Versnellingsbakolie peilen
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 07 februari 2007 08:09 PM

Hallo allemaal,

Het viel me laatst op dat ik een soort zoemende geluiden uit het motorruim hoor komen bij stationair lopen in z’n vrij. Als ik de koppeling intrap verdwijnt het geluid. Daarom denk ik dat het iets in de versnellingsbak zou kunnen zijn, en wil als eerste de versnellingsbakolie controleren.

Ik weet hoe ik de olie moet vervangen (laatst gedaan), maar hoe kun je zien hoeveel er nu in staat? Vulplug eruit en dan moet het eruit stromen? Ik zou wel graag het precieze niveau willen bepalen…

Groet, Frederik

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 07 februari 2007 09:27 PM
  [ # 1 ]

Re: Versnellingsbakolie peilen

fluidphreak schreef:

Hallo allemaal,

Het viel me laatst op dat ik een soort zoemende geluiden uit het motorruim hoor komen bij stationair lopen in z’n vrij. Als ik de koppeling intrap verdwijnt het geluid. Daarom denk ik dat het iets in de versnellingsbak zou kunnen zijn, en wil als eerste de versnellingsbakolie controleren.

Ik weet hoe ik de olie moet vervangen (laatst gedaan), maar hoe kun je zien hoeveel er nu in staat? Vulplug eruit en dan moet het eruit stromen? Ik zou wel graag het precieze niveau willen bepalen…

Groet, Frederik

Hoi Frederik,

Waarschijnlijk heb je een versleten (koppeling)druklager. De V-bak heeft een plug aan de zijkant v/d bak, die moet je eruit halen, dan olie bijvullen aan de bovenkant (andere plug) tot dat het er uit komt.

Succes!

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 07 februari 2007 09:58 PM
  [ # 2 ]

Alexander, ik ben het niet met je analyse eens.
Als de koppeling niet ingetrapt is, staat er geen belasting op het druklager.
Die belasting op het druklager treed juist pas op bij het ingetrapt hebben van de koppeling.

Als je de bak hoort rommelen in zn vrij bij een niet ingetrapte koppeling is het de primaire as die je hoort draaien. het druklager staat dan te niksen en is onbelast.
Als je koppeling intrapt, drukt het druklager de koppeling vrij en stopt de primaire as met draaien, waardoor het geluid stopt.
Frederik, het ligt dus waarschijnlijk aan je lagers van de primaire as in de bak, of wat je nog proberen kunt inderdaad, het peil van de bakolie controleren en bijvullen.
Martin

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 07 februari 2007 10:21 PM
  [ # 3 ]

Martin, je hebt helemaal gelijk Surprisedops:  Ik heb het eens gehad met mijn vorige DS maar was idd met ingetrapt koppelingspedaal. Moet ik maar beter lezen, sorry Frederik Surprisedops:

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 07 februari 2007 10:37 PM
  [ # 4 ]

Geeft niks, we lezen allemaal wel eens te vlot.  Very Happy

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 08 februari 2007 10:38 AM
  [ # 5 ]

Maar peilen is dus niet zo 1-2-3 mogelijk? Anders haal ik wel een litertje om het bij te vullen tot het uit de zij-opening stroomt inderdaad!

Bedankt,
Frederik

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 februari 2007 11:00 AM
  [ # 6 ]

Zorg er wel voor dat je niet te nieuwe soort olie koopt. daar kan onze bak niet tegen…( kan ie ook van gaan zoemen)
Zoek even op het forum naar de juiste type castrol

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 08 februari 2007 12:50 PM
  [ # 7 ]

Yep, ik weet het. GL4 in plaats van GL5 toch? Ik heb het samen met jou bijgevuld in oktober. Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook