moeten afblinden, klopt dat? maar wat ik wil weten is of het zin heeft om mijn theoretische constructie uit te proberen. die extra 2 plunjers genereren toch meer volume? dus zal de aanvoer naar de opbrengstverdeler toch ook gunstiger verlopen? op deze manier wil ik het steeds minder wordende systeem een oppepper geven zonder een hele hoop componenten te vervangen, zodat ik weer een tijdje vooruit kan.
ik heb wel eens gehoord dat men dit ook wel eens toepaste bij de DS d.m.v. het monteren van een 9-plunjer pomp van de CX ter compensatie van het achteruit gaan van het hydro-systeem.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
De cx pomp heeft één uitgang, enkel hoge druk.
De 8 plunjer pomp heeft zoals gezegd twee uitgangen waarbij de hoge druk uitgang wordt gevoed door slechts twee plunjers met als logisch gevolg een lagere opbrengst.
Als je de twee uitgangen gaat verbinden weet ik niet of de metaal op metaal afdichting naar de stuurbekrachtiging dicht blijft.
Die moet dan een hogere druk binnenhouden, al weet ik niet precies op hoeveel bar de stuurbekrachtiging werkt.
Maar hoezo “het steeds minder wordende systeem”?
Mijn xantia heeft nu 403.000 op de klok en alle hydraulische componenten (op de bollen na) zijn nog de originele.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
om een lang verhaal kort te maken: lees maar eens het topic:” wat nu weer, ik blijf bezig met mijn hp-systeem”, waar je zelf trouwens ook een aantal bijdragen hebt geleverd. hierin staat vermeld wat de problemen zijn.
maar over die leidingen: ben je bang dat als ik de hoge druk en lagere druk leiding middels een koppelstuk verbindt, dat de stroom misschien de verkeerde kant op kan gaan? dat zal toch wel niet. maar die verbinding blijft wel heel. als je een kapotte veerleiding hebt waar 160 bar op komt te staan, repareer je die toch ook middels een koppelstuk en dat blijft heel.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Oeps had de link naar jouw andere topic niet gemaakt, zal wel aan het tijdstip hebben gelegen. ops:
Heb het andere topic nog eens doorgelezen en kom de retourleidingen van de achterveercillinders niet tegen, heb je die al bekeken?
Het vaak inslaan van de pomp duidt toch op een overmatig gebruik van van het systeem, en dat zal niet verbeteren door een “grotere” capaciteit van een 8 plunjer pomp.
De grootste tekortkoming van het oudse systeem is in mijn ogen toch het verdeelblok en niet de pomp, dus als je naar een 8 plunjerpomp toe zou willen waarom dan niet gelijk het verdeelblok overboord?
Dan hebben stuurbekrachtiging en hp systeem meteen elk hun eigen voeding en kan je het een en ander uitsluiten.
Ik weet alleen niet of je die stap kan maken zonder ook de anti-zink te plaatsen, denk het wel.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
dat is inderdaad mijn vraag; moet je die anti-zink ( remaccu neem ik aan waar de vraagbaak over spreekt ) nu werkelijk monteren of niet. volgens mij dient die alleen maar om het systeem op druk te houden en dat doet ie nu ook al niet. de verdeler is al eens vervangen net als de drukregelaar. dus daar begin ik niet meer aan. mijn gedachte is om overcapaciteit te creëren om de tekortkomingen te compenseren. stel dat het allemaal niet lukt of blijkt dat het zinloos is, zet ik de oude pomp dus weer terug. maar mocht dit wel lukken, kan het ook zinvol zijn voor anderen met soortgelijke klachten.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
even een verzoekje aan de moderators: kan dit topic niet beter verplaatst worden naar “hydrauliek” ?
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0