eindelijk is het zover!
De origineel nederlandse AMI8 uit 1976 wordt inmiddels grondig gerestaureerd.
Voortgang dag 1:
Het strippen van de auto is vandaag begonnen na het opruimen van de garage.
lekker de ruimte om al het plaatwerk van de ami8 te stallen.
tevens had de vorige eigenaar nog de nodige onderdelen plus plaatwerk in de ami achtergelaten waardoor het behoorlijk vol werd. maar dit mocht de pret niet drukken. Na dagje flink doorsleutelen is al het plaatwerk van de Ami afgehaald.
De motor en de koets staan nu nog op het chassis te wachten op verdere demontage.
Ondanks dat de ami voor ons ‘‘gebroeders visser’’ nog erg onbekend was ging het demonteren van de ami boven verwachting.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Voortgang dag 2:
De koets was in tegenstelling tot een 2cv wat meer werk om los te maken. Athans nadat we dachten dat alles los zat bleken er op elke hoek van de bodemplaten nog bevestigingsbeugels te zitten die de koets goed op zijn plaats bleven houden. Na een duik onder de ami werden deze gespot en losgedraaid.
Na koppelingskabel, stuurpen en andere zaken aan de motor los te hebben gedraaid werd de koets die inmiddels al 31 jaar op het chassis vastzat gelost.
vervolgens werd de motor losgemaakt en losgetild. Chassis was op alle plekken hoeken en gaten keihard. Dus dat gaat een retourtje straler. net als alles overige losse delen op of aan het chassis. helaas bleek de linker veerpot van de Ami wat minder bestand tegen het nodige water. Die was dan ook beetje krokanter dan gepland. Vandaar gezocht goede veerpot!!
Binnenkort weer verder Eerst wachten op het chassis en de nodige onderdelen om chassis weer op te kunnen bouwen.
iemand nog tips en tricks voor het opbouwen van een ami8 chassis?
eerst de motor terugplaatsen of juist eerst de koets?
Overige tips zijn natuurlijk ook welkom. Vooral omdat dit de eerst ami8 is die we aan pakken.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Adviesje: kijk goed uit dat je 2 gelijke veerpotten overhoudt ! Ik heb 2 Eendenveerpotten open geslepen en in beide zaten andere veren.
Succes met de restauratie !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Klinkt als een mooi project. Ben benieuwd naar de foto’s…
Succes!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Idd erg leuk!!! Foto’s zouden welkom zijn
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
heey allemaal hierbij weer een voortgangstopic met daaraan toegevoegd de links voor de nodige foto’s:):)
Voorgang Ami8 berline 61-NN-26:
Inmiddels is er een afspraak gemaakt met de straler. Het chassis de draagarmen en overige motordelen zullen binnenkort gezandstraald worden.
Dit weekend alle losse onderdelen klaar maken en zover mogelijk uit elkaar halen en holle ruimtes zoals lagerhuis etc beschermen tegen de straler.
Degene die het chassis gaat stralen stelde voor om het chassis te laten galvaniseren en vervolgens te poadercoating te geven.
Het chassis gaat de oven in met 450 graden als ik me niet vergis alleen moest hij er zeker van zijn dat er geen olie e.d. inzat omdat dan de oven en eindresultaat niet goed uitpakt.
Hoe kan ik dit controleren?? en is het vestandig?
Wie heeft ervaringen met het stralen van een chassis??
Inmiddels werden mij al diverse veerpotten aangeboden van een acadyane.
Passen deze onder een ami8 chassis??
Voor foto’s van de restauratie ga je naar onderstaande link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LGSB4JI3
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het ijzer is dun dus stralen is gauw gaten maken… Let verder op dat je chassis nummer zichtbaar blijft! Oja en hij wordt er ook zwaarder van…
succes!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Chalvaniseren kost je je chassisnummer. Met de orginele papieren en foto’s van de restauratie moet dat echter totaaal geen probleem zijn bij de RDW, die slaan em er zo voor je opnieuw in. Ik heb wel foto’s van mijn verzonken ami super chassis…
Verder zou ik het chassis niet stralen maar laten beitsen. Dan kom je tenminste ook in de holle ruimtes, wat je met stralen nooit gaat lukken.
Verder prachtig project, hou ons op de hoogte!
Bull Frog Bleu schreef:
Inmiddels werden mij al diverse veerpotten aangeboden van een acadyane.
Passen deze onder een ami8 chassis??
niet zondermeer, de achterste trekstangen zijn langer bij de acadiane ivm grotere wielbasis. de diameter van de pot is volgens mij wel gelijk.
De veren zijn anders: de acadiane achterveer is stugger dan van de ami8 en de voorveer van de acadiane is slapper dan van de ami8. dus als het je alleen gaat om de pot zelf kun je wel een veerpot van een acadiane gebruiken om je ami8 pot te restauren. Er zo onder schroeven is geen optie.
succes
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Leuke wagen hoor! Hmm, gauw met de mijne verder… Zou je dat zware chassis alleen nou wel op de inmiddels nogal flexibele koets leggen?
Corrosion sympa!
Leuk hoor! Lekker dat je zoveel ruimte hebt.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
wel heel erg gaaf dat de originele kentekenplaten (=dus lichtblauw) er nog op zitten. Die dingen zijn zeldzaam en er is via de officiele weg niet meer aan te komen. Mooie kleur ook, dat bleu Myosotis
voortgang AMI 61-NN-26
Na vele voor en tegens heb ik toch maar besloten om het chassis niet volbad te laten verzinken. Dit omdat er kans bestond dat het chassis kan krom trekken bij dit proces. vandaar dat het van de week wordt gestraald en gescoupeerd. En met behoud van het chassisnummer, athans daar zouden ze rekening mee houden bij hetstralen.
De binnenkant goed in de RX-8 en dan moet het hopelijk weer jaren meegaan:)
Binnenkort even naar het clubmagazijn van de amivereniging om een complete set nieuw plaatwerk te halen. Vorige eigenaren hebben al divers plaatwerk vervangen door andere kleur en vervolgens lelijk bijgespoten.
Dan heb ik meteen nieuw setje plaatwerk met gelijke binnenbekleding.
Of heeft iemand van het forum net een blauwe AMI 8 berline gedemonteerd?
Dan hou ikme aan bevolen:)
Binnenkort meer nieuws omtrend het stralen en wederopbouw van het chassis
Wat betreft de kenteken platen….Ik laat ze er lekker opzitten en vervang ze niet door de moderne gele of de grotere nieuwe blauwe platen.
Staat wel origineel en tikkeltje frans
((Tevens ben ik nog steeds opzoek naar AMI 8 veerpotten?? wie o wie?))
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Bull Frog Bleu schreef:
Wat betreft de kenteken platen….Ik laat ze er lekker opzitten en vervang ze niet door de moderne gele of de grotere nieuwe blauwe platen.
Staat wel origineel en tikkeltje frans
zeker lekker laten zitten horen bij de auto
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Die lichtblauwe zijn maar kort geleverd naast de gele platen dan?
Kan me niet herinneren dat ik een auto gehad heb met dit type platen.
Jeroen
Edit.
Even door wat fotoboeken gebladerd. Ik heb ze toch wel gehad. Een rode 2cv6 special uit 1977.
Niet zo lang geleden kon je nog korte, donkerblauwe én lange lichtblauwe platen nieuw krijgen. Is dat niet meer zo?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93