Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
OK, ik snap hem niet meer. Ik post het maar hier, want niet alle electrotechneuten volgen mijn cx’en topic…
Situatie vroeger
Bij lage toeren, wordt de verlichting zwakker, accu lampje gaat echter niet aan.
toen ging de dynamo dood. Revisie dynamo met nieuwe koolborstels geplaatst.
Situatie nu
Bij lage toeren ( zeg onder de 1500 rpm), gaat het acculampje (evt. zwakjes) aan… de verlichting wordt echter niet meer zwakker…
ra ra waar ligt het aan?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Heb je je baterij spanning op die moment al gemeten?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Oh ja, zit inmiddels ook een andere accu in, daar heb ik de spanning van gemeten toen de oude dynamo kapot was, deze leverde precies 12v.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Om meer te weten te komen zal je je spanning eens moeten meten op het moment dat het laadstroom lampje brandt.
Ofwel laadt hij bij (dan is er iets met de sturing van controle lampje) ofwel laadt hij niet bij (en dan is het dus normaal dat het aangaat)
Is dit al een met een ingebouwde regelaar?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
ja goed plan zal ik morgen even doen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerste vraag idd: Heb je een losse spanningsregelaar? of een geïntegreerde?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, goeie vraag, moet ik ook opzoeken. Wel weet ik inmiddels dat met het acculampje een beetje aan, bij +/- 1000 tpm, laadt hij bij met +/-14v… lijkt dus eerder aan het diagnostisch mechaniekje te liggen… dan heeft het iig wat minder prioriteit.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inde oude externe regelaar wordt het lampje gestuurd door een eigen relais. Dat kan je afstellen!
Ik heb wel al meegemaakt dat een dynamo verkeerd gereviseerd was en dat doordat de diodes verkeerd zaten de spanning wel 14 volt was maar door te lage stroom het relais niet schakelde…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Denk dat het een met ingebouwde regelaar zal zijn. Vrees ik voor je alternator.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, mijn zwak oplichtende bijlaad lichtje is inmiddels een zeer helder oplichtend bijlaad lampje geworden. Als ik de laadstroom meet, dan geeft hij bij stationair toerental 13v over de polen en bij zo’n 2500tpm 15v, maar hoger dan dat wordt het niet. Volgens mij klopt dit niet. Is mijn spanningsregelaar dan naar de klote? Die zit vast in die nieuwe dynamo he?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
sans-pareil schreef:Goed, mijn zwak oplichtende bijlaad lichtje is inmiddels een zeer helder oplichtend bijlaad lampje geworden. Als ik de laadstroom meet, dan geeft hij bij stationair toerental 13v over de polen en bij zo’n 2500tpm 15v, maar hoger dan dat wordt het niet. Volgens mij klopt dit niet. Is mijn spanningsregelaar dan naar de klote? Die zit vast in die nieuwe dynamo he?
Hoger dan 14.2V is hoe dan ook niet goed…. Ik vrees toch dat je dynamo niet helemaal in orde is. Waarschijnlijk alleen de regelaar, maar het is ‘garantie-technisch’ niet handig om die uit een nieuwe dynamo te schroeven, als dat al mogelijk is. Gewoon even terug gaan!
Succes,
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ok, bedankt. Dit is al een nieuwe (revisie) dynamo, maar goed, hij moet binnenkort toch weer voor montage van sjonnie velgen en uitlijnen, dus dan kan het even gefixed worden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!