Hallo allemaal,
Voor de komst van de Goedheiligman komende vrijdag op school mag de dame ten tonele verschijnen. Met lekkende HD pomp en al. Echter, .... het viel me gisteren weer op bij de wekelijkse start, dat het wel lijkt alsof de accu met minder energie aan de slag gaat als voorheen. Het welbekende min of meer zagende geluid, en zwaar rondgaan van de startmotor. Niet echt wat ik graag hoor, en vooraal niet als ik de dame echt nodig ga hebben.
Kortom, tijd vor een echte nieuwe accu. Maar, waar kan ik het beste en het snelst de goede accu krijgen, geladen en al?
DS23IE, hydraulique, bouwjaar 1973, accu rechts als je voor de auto staat.
Voor wie het nog niet wist, bij de Brezan kan je met je ID/DS lidmaatschapskaart korting krijgen…..
Maar goed, wie helpt me indirect aan het juiste en goed bruikbare type accu?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Is je accu opladen geen optie? Mijn accu moet ik ook vaak opladen, omdat mijn DS buiten staat en ik er niet zoveel mee moet rijden. Of weet je gewoon dat ie kapot is? Hoe oud is je accu?
Hi,
Dat spelletje van accu eruit, opladen, accu er weer in heb ik vorig jaar al tig keer gespeeld…..... Daar wordt ik niet vrolijk van, gezien alle troep die bij de IE versies aan de accurand gehangen is. Een half uur ben je zo kwijt, waar je met een gewone Ds in 5 minuten klaar bent.
Punt is als ik morgen start, het een stuk vlotter gaat. Dus deze week pappen en nat houden, maar het liefst hang ik er een nieuwe accu in. De accu die er nu inzit is een tweedehandsje, dus geen idee hou jong die is.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Nou kan ik misschien een heel erg domme opmerking maken, maar is een DS-accu dan zo “uniek”?
En zelfs dan nog: Ben je al eens bij de Kwikfit of een automaterialenzaak geweest? Die hebben heel veel verschillende (droog-geladen) accu’s staan. Beetje zuur erin en monteren.
Gewoon een Citroën garage misschien? Als het goed is dienen zij ook te weten welke accu er in moet. Het kost een keer wat maar dan heb je ook iets waar je jaren mee vooruit kan.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
























Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik wilde eigenlijk hier de wilco accu uit alkmaar gaan promoten omdat dit gewoon goede en erg mooie accu’s zijn. maar toen ging ik op hun site zoeken onder de citroen types….
Citroen VOYAGER
Model: 2.5 TURBODIESEL
Bouwjaar: 92 tot:
ALTERNATIEF VOAC: 57219
VOAC:
VMF: 56633
ALTERNATIEFVMF:
Ja, doe maar een Citroen Voyager..
gr frank
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
























Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik heb zelf liever een neon


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Citroen 2CV
Model: 0.4 0.6
Bouwjaar: 97 tot:
ALTERNATIEF VOAC: -
VOAC:
VMF:
ALTERNATIEFVMF:
Hmmmm, doe mij dan maar een 2cv uit bouwjaar 1997!
Nieuwe accu
Toevallig ben ik vandaag ook aan het zoeken geweest naar een nieuwe accu. Wat er nu bij mij in zit levert een te lage startstroom en dat merk je heel goed als het wat kouder wordt.
Op de website van Varta kun je het geschikte type voor elke auto zoeken.
Voor alle ID/DS typen wordt een 70 Ah accu uit de serie Asia Dynamic aanbevolen. Afmetingen L x B x H = 261 x 175 x 220 mm. Beetje raar is dat Varta voor geen enkel type accu de koudstartstroom opgeeft (zou wel hoog zijn).
Die 70 Ah ben ik wel meer tegengekomen als geschikt voor een ID/DS. Is in ieder geval meer dan wat officieel nodig is. Eenvoudige types zouden aan 40 Ah al genoeg hebben. Met halogeenverlichting kom je op 55 Ah. De koudstartstroom moet wel hoog genoeg zijn. Hoe zwaarder de accu hoe hoger deze stroom. Je hebt al gauw 200 A nodig bij het starten. Een moderne 70 Ah accu moet makkelijk 300 A kunnen leveren.
Morgen ga ik op pad voor een 70 Ah accu. Prijzen kan ik nog moeilijk achter komen, maar met 1 € per Ah kom je aardig in de richting.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Hier heb je een prijslijst. Staat wel geen DS in, maar als je zoekt op CX of XM (wat ook tamelijk zware bakken zijn), kom je op type 56638. Voor een CX GTi of een SM kom je op type 53653.
In de prijslijst geeft dat voor de 56638 € 74,—en voor de 53653 € 46,—.
Dus ga ik ervan uit dat een nieuwe accu voor je DS ergens tussen de 40 en 90 euro kost, afhankelijk van vermogen en bedrijf waar je je aankoop wilt doen.
Voor de rest gewoon even op je oude accu kijken en een type nemen met hetzelfde (of hoger) vermogen.
Nieuwe accu
Via via gevonden dat een accu met DIN nr. 57024 de goede buitenmaten heeft voor een ID/DS. De 70 in het nummer staat voor 70 Ah. De uitvoering van Centurion levert een koudstartstroom van 315 A en heeft L x B x H = 271 x 165 x 223 mm. Voor verschillende leveranciers kan hier nog wel zo’n +/- 10 mm afwijking in zitten. Bijv. Wilco heeft 273x175x203 mm.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De juiste is een 56049. Vervangings nummer van Varta: 56099
70Ah.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:De juiste is een 56049. Vervangings nummer van Varta: 56099
70Ah.
Ook Bosch levert er 1 met DIN nr. 56099. Accu’s met dit nummer hebben de juiste afmetingen en de + en - aansluiting aan de goede kant. De 60 in het DIN nr. betekent wel 60 Ah.
De eerstvolgende zwaardere bij Bosch met de juiste afmetingen en aansluitingen is die met DIN nr. 57072 (= vervanging van 57024). Deze is wel 70 Ah. Startstroom omgeveer 40 A hoger dan die van de 60 Ah variant. Naar deze ben ik op zoek. Prijzen van accu’s varieren nogal.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Allemaal bedankt alvast.
Ik zal proberen morgen eens wat rond te bellen in de omgeving om eens te zien hoe de zaak erbij staat wat betreft lverbaarheid en prijs.
Heb inmiddels de tunnel uitgebouwd om bij de ontlast schroef te kunnen komen. wil morgen of donderdag daarmee het systeem nog eens ontluchten, daarna de voorremmen, en dan werkt het zxaakje hopelijk weer goed. Vooral het schakelen kan beter, ik heb het idee dat de lucht in het systeem in de schakelafdeling zit. Ontkoppelen bij opschakelen merk ik niet echt, dat kun je normaal gepsroken toch wel horen en voelen. Masar als je nu opschakelt van 1 naar 2, en je laat de hendel even in de tussenstand staan gebeurt er niks. Het toerental zakt wel, maar de zachte psjt blijft achterwege. Dus opschakelen verloopt dan niet lekker gladjes maar schokkend. En of die ouwe, voor wie de dame vrijdag mag opdraven, daar op zit te wachten is zeer de vraag. Pieten zijn nog vrij jong, maar die met de mijter op….......
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aha, 70… waarvan acte.
Die varta heb ik ook. Prima accu.
Ik heb er ook zo’n snelle startmotor in gezet. Dat is een plezier!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>