Help!, ik weet het niet meer ben verliefd geworden op een zilver grijze xantia 1.8 i 8v uit 93 met 128.000 km op de teller een nieuwe apk en nieuwe veerbollen voor de prijs van € 1000,- , nu heb ik er iemand naar laten kijken en wat blijkt: de hydro pomp lekt, de distributieriem moet vervangen en er zit een scheur in het uitlaatspruitstuk en de achterremblokjes zijn aan vervanging toe.
Doe ik er verstandig aan deze auto te kopen en kan iemand een indicatie geven van de kosten als ik alles laat repareren.
Ik weet het niet meer namelijk!
nou ga er van uit dat daar snel 1000 euro bij komt als je het laat doen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Lekker doorzoeken!
Voor dat geld zijn er betere en mooiere uitvoeringen te koop.
Jeroen
Zelfs al zou je flink afdingen en deze Xantia voor een habbekrats meenemen, dan heb je er nog aardig wat werk aan, als je het zelf zou doen. Lekker laten staan, voor dat geld of iets meer koop je een veel betere Xantia.
Gezien de gebreken zou ik zeggen, deze auto is niet meer dan €250 waard
ZX1.4i schreef:
Gezien de gebreken zou ik zeggen, deze auto is niet meer dan €250 waard
nou dat is ook overdreven de riem dat is onderhoud net zoals de blokjes
die pomp ligt eraan hoe hard die lek /zweet
alleen dat spruitstuk is minder
maar hoe is de rest van de auto want je moet er vanuit gaan voor een prijs tot 2000 euro dat je altijd onderhoud moet weg werken
Dat is het hem hem juist, interieur is top, de lak is goed, mooie orginele lichtmetalen velgen, verlichting goed, rijdt als een zonnetje, enkel 2 kleine deukjes en ik vind het zilver, grijs zo mooi en die kleur kom je bijna niet tegen.
welke uitvoering is het een x /sx
hoe is de verdere onderhoudslijst
hoe zithet met de apk
volgens mij is het een x, waaraan zie ik het verschil?,
over het onderhoud verder weet ik alleen: nieuwe schijven en remblokken voor, nieuwe radiateur, en aandrijfashoes vervangen en de 5 nieuwe bollen, en er zit een nieuwe keuring op
verschil is de uitrusting van de auto een x is basis sx iets luxer vsx de top maar die is niet op een 18i geleverd
nieuwe keuring en dan een lek spruitstuk
ik denk dat je beter verder kan kijken
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
een nieuwe keuring met een gescheurd uitlaatspruitstuk? maar wat is lekken als je naar de pomp kijkt? druppelt het of is het een beetje zweterig? er zijn maar weinig xantia’s te vinden van dat bouwjaar met een droge pomp. die remmen is een fluitje van een cent om zelf te doen.
als het uitlaatspruitstuk te lassen is kun je er nog wel aan beginnen maar 1000,- euro is echt veel te veel in deze conditie en dan mag je nog eens rekenen op zo’n 250,- á 300,- euro voor de distributieriem.
als je zelf veel kunt is aanschaf het overwegen waard maar dan voor hooguit 500,- euro. laat je niet foppen door het uiterlijk, ik kan mijn xantia ook mooier laten uitzien met een goeie poetsbeurt maar hij wordt er niet beter van.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
250-300 voor de riem is wel wat weining lijkt mij denk dat je eerder naar de 600-700 gaat
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Nou er zijn hier een hoop mensen die menen dat je het niet moet doen, maar ik ben wellicht iemand die er anders over denkt….
Blijkbaar heb je een goed gevoel bij de auto en zie je jezelf er in zitten! Da’s heel wat waard. Mijn ervaring is dat je voor een auto in die prijsklasse per definitie andermans ellende koopt….
Laten we het eens positief bekijken.
*Hydropomp? Waar lekt die? kan zijn dat het slechts de aansluiting is van de leiding : Nieuw rubbertje erin, wartel aandraaien =klaar! prijs EUR 3,-?
*Spruitstuk: Op de sloop liggen er genoeg, vervangen is best te doen, lijkt me dat je voor EUR 200,- klaar moet kunnen zijn.
*Distributieriem vervangen: Is iets wat ik altijd zou doen bij een gebruikte auto, hiermee moet je geen risico lopen Riem kost ongeveer EUR 35,- en de spanrol EUR 40,- + uurtje of 2 -3 arbeid
* remblokjes achter kosten ongeveer EUR 35,- en een half uurjte arbeid.
Miscchien kun je een bod van EUR 600,- op de auto doen, neem je hem mee voor EUR 750,- en investeer je vervolgens max 750,- (mocht het tegenzitten met de pomp) en heb voor max EUR 1500,- een auto die qua onderhoud helemaal bij is, en waar je met een beetje geluk de komende jaren niets of nauwelijks iets aan hoeft te doen.
Ook nog eens in een mooie staat en jouw favoriete kleur! Lijkt mij geen verkeerde deal…..
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
citroenc2 schreef:250-300 voor de riem is wel wat weining lijkt mij denk dat je eerder naar de 600-700 gaat
ik weet niet waar jij je riem laat vervangen, maar als ik ergens 600 á 700 euro moet neertellen voor een riemwissel wil ik er ook gouden spanrollen bij hebben. en als je een handige vriend/collega hebt, ben je nog goedkoper uit. ik was zelf voor 120,- euro klaar, wel samen met een vriend gedaan.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:citroenc2 schreef:250-300 voor de riem is wel wat weining lijkt mij denk dat je eerder naar de 600-700 gaat
ik weet niet waar jij je riem laat vervangen, maar als ik ergens 600 á 700 euro moet neertellen voor een riemwissel wil ik er ook gouden spanrollen bij hebben. en als je een handige vriend/collega hebt, ben je nog goedkoper uit. ik was zelf voor 120,- euro klaar, wel samen met een vriend gedaan.
groeten Pasqual.
nou bij een dealer ben ik voor mijn xantia gewoon ruim 600 euro kwijt is dan wel een 16v maar zoveel verschil zit daar ook niet tussen lijk mij en jullie vergeten de waterpomp o ja uurtarief ligt hier wel rond de 65-70 euro
Ik zou er niet aan beginnen…je noemt nu al een aantal zaken op….maar wie weet wat er nog meer bijkomt en je NU nog niet weet
citroenc2 schreef:nou bij een dealer ben ik voor mijn xantia gewoon ruim 600 euro kwijt is dan wel een 16v maar zoveel verschil zit daar ook niet tussen lijk mij en jullie vergeten de waterpomp o ja uurtarief ligt hier wel rond de 65-70 euro
Bij een 16V is het een stuk lastiger en ben je gewoon langer bezig, verder is de D-riem groter, 2 spanrollen, 600 a 700 is veel, maar het staat absoluut in verhouding met het werk. Reken daar nog een waterpomp en koelvloeistof bij inbegrepen, dan is dat gewoon de prijs bij een dealer.
Ik ben het met Bram eens, er zijn een aantal zaken waarvan je nu al weet dat het geld gaat kosten, ook als je het zelf gaat of door een handige kennis laat fixen. Reken daar dan nog de zaken bij die je niet ziet of nog aan het licht zullen komen, wat ongetwijveld zo is bij een wat oudere auto.
Een zo een grap kan het olieverbruik zijn, dat valt niet te meten met effe een proefritje. Gezien de leeftijd en de relatief lage km-stand zeg ik klepseals, kan zo maar zijn dat je elke 1000km of minder een liter olie moet bijgooien.
Verder zeg ik, de km-stand is wel erg weinig voor een 14 jaar oude auto, nog geen 10k/ jaar, lijkt me niet dat je een Xantia als boodschappen auto koopt. Staat de auto bij een handelaar, dan zou ik er vergif op in nemen dat de teller is teruggedraaid.