veergedrag en rijhoogte
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 06 februari 2007 06:22 PM

Beste allemaal,

Hier en daar staan wat bijdragen op dit forum over veergedrag, maar antwoord op de volgende vraag kon ik er niet tussen ontdekken:

hoe kan het dat mijn CX minder soepel lijkt te gaan veren in de hogere (dus niet de hoogste) rijstand?

Immers: de hoogteregelaar zorgt dan toch dat de auto een stukje hoger komt, maar de (gas)druk in de bol blijft toch min of meer gelijk, zolang je niet in de hoogste stand staat? De massa die de druk veroorzaakt (de auto) blijft toch gelijk? (Dit in tegenstelling tot de hoogste stand, waar het hele systeem onder maximale druk staat, zodat het gas in de veerbollen wordt samengedrukt en daardoor niet meer dempt.)  (Of zie ik dat fout?)

Aanleiding voor deze vraag is: mijn CX veert soms beter dan op andere momenten, en ik verdenk de (bediening van de) hoogteregelaars. Maar is er wel een relatie tussen hoogteregelaar en veergedrag?

Immers: de hoogteregelaar zorgt dan toch dat de auto een stukje hoger komt, maar de (gas)druk in de bol blijft toch min of meer gelijk, zolang je niet in de hoogste stand staat? De massa die de druk veroorzaakt (de auto) blijft toch gelijk? (Dit in tegenstelling tot de hoogste stand, waar het hele systeem onder maximale druk staat, zodat het gas in de veerbollen wordt samengedrukt en daardoor niet meer dempt.)

Kortom: ik ga de hoogteregelaars eens bekijken maar begrijp nog niet goed wat de relatie is tussen hoogteregelaar en (soms) slecht veren.

Graag uw mening(en)
Dank ! Gijs
CX Athena 1981

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 06 februari 2007 06:47 PM
  [ # 1 ]

De druk van de hydraulische vloeistof die tegen het membraan in de bollen duwt wordt hoger waardoor op zijn beurt het gas ook weer enigszins samengedrukt wordt en je dus minder gas hebt om op te veren.

er is trouwens zeker een relatie tussen een rotte hoogteregelaar of de afstelling van de hoogte en het veergedrag!


correct me if i’m wrong

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 februari 2007 12:41 AM
  [ # 2 ]

hmm dit is wel een leuke, nog nooit zo over nagedacht.
maar ik ben het volledig met gijs eens dat het verhogen van de wagenhoogte niets met de oliedruk te maken heeft.
maw de membranen worden ook niet meer ingedrukt.

ik zal nog eens nadenken hoe het precies zit.
dat er een relatie is is wel zeker.

verder : wat heb je allemaal al onderzocht?
op zich kan je hhogteregelaar wel de oorzaak zijn, maar niet hetgeen ik het eerste zou bedenken.

meer vuile olie, lucht of drukregelaar.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 07 februari 2007 01:36 AM
  [ # 3 ]

bij een CX zitten d’r zowel op de bovenste draagarmen voor als de achterste, zogename ‘bumpstops’: puntige aanslagrubbers.

Omdat deze puntig zijn veren deze erg progressief. In de hoogste stand wordt de draagarm keihard tegen het rubber geklemd, zodat er praktisch geen vering meer is, maar ook in de middelhoge stand zit de draagarm al iets tegen het rubber.

Uit de geometrie leid ik af dat je met meer dan 25-30mm verhoging (of verlaging) het rubber al lichtjes raakt. Zodoende wordt ook in de middenstand het veergedrag negatief beinvloed: de boldruk neemt licht toe en het uitveren zeer beperkt.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 07 februari 2007 10:33 AM
  [ # 4 ]

Dit had ik ook met mijn DSuper. Na wat ‘gymnastieken’ (paar keer achter elkaar in hoogste en laagste rijstand zetten) is het een stuk soepeler geworden weer, misschien dat dat bij jou ook helpt!

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 07 februari 2007 11:47 AM
  [ # 5 ]

Aha, dat verklaart het misschien wel.

Bij mij viel het op dat de CX (soms?) soepeler veert wanneer ik haar vanuit de laagste stand in de rijstand zet dan wanneer ik dat vanuit de hoogste stand doe. Vandaar dat ik de (bediening van de ) hoogteregelaars verdenk. Maar de relatie tussen rijhoogte en veergedrag was mij dus niet duidelijk (nu misschien wel; tenzij er nog andere verklaringen zijn…?).

Zijn de hoogteregelaars van alle Citroens gelijk? Ik zag nl. dat je revisiesetjes kan kopen voor een DS.

Voor wat betreft de staat van onderhoud van mijn Athena: aan de voorkant zijn recent 1 set draagarmlagers en 2 sets silentblocks vervangen; alle bollen zijn nieuw, LHM is vers, draagarmlagers achter zijn nog heel soepel; veercilinders voelden bij demontage ook soepel aan. Bij een recente hoogtemeting (vanaf bodem tot onderkant subframe) las ik ca. 16,5 cm, zowel voor als achter. Ik rij op nieuwe Michelins (voor).

Groet,
Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 08 februari 2007 10:23 PM
  [ # 6 ]

Zou inderdaad eerst een tijdje regelmatig “gymnastiek” doen met je auto, revisie (is trouwens alleen maar inwendig goed schoonmaken) van de hoogteregelaars kan altijd nog.
Ook ik merk nog steeds verbetering van de vering van mijn CX.

succes!

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 05 juni 2015 10:58 AM
  [ # 7 ]

Beetje laat, maar goed Smile

De hoogte bepaald volgens mij wel degelijk het veercomfort. Als de wagen hoger staat maakt de draagarm een andere hoek met de veerpoot. De veerpoot moet dan meer kracht (=meerdruk) leveren. Zoals metro2005 al liet weten levert dat een stijvere veer op. De gaswet is PV=nRT. De hoeveelheid gasmoleculen (n) blijft gelijk evenals de gasconstante (R) en gemakshalve de temperatuur (T). Dat betekent weer dat PV constant blijft. Kleiner volume = grotere druk = hogere veerstijfheid. De eigenfrequentie van de wagen zal toenemen (f= 1/(2pi) * (k/m)^0,5) ) en dat levert een vermindert gevoel van comfort op. De eigenfrequentie van BMW ea is hoger en daarom minder comfortabel Smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 juni 2015 01:05 PM
  [ # 8 ]

Maar het volume is niet kleiner volgens mij. Die veranderde hoek is denk ik te verwaarlozen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 juni 2015 02:03 PM
  [ # 9 ]

DavidC heeft gelijk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook