Hallo, ik probeer een houder voor m’n iPod in m’n Picasso aan te sluiten. Door wat lezen hier ben ik er gelukkig achter gekomen dat ik moet opletten om de multiplex bekabeling niet te storen. (bvb hier, over een xsara-niet-picasso)
Ik begrijp dat het aftakken op een van de kabels die van de auto naar het ‘A’ blok van de ‘iso’-stekker gaan geen goed idee is, behalve de permanente 12V en de GND. Maar ik zoek een geschakelde +12V, ‘k wil m’n batterij niet leeg hebben als ik m’n iPod per ongeluk laat zitten.
Ik ben ondertussen al aan het zoeken naar de juiste schroefjes etc om bij de sigarettenaansteker te kunnen (iemand tips? of nog beter: foto’s?). Maar bij al dat lezen begon ik me het volgende af te vragen: hoe zit dat met het ‘C’ blok van de ‘iso’ aansluiting op de radio? Het deel dat normaal dient om bvb een cd changer, autotelefoon etc op aan te sluiten? Ik verwacht niet dat daar ook nog risico op storen van de ge-multiplexte signalen bestaat? Alhoewel, het schema dat ik op een engels forum vond vermeld toch
C13 CD Changer Van Data / pin A2
C14 CD Changer Van DataB / pin A3
C17 CD Changer +VAN (output) / pin A4
dus toch?
Ondertussen is de hele aansluiting gelukt, dus voor toekomstige collega amateur mechanici , ik heb +12V genomen van de sigarettenaansteker.
De plaats om dat te doen in mijn picasso (2005) is het dashboard (als dat zo laag nog die naam heeft?) stuk onder de versnellingspook, achter de asbak (en achter de sigarettenaansteker). Daarvoor moet je het hele onderste grijze plastieken deel verwijderen, dwz het deel met de sigarettenaansteker in, en de 2 zijpanelen die eraan vasthangen (met schroeven die enkel los te draaien zijn nadat het geheel los is, er is geen enkele manier om alleen het deel met de aansteker te verwijderen zonder de 2 zijpanelen!).
Hiervoor moet je 8 schroeven en 2 plastieken ‘aandrukschroeven’ (of hoe heet zoiets…) losmaken. De plastieken dingen zitten helemaal op ‘t einde, aan de gaspedaal en op dezelfde plaats aan de andere kant. Daar trek je best gewoon de hele plastieken rommel naar je toe, NADAT je de andere bekleding (van de onderkant van de stuurkolom/handschoenkast), die erin zit met een soort van ‘lipje’, losgemaakt hebt. Dan dus lichtjes trekken aan de grijze plastiek tot de plastieken aandrukschroef los is. (En dan weet je eindelijk wat ik bedoel met aandrukschroef )
Verder 2 schroeven op het linkse en rechtse paneel, die zijn duidelijk. 2 schoeven onderaan links en rechts van het uitklappende ‘opbergvak’, en dan nog 2 schroeven die ietsje beter verborgen zijn. Ze zitten aan de sigarettenaansteker (en symmetrisch aan de andere kant), met hun punt naar boven, dwz dat je op de voer van de auto moet liggen om ze goed te zien (of spiegeltje of gewoon op de tast…) Aan de andere kant moet je eerst het afdekplaatje weghalen (verwijder asbak, duw schroevendraaier vandaar tussen afdekplaatje en dashboard).
Als alles los is trek je de zijkanten lichtjes los, en schuif het geheel naar de achterkant van de auto toe (kan daarna naar boven toe weggenomen worden, maar…) Er zijn wel nog 2 elektrische kabeltjes los te maken voor je het helemaal kan verwijderen. Eentje is het asbaklichtje, dat zit gewoon los. De andere is de voeding van de sigarettenaansteker, dat is een klem waar je onderaan de klem moet drukken om hem los te krijgen. Beetje gepruts, maar ‘t lukt wel uiteindelijk.
En morgen alles weer op z’n plaats zetten!
Als iemand wil kan ik wel wat foto’s online zetten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd met wat voor kabel je de iPod hebt gevoed. Heb je soms een USB stekker voor de sigarettenaansteker gebruikt? En heb je de iPod via ISO C aangesloten qua ingang? Moet je dan nog een speciale verbinding maken om de radio te laten ‘geloven’ dat er een wisselaar is aangesloten (anders kan je immers de bron niet kiezen)?