Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Heren, dames (?),
Ik verbaas me de laatste dagen een klein beetje over de stelligheid waarmee conclusie, diagnoses en oplossingen worden aangedragen op het forum.
Een piepende koppeling is zonder twijfel een drukgroep die aan het eind van zijn leven is , een C8 rijder krijgt deze diagnose ook om de oren met het ‘advies’ om de bak vol te spuiten met kruipolie (Zal zijn leasemaatschappij leuk vinden als hij dat doet ) en witte rook uit je uitlaat is gegarandeerd een lekke koppakking.
Zouden sommigen niets iets voorzichtiger mogen zijn met hun adviezen….?
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Snelle conclusies….
Martijn de Ruijter schreef:Heren, dames (?),
Ik verbaas me de laatste dagen een klein beetje over de stelligheid waarmee conclusie, diagnoses en oplossingen worden aangedragen op het forum.
Een piepende koppeling is zonder twijfel een drukgroep die aan het eind van zijn leven is , een C8 rijder krijgt deze diagnose ook om de oren met het ‘advies’ om de bak vol te spuiten met kruipolie (Zal zijn leasemaatschappij leuk vinden als hij dat doet ) en witte rook uit je uitlaat is gegarandeerd een lekke koppakking.
Zouden sommigen niets iets voorzichtiger mogen zijn met hun adviezen….?
Gr Martijn
Ik kan me hier volledig bij aansluiten. De meeste adviesen zijn goed bedoeld, maar een goede reparatie begint met een juiste, uitgebreide, diagnose.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: Snelle conclusies….
waterman771 schreef:
Ik kan me hier volledig bij aansluiten. De meeste adviesen zijn goed bedoeld, maar een goede reparatie begint met een juiste, uitgebreide, diagnose.
En die is bijna nooit via internet te stellen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Snelle conclusies….
bogaard77 schreef:waterman771 schreef:
Ik kan me hier volledig bij aansluiten. De meeste adviesen zijn goed bedoeld, maar een goede reparatie begint met een juiste, uitgebreide, diagnose.
En die is bijna nooit via internet te stellen!
Inderdaad, je kunt ten hoogste aanwijzingen geven om te zoeken.
Maar daar zit weer een ander probleem wat hier - en elders - ook te vaak de kop opsteekt : degene die aanwijzingen vraagt moet wel kúnnen zoeken. En niet uit nieuwsgierderigheid het naadje van de kous vragen om uiteindelijk te zeggen “ok, ik ga wel naar een specialist” - doe dat dan meteen zou ik zeggen!
Ich bin ein Breaker
Ik concludeer heel snel dat dit niet over 1 specefiek model gaat maar wel technisch is en dus beter in diversen/algemeen staat
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Lelijke Eend schreef:Ik concludeer heel snel dat dit niet over 1 specefiek model gaat maar wel technisch is en dus beter in diversen/algemeen staat
Jij hebt nog een topic openstaan waarin men wacht op je reactie (brandblussers).
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Snelle conclusies….
karel schreef:Maar daar zit weer een ander probleem wat hier - en elders - ook te vaak de kop opsteekt : degene die aanwijzingen vraagt moet wel kúnnen zoeken. En niet uit nieuwsgierderigheid het naadje van de kous vragen om uiteindelijk te zeggen “ok, ik ga wel naar een specialist” - doe dat dan meteen zou ik zeggen!
Ik vind dit niet helemaal reëel. Je kan ook een draadje openen om vast te stellen of je de klus zelf aan durft of dat je het gaat uitbesteden. Tijd, kennis en geld spelen dan vaak een grote rol.
Zo heb ik op dit moment ook een draadje lopen over het vervangen van mijn klepseals. Puur om de klus in te schatten. En ja, ik durf dit aan, maar ga het misschien wel uitbesteden omdat ik het op dit moment absoluut geen klusweer vind. En als het wel klusweer is, ga ik liever met mijn HY aan de gang.
Hoe dan ook, ondanks dat ik het misschien laat doen, was het topic nuttig voor mij. En daar draait het toch om?
Maar de trekking van dit topic klopt natuurlijk wel, vandaar dat dit niet het eerste topic in zijn soort is.
Echter zou ik niet weten wat je er aan kunt doen. Behalve dat de lezer zich goed moet realiseren dat het een diagnose op afstand is en op basis van de door de topicstarter gegeven gegevens. (die ook vaak lang niet goed en compleet is) Daarnaast zijn de vele raadgevers geen doorwinterde monteurs. De lezer moet de berichten op de juiste waarde weten in te schatten, zoals op elk forum.
Nadat je hier een tijdje hebt rondgekeken, ben je dan naar mijn idee goed in staat om de juiste adviesen van de juiste mensen er uit te filteren.
Re: Snelle conclusies….
patje74 schreef:Nadat je hier een tijdje hebt rondgekeken, ben je dan naar mijn idee goed in staat om de juiste adviesen van de juiste mensen er uit te filteren.
Precies, het geeft een indicatie. Ik vraag ook relatief snel en vaak advies en bepaal vervolgens wat ik doe. Je dient wel je eigen verantwoordelijkheid te nemen als je aan je auto begint te prutsen en soms is dat het ‘risico’ waard; een andere keer stap je naar de specialist. Aan de hand van de gegeven suggesties (en door wie ze worden gegeven) kom je echter wel een heel eind is mijn ervaring.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gaat erom dat als er hier een aantal gasten is dat roept: “Het IS de koppeling” de eigenaar op die mening blind vaart en de bak uit zn auto rukt terwijl dat helemaal niet het probleem is. TS bedoelt dat we met zn allen voorzichtig moeten zijn met ‘diagnostiseren’ en een slag om de arm moeten houden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Daar is een mooie naam voor; Shotgun Troubleshooting
Het meest verdachte onderdeel op voorhand vervangen en dan pas kijken of de “diagnose” de juiste was.
In ict-land noemen ze dat: trial and error…
De vragensteller heeft wat mij betreft hier ook zelf verantwoording in door te vragen waarom iemand denkt dat het de koppeling is (om door te gaan op het voorbeeld).
Wat dat betreft zijn we net rabbi’s: zet tien forummers bij elkaar en je hebt 11 meningen.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Dat is het risico van fora… PUNT
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
langevelsloo schreef:Dat is het risico van fora… PUNT
Alsik geen mod was zou ik dat ook roepen!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik denk dat tipgevers best wat vaker hun relaas mogen beginnen met ‘ik vermoed’, of ‘mogelijk zou..’. De stelligheid die soms voorbij vliegt is niet altijd gepast. Aan de andere kant ben je ook een complete joker als je volledig blind vaart op 1 of 2 adviezen je krijgt op je vraag en dan idd instant meteen je halve bak eruit rost.
Animal triste post coitum
bogaard77 schreef:langevelsloo schreef:Dat is het risico van fora… PUNT
Alsik geen mod was zou ik dat ook roepen!!
Of ik nou wel of niet mod ben, ik roep het ook!
Iemand die zijn auto wegbrengt naar de garage legt zich vaak neer bij wat de garage zegt.. Maar iemand die het zelf wil oplossen OF eerst wil weten wat het zou KUNNEN zijn, richt zich tot het forum.
Iedereen antwoord vanuit zijn eigen visie natuurlijk, en daar moeten we allemaal rekening mee houden! Als ik roep “probeer eens suiker in je tank te gooien” dan zou ik me kunnen beroepen op mijn onwetendheid, en Martijn zou dan denken “wat een eikel zeg” terecht want het is ZIJN vak, en ik dacht echt dat suiker in je tank hielp! (voorbeeldje he?)
Ik zou ook raar kijken als oldenhage het zou roepen…. want dan zou er iets mis met hem zijn
Ik kan Martijn wel begrijpen, ik zie ook wel eens domme dingen ergens staan, die ik vanwege mijn vak wél begrijp!
Ik geef dan meestal een tip, of ik vraag waarom hij denkt dat dat de oplossing is… zou zou het op een forum moeten zijn geloof ik…..
Er zijn legio mensen die denken dat ze een moterblok in hun vooronder hebben.
Help ze gewoon! hetzelfde geldt voor tiepvauten
Een Forum dóór elkaar. en vóór elkaar! en als de échte techneuten hier op het forum hun ervaring delen, dan is dat juist een enorm rijkdom voor het forum én zijn gebruikers…..
Dus…..
Meer ->>:smt056
Ik deel de mening met Serge….
Vaak is het soms ook beter om lid te worden van een club als die er is voor de echt technische vragen. Meestal hebben ze dan ook technische hulpverlening en dat zijn meestal mensen die minimaal 10 van dat soort auto’s uit elkaar hebben gehaald en weer in elkaar hebben gezet.
Voor de praktische vragen is dit forum weer heel handig, voor bijv. velgenwissel met bandenmaat, hoe dashboardlampjes te vervangen van een BX, etc. etc. Daar hoeft namelijk meestal geen diagnose gesteld te worden en ligt het alleen nog aan de handigheid van de topicstarter en of het goed uitgelegd is evt. met foto’s.
Diagnose stellen bij bijv. witte rook uit de uitlaat is via internet haast onmogelijk, want er kunnen zoveel dingen aan de hand zijn, ontbrekende informatie, halve informatie, communicatiestoring, etc. etc.