1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
voltmeter
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 03 februari 2007 11:00 PM

Hallo een vraag heeft iemand van jullie weleens een voltmeter ingebouwd.Ik vind het toch fijn als ik de conditie kan waarnemen van de accu.Liefst zo klein mogelijkemeter als iemand een merk weet !!!! ivb inbouw Moet deze ook aangesloten worden rechtstreeks op de accupolen en zoja van voor diameter draad is dan gebruikelijk ?

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 04 februari 2007 01:37 AM
  [ # 1 ]

Hoi Jan,
je kunt de voltmeter gewoon achter je contactslot aansluiten. Dan gebruikt ie ook geen stroom als je contact af staat. Kan gewoon een dun draadje zijn; hij gebruikt nauwelijks stroom.
Succes en groeten,
Jan

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 04 februari 2007 01:42 AM
  [ # 2 ]

Hallo Jan d super 1971

Bij een voltmeter is de inwendige weerstand altijd zo groot mogelijk. Want als dit niet zo is zal alle stroom door de voltmeter gaan en kortsluiting veroorzaken bij de accu in dit geval. Dus als je dune snoeren gebruikt is nog niet eens zo erg. lijkt mij.

bij een ampere meter is de inwendige weerstand wel altijd klein omdat deze altijd in serie staat van de gebruiker. De voltmeter staat altijd parrallel over de verbruiker.

Maar heeft het nut echt nut om een voltmeter in te bouwen. Het is veel werk en er eenmaal ingebouwd let je terzijne tijd toch niet veel op.
Als je toch wil weten wat de spanning doet kun je altijd nog een multimeter op de accu aansluiten. En die hoeven niet duur te zijn ik heb voor huis en tuin keuken gebruik ooit eens bij de Aldi een multimeter gekocht voor drie euro. Daar kun je ook bijvoorbeeld ook lampjes mee door meten. Ik heb er althans al heel veel plezier van gehad.
groeten Patri

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 04 februari 2007 12:48 PM
  [ # 3 ]

voltmeter

Hoi ergens ben ik het met je eens maar soms maak je van die dingen mee dat je denkt laad hij nauw wel bij of niet ? En de hele winter is de accu buiten gebruik omdat ik hem alleen zomers gebruikt .Ik neem aan dat je bedoelt de + achter het contactslot en de min rechtstreeks van de massa ? Het is net als de temperatuur meter ik kijk hier toch regelmatig op het is net of dat je wat verwacht .Groetjes jan vast bedankt voor jullie reacties

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 04 februari 2007 02:57 PM
  [ # 4 ]

Klopt, plus achter contactslot, min direct aan massa.
Groeten, Jan

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 februari 2007 09:44 PM
  [ # 5 ]

Bij elke goede automaterialenzaak kan je een voltmeter kopen. Merk? Equus bijvoorbeeld.
Zelf gebruik ik wel eens een multimeter, die ik op de sigaren-aansteker aansluit (universele plug, met daaraan 2 draden. 1 draad op de min, andere op plus van multimeter). Zo kan je altijd accuspanning zien, onbelast, tijdens starten, tijdens rijden…

Citroen!

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 05 februari 2007 02:56 PM
  [ # 6 ]

Jan,
Ja bij mji zit er een VDO in in retrolook (chromen rand), samen met een oliedrukmeter op de plek van dat te kleine radiotje bij het 3e neus dash. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik hem heb, zeker s winters als je veel verbruikers aan hebt staan zie je toch wel een en ander gebeuren.

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 05 februari 2007 03:51 PM
  [ # 7 ]

voltmeter

He dat is een goede optie ik neem aan dat je er een plaatje voor hebt gemaakt .Of kan je zoiets krijgen waar deze meter in past?In iedergeval bedankt voor je oplossing want dan hoef ik niet in het dashbord te zagen

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 06 februari 2007 02:57 PM
  [ # 8 ]

Jan,
Er zijn behoorlijk wat DS’en met op die plek twee extra metertjes. Maar iedereen heeft zelf zitten klussen. Een zwart metalen plaatje maken met twee ronde gaten is het eenvoudigst. Ik heb zelf het plastic bakje gebruikt dat in het gat zat als er geen radio is bijgeleverd. daar twee plaatjes kunststof op gelijmd, gaten erin en klein stukje pvc pijp erachter. Dat alles zwart in de krimplak gespoten (gelijk met de rest van het dash. De klokken hebben nu dezelfde look als de grote origenele klokken en de lijnen in het dashboard lopen door. T was een hoop werk maar het is wel fraai al zeg ik het zelf. Zal kijken vanavond voor wat fotootjes al kan ik me voorstellen dat je opziet tegen de hoeveelheid werk.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 09 februari 2007 01:42 AM
  [ # 9 ]

Fotootjes van metertjes in dashboard. ik zal morgen een fotootje van het draaiwieltje maken voor de geluidsregeling.

[img=http://img266.imageshack.us/img266/9971/dash2ht3.th.jpg]

[img=http://img266.imageshack.us/img266/83/dash1nj2.th.jpg]

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 09 februari 2007 01:57 AM
  [ # 10 ]
gerardeux schreef:

...het is wel fraai al zeg ik het zelf.

Mag je zelf zeggen, want het is echt heel netjes gedaan,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 februari 2007 05:42 PM
  [ # 11 ]

Ziet er bijna orgineel uit, echt heel netjes! Cool

Citroen!

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 09 februari 2007 11:01 PM
  [ # 12 ]

voltmeter

Hallo nou ik kan niet anders als dit een goede oplossing te vinden, zo te zien heb je zelf de knik erin terug gebracht.Mag ik alleen nog van je weten hoe het krimpvlak zo heb kunnen bewerken.Het is precies behandeld als het dashbord zelf.Ik hoop dat je mij kan doe toekomen wat voor matriaal jij hiervoor gebruikt hebt.Ben heel benieuwd en gaat het zeker ook op deze wijzen proberen .Ik hoop dat je mij een goede uitleg kunt geven bijvoorbaat vast mijn dank.Groetjes jan

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 10 februari 2007 03:53 PM
  [ # 13 ]

Jan,
De krimplak staat een post over in de tiplijst bovenaan in het forum. Dit is echter wel zwarte lak en het dasboard is zelf heel donkergrijs. Het zou kunnen zijn dat het origineel wel zwart was want elders in de auto (stoelbevestiging) waar minder licht valt is het wel zwart. Ik heb zelf mn hele dashboard gespoten en er later wat blanke lak overheen gespoten daar wordt het ook een tikkie grijzer van. Het is wel lastig spul om te verwerken. want het te spuiten oppervlak moet warm zijn zodat de kreukeltjes erin komen bij het opdrogen. hoe sneller het droogt des te dieper de kreukels. Bij een heel dashboard wordt dat dus lastig maar uiteindelijk is het wel goed gelukt.

Voor de knik
Het doosje in het kastje heeft al de juiste hoek. Zwarte perspex of andere kunststof plaatje gezaagd en dat met licht verstek weer in tweeen. Als je dan een van de twee helften omdraait heb je automatisch een knik zodat je goed kunt lijmen later. Maar eerst twee ronde gaten zagen met een smal decoupeerzaagje. Korte PVC buisjes er doorheen en alles vastlijmen (hema tixotrope constructielijm). Vervolgens pvc buis met de dremel afkorten zodat de buitenkant gelijk loopt met de knik, plamuren (metaalplamuur lekker stevig) en de vlakschuurmachine erop tot je mooie vlakken hebt, nog even licht opschuren en het is klaar om gespoten te worden

De meters zelf zitten er tegenaan met een klem. In het doosje zit aan de onderkant ook nog een smalle sleuf omdat de meters maar net in de opening passen.

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 10 februari 2007 05:31 PM
  [ # 14 ]

voltmeter

Hallo geweldig dit is zeker goed toe te passen ik ga van de week eens kijken of ik het een en ander voor elkaar kan krijgen.Bedankt voor je uitleg.
Eigenlijk zitten de meters dus in de pvc buis geplaats maar dan dieper zoals de overige meters van het dashbord begrijp ik hieruit.

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 11 februari 2007 11:43 PM
  [ # 15 ]

Er zijn behoorlijk wat DS’en met op die plek twee extra metertjes. Maar iedereen heeft zelf zitten klussen. Een zwart metalen plaatje maken met twee ronde gaten is het eenvoudigst.

Ik heb een aantal jaren geleden dit ook op die plek ingebouwd maar inderdaad volgens de eenvoudige methode. Ik heb een stukje metaal uit de klep van het handschoenenkastje van een beschadigd dashboard genomen. Overigens heeft jaeger origineel inbouwkits geleverd voor extra klokjes onder de titel:
TRANSFORMER VOTRE DSUPER EN DSPORTIVE. Ik betwijfel of Jaeger het destijds ook zo geraffineerd heeft opgelost als jij Gerard. Knap trouwens dat jij die VDO klokjes in het bakje hebt weten te passen. Misschien is de diameter anders dan die van Jaeger?
Bijgaand een paar foto’s van de eenvoudige variant, maar wel met de originele Jaeger klokjes.

Inmiddels heb ik ook een voltmeter zitten op de plaats van de amperemeter.

VDO is overigens wel kwailitatief prima. In mijn BX heb ik ook een voltmeter van VDO en een Turbodrukmeter van dit merk.

http://i125.photobucket.com/albums/p72/frankdingerink/Inbouw turbodrukmeter/Afbeelding274.jpg

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook