Ik heb een motor op sloop gekocht (uit een zx, 1.9 td ‘96 200.000 km) en die ben ik aan het klaar/schoon maken om in mijn 405 te bouwen. Helaas geen bx… Maar toch
Toen ik de turbo slangen er afhaalde zag ik veel olie in de turbo (inlaat zijde) zitten . Ik heb de turbo van het blok geschroeft en schoongemaakt. Het ziet er allemaal wel ok uit maar hoe komt de olie daar?
Ik hoop dat het komt door dat er bv olie uit de carterventilatie komt en door scheef hangen bij demontage op de sloop. Maar als de olie nu uit de turbo zelf komt? hoe kun je dat testen.
Ik heb dit bericht ook ff bij zx geplaatst…
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
Er hoort olie in je turbo te zitten, niet erg veel uiteraard, je turbo moet wel gesmeerd worden. Anders is ie zo overleden, ma hoe veel ed weet ik niet precies.
abxsport schreef:Er hoort olie in je turbo te zitten, niet erg veel uiteraard, je turbo moet wel gesmeerd worden. Anders is ie zo overleden, ma hoe veel ed weet ik niet precies.
er zat echt veel in het inlaat gedeelte, stond half vol ofzo…
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
Zit er speling op het turbo-asje? en zo ja hoeveel?
Dit kan lekkage veroorzaken IN de turbo.
Emiel
BX19trs schreef:Zit er speling op het turbo-asje? en zo ja hoeveel?
Dit kan lekkage veroorzaken IN de turbo.
Emiel
Dwars op de as een beetje, ongeveer halve mm
In de lengte van de as nagenoeg nix
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
Bijna alle gebruikte turbo’s hebben ïets” speling, daar kun je niets aan doen, ook hebben bijna alle turbodiesels olie in de slangen en turbobuizen, ook daar kan je niets aan doen, de turbo blaast vaak wat olie mee en die vind je dan overal terug…
Emiel
BX19trs schreef:Bijna alle gebruikte turbo’s hebben ïets” speling, daar kun je niets aan doen, ook hebben bijna alle turbodiesels olie in de slangen en turbobuizen, ook daar kan je niets aan doen, de turbo blaast vaak wat olie mee en die vind je dan overal terug…
===============================================
Het zou trouwens wel vlot zijn dat de Turbo al versleten is na 200.000 km.
De meeste hier rijden met de Turbodiesel al meer dan 3 ton met de eerste turbo op het blok.
Fix je qoutes eens..!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
macnail schreef:
Het zou trouwens wel vlot zijn dat de Turbo al versleten is na 200.000 km.
De meeste hier rijden met de Turbodiesel al meer dan 3 ton met de eerste turbo op het blok.
Een turbo kun je veel eerder kapot krijgen dan bij 200.000 km !
Ik heb ze wel gezien die de 100.000km niet halen , maar bij normaal gebruik kan het ook meer zijn.
Turbo kan heel snel kapot ..flink gebruiken en motor direct uit..in die enkele seconde zonder oliecooling is hij kapot..turbo moet wel goed verzorgd worden..
Re: Turbo kapot? (diesel)
maartenmuller schreef:Ik heb een motor op sloop gekocht (uit een zx, 1.9 td ‘96 200.000 km) en die ben ik aan het klaar/schoon maken om in mijn 405 te bouwen. Helaas geen bx… Maar toch
Toen ik de turbo slangen er afhaalde zag ik veel olie in de turbo (inlaat zijde) zitten . Ik heb de turbo van het blok geschroeft en schoongemaakt. Het ziet er allemaal wel ok uit maar hoe komt de olie daar?
Ik hoop dat het komt door dat er bv olie uit de carterventilatie komt en door scheef hangen bij demontage op de sloop. Maar als de olie nu uit de turbo zelf komt? hoe kun je dat testen.
Ik heb dit bericht ook ff bij zx geplaatst…
Dat hoeft niet per sé een probleem te zijn. Ik heb een gezond turbodieselblok (gekanteld) in de achterbak van een gestalde auto gehad (iets van een ruim jaar) en dat is volledig leeggelopen via de turbo. De turbo is in olie(druk) gelagerd, dus er zit een weliswaar minimale, maar toch ruimte rond de as waardoor altijd wat olie kan ontsnappen.
Ich bin ein Breaker
Ik ben vanmiddag bij de Turbo"boer” geweest. Wilmink masterturbo in Groningen.
Ik heb hem mijn turbo laten zien, en hij vond de turbo er wel goed uitzien. Alle spelingen leken hem normaal, zo vanaf de buitenkant bekeken. Het leek hem waarschijnlijker dat de olie door carterventielatie oid kwam. nu maar hopen dat mijn blok wel goed is…
Ik had het slakkenhuis van de inlaat af gehaalt en daar zagen we ook geen aanslijt sporen. Maar als ik 100% zeker wou zijn kon hij ‘em wel revizeren.
Prijs ong. 200 euro. Niet duur, maar ik heb nu echt geen cent over dus ik waag het erop.
Als hij goed is 200 euro bespaart, en anders weer ff een avondje sleutelen
Echt een super bedrijf, we stonden zeker wel 20 min. te kletsen.
En hij had ook nog uitgezocht of een zx turbo-bocht in een 405 past. Terwijl het al duidelijk was dat ik mijn turbo niet liet revizeren, dus geen “kassa"voor hem
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
ik rij nu een tijdje rond en het lijkt allemaal erg goed te gaan…geen olie verlies.
goed vermogen, al mag dat natuurlijk altijd meer zijn, maarja.
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
denk dat dat ding gewoon niet al te veel in actie is gekomen. Als je een roetmeting hebt bij mensen die altijd langzaam cq rustig rijden, moet je er ook altijd een flink stuk mee blazen en dan is het in een keer weer schoon.
Wellicht dus ook nog een goed rustig behandeld blok gehad
En dat verhaal van turbo´s die door draaien als de motor in 1 keer uitgezet wordt is ook sterk overdreven, mensen komen echt niet met 140 aanrijden om dan vervolgens in 1 klap stil te komen staan en de motor direct uit te zetten.
Je hoort het vaak, maar ik vind het nogal overdreven.
In elk geval, ik denk dat het met jouw motor wel goed komt
Citroën D Special 1970
Wat moet je dan doen bij een Turbo(diesel)? Na aankomst de motor nog een minuutje laten draaien? Is tegen 140km/u je ontkoppeling induwen dan ook zo schadelijk? Je toerental loopt immers ook heel erg terug.
BXDriver87 schreef:Wat moet je dan doen bij een Turbo(diesel)? Na aankomst de motor nog een minuutje laten draaien? Is tegen 140km/u je ontkoppeling induwen dan ook zo schadelijk? Je toerental loopt immers ook heel erg terug.
De turbo moet zo ver als mogelijk tot stilstand komen voordat je de motor uitzet.
De turbo is in feite gelagerd in, niet gesmeerd dmv, oliedruk; valt die druk plotseling weg door het stilzetten van de motor dan valt ook je lagering weg. En daar krijg je dus turboschade door.
Overigens moet je wel flink doortrappen met een turbo om het ding gangbaar te houden. De motor moet ook wel goed op temperatuur kunnen komen ; voor stadsritjes zijn ze niet geschikt.
Ich bin ein Breaker
BXDriver87 schreef:Wat moet je dan doen bij een Turbo(diesel)? Na aankomst de motor nog een minuutje laten draaien? Is tegen 140km/u je ontkoppeling induwen dan ook zo schadelijk? Je toerental loopt immers ook heel erg terug.
Het toerental wel, maar de oliedruk blijft ook bij stationair toerental wel in orde en dus de smering van de turbo ook.
Wat je bij een turbo niet moet doen:
- gelijk de motor uitzetten als de turbo nog hard draaien (meest beruch: aan komen blazen bij het benzinestation op de snelweg en dan gelijk het contact af).
- gelijk gaan trappen met koude motor. Niet alleen slecht voor alle lagers in het blok, maar een koude turbo vind dat ook niet fijn.
Verder
- een dichtgeslibt luchtfilter. De turbo zuigt dan behoorlijk aan het luchtfilter en kan zo zelfs olie gaan aanzuigen.
- open of geen luchtfilter: het gruis dat de motor niet lekker is, is voor de turbo ok niet prettig.
- veel carterdruk: de olie die de carterventilatie in gaat, komt ook door de turbo die daardoor vervuilt.
Het is wel apart hoe lang de turbo bij de BX turbodiesel meegaat. Bij sommige moderne auto’s hoor je nogal eens dat ze veel sneller kapot gaan. Ik denk dat het kan komen omdat de turbo bij de BX pas later in het turbogebied echt mee begint te doen en daardoor rustig kan opwarmen. Bij veel moderen auto’s moet de turbo al gelijk onderin flink meedoen en zal daardoor ook met koude motor al veel sneller aan de bak moeten. Omgekeerd zal ie ook langer en sneller nadraaien ook al doe je rustig aan.
Je hebt ook nog turbo’s met variabele geometrie. Die hebben een soort tong om de luchtstroom naar de uitlaatgasturbine anders te sturen. Natuurlijk kunnen die tongen ook vast gaan zitten of anderszins kapot.