een andere vraag:
gisteren heb ik de olie willen bijvullen (hoog motorolie verbruik…) en merkte ik dat er onder de dop zich een gelige substantie is gaan afzetten tegen de buiswand.
het lijkt een brokkelige gelei-achtige stof, een beetje als boter op de melk.
Het heeft zich afgezet op de buiswand, en op het wafelroostertje in de buis.
ik doe er synthetische olie (shell) in, omdat ik deze gekregen heb van mijn garagehouder.
weet iemand iets meer hierover?
dank!
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Re: gelige substantie in buis navulling motorolie.
dat is sludge of mayonaise of troep of hoe je het noemen wilt
Dat krijg je als er wat (condens) vocht in de olie blijft zitten. Het treed voornamelijk op als er veel korte ritjes gemaakt worden waarbij de motor niet fatsoenlijk op bedrijfstemperatuur komt.
Zolang je er niet te veel van hebt kan het in ieder geval geen kwaad, en moet je gewoon af en toe even een flink stuk rijden zodat het vocht kan verdampen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
aha, schitterend!
ben een weekendje skieën aan het plannen in oostenrijk. kan ik meteen eens wat km’s blazen op de autosnelweg.
nu alleen nog “bidden” tot alle autoheiligen dat ie het houdt…
Ja wel even in de gaten houden.
Het geeft aan dat er vocht bij de olie zit.
Dit kan komen door wat Mechuccio zegt.
Of een lekkende koppakking.
Laten we het op het bericht van Mechuccio houden.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
waar kan je nog uit afleiden dat de koppakking kapot zou zijn?
tnx voor de reactie!
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bij een lekke koppakking verdwijnt vaak koelvloeistof (veel witte rook) en/of uitlaatgassen worden het koelsysteem ingeblazen. dat is dan weer te controleren door de motor te laten draaien en de dop van de radiateur weg te laten. Bij een lekke koppakking krijg je meestal wel een fontijntje te zien dan. Maar zit jezelf niet zo gek te maken joh
Als die auto goed start, netjes loopt en fijn rijdt. Dan kun je hem best vertrouwens! Neem hem maar eens mee op een lekker reisje naar Oostenrijk!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Let op!
Wanneer de motor tijdens die lange rit op temperatuur komt gaat de condens uit de olie dampen, met als gevolg een dalend oliepeil.
Volstrekt normaal maar ik zou wel halverwege even de peilstok trekken en controleren.
Veel plezier!
dank je wel!! ik ben al deels gerust gesteld. toch een klein bezoekje waard aan de garage, me dunkt.