Een Ds turbo op Ebay:
http://cgi.ebay.com/Citroen-DS-21-Super-5-Supercharged-by-Bertin_W0QQitemZ130077320651QQihZ003QQcategoryZ18174QQrdZ1QQcmdZViewItem
Geweldig zoiets. Ik loop al lang met de gedachte rond een ds23ie uit te rusten met een CX uitlaatgasturbo en cx injectie systreem.
Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft of iemand kent die dit soort truucs al uitgevoerd heeft ?
Groeten,
Martin
Re: DS Turbo
maxcitro schreef:Een Ds turbo op Ebay:
http://cgi.ebay.com/Citroen-DS-21-Super-5-Supercharged-by-Bertin_W0QQitemZ130077320651QQihZ003QQcategoryZ18174QQrdZ1QQcmdZViewItemGeweldig zoiets. Ik loop al lang met de gedachte rond een ds23ie uit te rusten met een CX uitlaatgasturbo en cx injectie systreem.
Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft of iemand kent die dit soort truucs al uitgevoerd heeft ?Groeten,
Martin
Dit is idd geweldig, het betreft een poelie aangedreven mechanische compressor. Ik heb een kennis in de VS die zoiets op zijn Dodge heeft gemonteerd…... Veel extra pk’s
Ja helemaal top. Das in mijn ogen het grootste compliment dat je het ds chassis kunt geven: een echt sterke motor. Het ds chassis verdraagt nog wel wat extra pktjes. Op die fotos zie je volgens mij al wel een verstevigingsframe zitten trouwens.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Deze Rootscompressor is inderdaad gewoon door een Vriem aangedreven, daarom kan je deze ook makkelijk plaatsen.
Daartegenover zal het iets moeilijker zijn om de Turbo(van CX zoals je zegt) weg te proppen, aangezien je geheel uitlaatsysteem moet aanpassen…
Gewoon het 2.5blok van de CX in een DS leggen en dan een plaatsje zoeken voor de Turbo.
Het 2.3 DS blok gaat nooit 100% draaien met de CX injectoren/ECU.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Dit is al gedaan, een CX 2500 GTi Turbo blok in een DS. Heeft in het clubblad van CCCN gestaan. Gewoon de CX modificaties weer terugdraaien
168 pk in een DS hehe.
Citroenbx schreef:Deze Rootscompressor is inderdaad gewoon door een Vriem aangedreven, daarom kan je deze ook makkelijk plaatsen.
Daartegenover zal het iets moeilijker zijn om de Turbo(van CX zoals je zegt) weg te proppen, aangezien je geheel uitlaatsysteem moet aanpassen…Gewoon het 2.5blok van de CX in een DS leggen en dan een plaatsje zoeken voor de Turbo.
Het 2.3 DS blok gaat nooit 100% draaien met de CX injectoren/ECU.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ja, tuurlijk past het, het is enkel de “randproducten” die je wat moet aanpassen hé.
Heb je dat artikel toevallig?
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ook niet gek zon cx 25 motor is een ds, maar das me toch een iets te grote verkrachting van het origineel. Bovendien draait een cx motor andersom wat een flink probleem is.
Ik zat te denken aan een cx turbo injectiesysteem. De enige echte problemen zijn inderdaad het uitlaatsysteem en de timing van het injectietijdstip. Bij de cx gebeurt dit door een sensor boven het vliegwiel. Maar met een beetje hobbywerk moet de injectie ook te timen zijn met de bestaande ds stroomverdeler.
Wellicht een projectje voor de toekomst..
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maxcitro schreef:Ook niet gek zon cx 25 motor is een ds, maar das me toch een iets te grote verkrachting van het origineel. Bovendien draait een cx motor andersom wat een flinke probleem is.
Ik zat te denken aan een cx turbo injectiesysteem. De enige echte problemen zijn inderdaad het uitlaatsysteem en de timing van het injectietijdstip. Bij de cx gebeurt dit door een sensor boven het vliegwiel. Maar met een beetje hobbywerk moet de injectie ook te timen zijn met de bestaande ds stroomverdeler.
Wellicht een projectje voor de toekomst..
Volgens mij vergeet je een heel erg belangrijk punt:
De Turbo motor heeft een veel lagere compressie verhouding en oliesproeiers die de zuigerbodem moeten koelen. En de DS heeft kamvormige zuigers, een CX turbo heeft platte zuigers en versterkte drijfstangen, een veel zwaardere krukas en andere lagerschalen.
De compressie verhouding verlagen is een essentieel onderdeel van het turbo-geschiktmaken van een motorblok.
En de CX heeft een door het motormanagement aangestuurde 3-dimensionale onsteking, die door een pingelsensor gecontroleerd wordt.
Dat werkt dus NOOIT met je DS verdelertje….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt een injectie-onsteking timing met 3D kenveld zit er dan inderdaad niet in. Dat zou wel ideaal zijn maar dan heb je een vliegwiel- en pingelsensor nodig.
Je hebt helemaal gelijk, een cx gti turbo motor is erop voorbereid. Sterkere drijfstangen etc.
Maar het vermogen mag ook best wat geminderd worden door bijv. de aflaatdruk wat lager in te stellen.
Maar goed, het gaat me er in eerste instantie om om een uitlaatgas turbo mogelijk te maken op een ds.
De compressie van de ds is te hoog inderdaad. Ik zat er aan te denken gemodificeerde (platte) zuigers te gebruiken. Of dit mogelijk is valt allemaal nog te bezien. Ik heb in ieder geval een 23ie blok liggen wat ik ooit hiervoor wil gaan gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
makkelijkste oplossing is een decompressieplaat, maar die hebben ze voor DS niet denk ik effe late maken dus, maar dat kost geld.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Is dit ook geen DS zoals ze gebruikt werden door de Gendarmerie? Die zijn destijds uitgerust met een compressor voor meer vermogen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Re: DS Turbo
maxcitro schreef:Een Ds turbo op Ebay:
http://cgi.ebay.com/Citroen-DS-21-Super-5-Supercharged-by-Bertin_W0QQitemZ130077320651QQihZ003QQcategoryZ18174QQrdZ1QQcmdZViewItemGeweldig zoiets. Ik loop al lang met de gedachte rond een ds23ie uit te rusten met een CX uitlaatgasturbo en cx injectie systreem.
Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft of iemand kent die dit soort truucs al uitgevoerd heeft ?Groeten,
Martin
Wat een speciale DS is dat! Jammer dat hij rechts gestuurd is! Hij ziet er loepzuiver uit, en dat ‘crème’-lederen interieur is ook om van te smullen!
Bas schreef:Is dit ook geen DS zoals ze gebruikt werden door de Gendarmerie? Die zijn destijds uitgerust met een compressor voor meer vermogen.
Volgens ‘het’ boek kregen deze Scram turbo’s. Maar het zou zomaar kunnen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Citroenbx schreef:makkelijkste oplossing is een decompressieplaat, maar die hebben ze voor DS niet denk ik
Een dikkere (meestal koperen) koppakking monteren is eigenlijk de standaardtruc om je compressie iets te verlagen (en dus de motor turbogeschikt te maken).
Ik meen dat die voor de DS/CX wel te krijgen zijn/waren…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
T(h)ijs schreef:Bas schreef:Is dit ook geen DS zoals ze gebruikt werden door de Gendarmerie? Die zijn destijds uitgerust met een compressor voor meer vermogen.
Volgens ‘het’ boek kregen deze Scram turbo’s. Maar het zou zomaar kunnen.
Jongens, er is een groot verschil tussen een turbocompressor en een mechanische compresser van het Roots type. Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, een compressor door een snaar, vanaf nokkenas of krukas. Een DS is NOOIT geleverd met een turbo, slechts een mechanische compressor was leverbaar. Deze wordt electrisch bediend door een schakelaar onder het gaspedaal en werkt dus alleen bij volgas geven!!
Overigens heeft veelvuldig gebruik een behoorlijk negatieve invloed op de levensduur van koppakking en drijfstanglagers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb mijn excuus, het was nog vroeg. Maar idd, turbo != compressor zoals ze ook op de sterren zitten.
Maar Waterman, hoe zit het dan met dat Scram verhaal voor de Gendarmerie DS’en?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!