John schreef:mpostma schreef:PS. Ik zie dat je in Akkrum woont. Kom je wel eens bij Roel Tiemersma?
Daar kom ik inderdaad wel eens, daar zijn mijn gloeispiralen getest en ok bevonden. de twede stap is om roel er na te laten kijken, maar eerst wil ik zien of ik er met het forum uit kom.
Trouwen bedankt voor alle reacties. Het probleem is met bde noorderzon verdwenen sinds de buiten tempratuur weer is gestegen. Dus daar mee trek ik de conclusie dat er al een paar problemen afvallen.
Met name de “luchtfilter” suggesties, ik zou zeggen als daar een probleem mee is zou dat er ook moeten zijn met iets warmer weer. Maar dat is er dus niet, als ik dit verkeerd beredeneer hoor ik het wel.
Hoe kan ik verstuivers doormeten, heb namelijk een goude ampere meter.
als het warmer weer is gaat de ontbranding natuurlijk wel een stuk makkelijker dan wanneer het vriest en / of vochtig weer is.
zeker als er lekker veel vocht in je luchtfilter blijft hangen kan je motortje niet naar adem happen.
is vrij simpel te testen. trek gewoon je luchtfilter er even uit en start dan de motor, loopt ie slecht dan was dat het probleem niet. loopt ie nu ineens wel goed, dan luchtfilter vervangen (a een tientje ofzo)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
John schreef:mpostma schreef:PS. Ik zie dat je in Akkrum woont. Kom je wel eens bij Roel Tiemersma?
Daar kom ik inderdaad wel eens, daar zijn mijn gloeispiralen getest en ok bevonden. de twede stap is om roel er na te laten kijken, maar eerst wil ik zien of ik er met het forum uit kom.
Trouwen bedankt voor alle reacties. Het probleem is met bde noorderzon verdwenen sinds de buiten tempratuur weer is gestegen. Dus daar mee trek ik de conclusie dat er al een paar problemen afvallen.
Met name de “luchtfilter” suggesties, ik zou zeggen als daar een probleem mee is zou dat er ook moeten zijn met iets warmer weer. Maar dat is er dus niet, als ik dit verkeerd beredeneer hoor ik het wel.
Hoe kan ik verstuivers doormeten, heb namelijk een goude ampere meter.
Best John,
Let op! Verwar niet luchtproblemen met het luchtfilter! Waar ik op doel is lucht in de brandstof. De dieselpomp moet de diesel vanuit de tank aanzuigen. Stel dat er een lekje in de leiding zit dan gaat ie lucht aanzuigen ipv brandstof. Door het vaccuum werkt het net andersom. In plaats van dat de diesel uit de leiding loopt, wordt juist lucht aangezogen in de leiding. Het kan zo zijn dat de brandstofpomp nog wel genoeg aanzuigt om er op te lopen, maar na een nachtje stilstaan kan er aardig wat brandstof teruggelopen zijn richting de tank. Genoeg om hem de eerste 10 seconden op te laten hikken en proesten. NOrmaal blijft de diesel in de leiding staan en heeft de pomp gelijk diesel om op te lopen bij een koude start. Als ie dat nu eerst weer moet gaan aanzuigen vanuit de tank slaat ie weer af (Wil niet herstarten) en na verloop van tijd en doorstarten gaat ie wel weer lopen, maar niet van harte.
Luchtfilter heeft zelden invloed op de koude start. Althans, er is mij geen geval van bekend. Een slecht luchtfilter veroorzaakt wel overmatig roeten en afnemende prestaties.
Ik heb nu hetzelfde probleem gehad. Een lekje in de leiding. Ik moet nog uittesten of het daadwerkelijk is opgelost.
Groet,
Marten
John schreef:mpostma schreef:PS. Ik zie dat je in Akkrum woont. Kom je wel eens bij Roel Tiemersma?
Trouwen bedankt voor alle reacties. Het probleem is met bde noorderzon verdwenen sinds de buiten tempratuur weer is gestegen. Dus daar mee trek ik de conclusie dat er al een paar problemen afvallen.
Met name de “luchtfilter” suggesties, ik zou zeggen als daar een probleem mee is zou dat er ook moeten zijn met iets warmer weer. Maar dat is er dus niet, als ik dit verkeerd beredeneer hoor ik het wel.
Hoe kan ik verstuivers doormeten, heb namelijk een goude ampere meter.
Verstuivers kun je alleen maar laten testen bij een dieselspecialist. Het zijn geen elektrische dingen zoals bij een benzinemotor, maar fijnmechanica die met erg hoge druk werkt.
Probeer eerst eens de koudestartkabel. Uitleg zie eerder. Ik kan desnoods een fotootje maken als je ‘m niet kunt vinden. Als die te slap staat kan het wezen dat het bij warmer weer net voldoende is. Wordt het kouder dan trekt ie het niet meer. Dat kun je alleen maar controleren bij steenkoude motor.
Ich bin ein Breaker
ik heb vandaag eindelijk eens tijd gevonden om naar het luchtfilter te kijken, er is geen verschil tussen met en zonder luchtfilter starten. En aangezien het filter er schoon uit ziet zou dat geen problemen op kunnen leveren.
De volgende stap zou zijn koudez start bij stellen, die is een paar maanden geleden bij gesteld, en toen ging het starten iets beter. Het lijkt me goed deze eens te controleren. Kan iemand mij uitleggen waar ik deze ongeveer kan vinden?
Terug komend op het luchtfilter, Vlak bij de radiator zit een brede slang die rechtstreeks naar det luchtfilter gaat. Hier zal de lucht worden aangezogen. maar bij het begin punt (vlak bij de radiator) begint deze slang bijna helemaal los telaten, zou dit een probleem kunnen zijn?
Xsara Linge Prestige 2.0 HDI
nee inprincipe niet, zolang de inlaat van de luchtfilterbox niet belemmert wordt maakt het niet uit waar hij de lucht vandaan haalt…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
John schreef:De volgende stap zou zijn koudez start bij stellen, die is een paar maanden geleden bij gesteld, en toen ging het starten iets beter. Het lijkt me goed deze eens te controleren.
Kan iemand mij uitleggen waar ik deze ongeveer kan vinden?
Op deze foto zie je rechts van de slangklem die grote zeskante plug…...die is voor je koudstart…..is wel een tzd-turbo diesel (mijn laatste) ....en sorry voor de lange link…ik weet niet hoe ik dat in IMG kan plaatsen ops: .....heb dat wel vaker met MSN-groeps.
(kan een collega-mod dat even voor me fiksen, dat je ze meteen te zien krijgt ?)
Daaronder zie je de kabel bij de brandstofpomp….die ermee verbonden is.
Edit by SZ: foto’s gefixt
Bram schreef:John schreef:De volgende stap zou zijn koudez start bij stellen, die is een paar maanden geleden bij gesteld, en toen ging het starten iets beter. Het lijkt me goed deze eens te controleren.
Kan iemand mij uitleggen waar ik deze ongeveer kan vinden?Op deze foto zie je rechts van de slangklem die grote zeskante plug…...die is voor je koudstart…..is wel een tzd-turbo diesel (mijn
Daaronder zie je de kabel bij de brandstofpomp….die ermee verbonden is.
De plug op de bovenste foto komt wel overeen maar als je een “nieuw” thermostaathuis hebt zie je ‘m bijna niet want dan ligt het brandstoffilter er bovenop. Als je een balgpompje hebt dan zit er waarschijnlijk ook een zwarte pot, rechts boven de olievulpot, met het brandstoffilter.
De onderste foto is van een Lucas/Rotodiesel pomp. De kabel die naar een Bosch-pomp toeloopt is vrijwel gelijk aan de onderste van de twee op die foto, inclusief die handstelschroef. Hij zit alleen precies aan de andere kant: achter de dieselpomp aan de bovenkant. Dat kabeltje moet absoluut strak staan (kijk of je het verder aan kunt trekken, dus voelen!) waardoor het koudestartheveltje achter de pomp tegen de stelschroef voor het koude-toerental komt te staan.
Als je zo’n pomp hebt als op de foto (koudestart vóór) heb je een Lucas, anders is het een Bosch.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:De plug op de bovenste foto komt wel overeen maar als je een “nieuw” thermostaathuis hebt zie je ‘m bijna niet want dan ligt het brandstoffilter er bovenop.
Als je een balgpompje hebt dan zit er waarschijnlijk ook een zwarte pot, rechts boven de olievulpot, met het brandstoffilter.
Dat is dus ook zo bij deze, op de 1e foto te zien.
Ik had in augustus (toen ik mijn laatste tzd-turbo had) deze foto’s gemaakt, heb er speciaal de olievuldop eraf gehaald om het beter te kunnen laten zien op de foto…..ik meen omdat ik ook een vraag had voor Marten (die ik maar even onze Huis-dieselspecialist noem, alhoewel Karel er ook veel vanaf weet, zie ik ).....man man, wat een narigheid als je daar ergens tussen moet sleutelen.
Leidingen, kabels, slangen…enz.enz….*arme monteur* die daar aan moet sleutelen.
Daarom ook heb ik zo ontzettend veel respect gekregen voor Marten Postma…..die in zijn tzd-turbo…ook nog eens een 2.1 TD 12V erin heeft *gesleuteld* na een hoop gezaag, gehak…..wat je allemaal op zijn forum zelf kunt nalezen…...ik geef graag nog eens de link…..
John schreef:Het probleem is met de noorderzon verdwenen sinds de buiten tempratuur weer is gestegen. Dus daar mee trek ik de conclusie dat er al een paar problemen afvallen.
Nog even tegen John…....ik Blijf je gloeibougie’s wel verdenken hoor....dit probleem heb ik in het verleden al zo vaak gehad in de winterperiode met de gewone 1.9 BX Diesels….weet je wel zeker dat ze echt *nieuw* zijn ???
(of natuurlijk het al eerder door mij opgemerkte, het Gloei-relais…of hoe dat apparaat ook officieel heten mag.)
Want ik wist zeker (ergens rond maart 1999) dat ik ze bij mijn toenmalige (gewone) TZD ALLE 4 had laten vernieuwen (stond er met mijn neus bovenop)....en zo’n 8 maanden later, toen het weer ging vriezen….kreeg ik weer dat probleem…(bleek er inderdaad weer eentje stuk te zijn)/..als er ook maar 1 stuk is (laat staan 2) dan krijg je dit probleem ook…..slecht starten, duidelijk op 2 a 3 poten lopend….VEEL rook in het begin…..en pas na een minuut of zo…..loopt ie pas weer lekker.
Ik ben het met bram eens. Gloeibougies zijn een van de meest voorkomende oorzaken waaroom een diesel niet lekker wil starten. Gewoon ffe bij de Brezan halen. zo gedaan
gti_styling84 schreef:Ik ben het met bram eens. Gloeibougies zijn een van de meest voorkomende oorzaken waaroom een diesel niet lekker wil starten. Gewoon ffe bij de Brezan halen. zo gedaan
Nou nou, ik wist niet dat je GTI-diesels had
Als je fatsoenlijke gloeibougies neemt gaan die dingen zo lang mee dat je niet eens meer weet dat ze kapot kunnen.
Er zijn genoeg oorzaken waarom een koude diesel niet lekker wil starten. Gloeibougies is er daar één van.
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:
Want ik wist zeker (ergens rond maart 1999) dat ik ze bij mijn toenmalige (gewone) TZD ALLE 4 had laten vernieuwen (stond er met mijn neus bovenop)....en zo’n 8 maanden later, toen het weer ging vriezen….kreeg ik weer dat probleem…(bleek er inderdaad weer eentje stuk te zijn)/..als er ook maar 1 stuk is (laat staan 2) dan krijg je dit probleem ook…..slecht starten, duidelijk op 2 a 3 poten lopend….VEEL rook in het begin…..en pas na een minuut of zo…..loopt ie pas weer lekker.
Tip, om aan dit soort ellende een eind te maken: vervang niet alleen de gloeibougies (ja alle 4 in 1 keer natuurlijk) door die van een ordentelijk merk (Bosch bijvoorbeeld) maar laat ook je verstuivers testen of vervang ze als ze opgebrand zijn. Dat voorkomt veel ellende.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Bram schreef:
Want ik wist zeker (ergens rond maart 1999) dat ik ze bij mijn toenmalige (gewone) TZD ALLE 4 had laten vernieuwen (stond er met mijn neus bovenop)....en zo’n 8 maanden later, toen het weer ging vriezen….kreeg ik weer dat probleem…(bleek er inderdaad weer eentje stuk te zijn)/..als er ook maar 1 stuk is (laat staan 2) dan krijg je dit probleem ook…..slecht starten, duidelijk op 2 a 3 poten lopend….VEEL rook in het begin…..en pas na een minuut of zo…..loopt ie pas weer lekker.
Tip, om aan dit soort ellende een eind te maken: vervang niet alleen de gloeibougies (ja alle 4 in 1 keer natuurlijk) door die van een ordentelijk merk (Bosch bijvoorbeeld) maar laat ook je verstuivers testen of vervang ze als ze opgebrand zijn. Dat voorkomt veel ellende.
Ik ben niet zo voor lukraak vervangen. Ik verdacht zelf mijn gloeibougies ook. Ik nieuwe halen. De oude eruit. Testen aan de accu (neem een startkabel zet die op de pluskant en houdt de min kant gewoon tegen de minpool van de accu). Alle 4 bougies bleken prima. Ze gloeiden binnen enkele seconden helderrood op. Precies op dezelfde manier als de nieuwe die ik net gehaald had.
En toch lijkt mijn brakke starten (hij slaat bij koude motor wat hakkelig aan) toch echt op gloeibougies. Want als je hem 2 x zo lang laat gloeien start ie feilloos zonder hakkelen.
Test ze dus en vervang ze niet lukraak want dan blijf je bezig.
Gr.
Marten
mpostma schreef:
Test ze dus en vervang ze niet lukraak want dan blijf je bezig.
En zelfs dat is al gebeurd door Roel, volgens de vraagsteller:
Daar kom ik inderdaad wel eens, daar zijn mijn gloeispiralen getest en ok bevonden. de twede stap is om roel er na te laten kijken, maar eerst wil ik zien of ik er met het forum uit kom.
Dan is de eerste vraag of ze inderdaad spanning krijgen. Dat kun je zien aan de interieur- en dashlampjes die wat flauwer gaan branden. Uiteraard ook, als je snel bent, voor de tik te meten door te kijken of er spanning staat gemeten tussen de kop en 1 van de draden aan een gloeier. Ze zijn parallel doorverbonden, dus als er 1 spanning krijgt (en de contacten goed zijn) krijgen ze het allemaal.
Ze zijn gewoon Ohms door te meten; met de spanningsdraad naar iedere gloeier losgenomen wel te verstaan zodat je ze apart kunt meten.
Ik dacht dat ze in de ordegrootte van anderhalve ohm doormeten, niet echt veel iig. Ze moeten dezelfde waarde meten of heel erg dicht bij elkaar.
Is dat allemaal in orde dan is het gewoon geen gloeiprobleem maar iets anders.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:
Test ze dus en vervang ze niet lukraak want dan blijf je bezig.
En zelfs dat is al gebeurd door Roel, volgens de vraagsteller:
Daar kom ik inderdaad wel eens, daar zijn mijn gloeispiralen getest en ok bevonden. de twede stap is om roel er na te laten kijken, maar eerst wil ik zien of ik er met het forum uit kom.
Dan is de eerste vraag of ze inderdaad spanning krijgen. Dat kun je zien aan de interieur- en dashlampjes die wat flauwer gaan branden. Uiteraard ook, als je snel bent, voor de tik te meten door te kijken of er spanning staat gemeten tussen de kop en 1 van de draden aan een gloeier. Ze zijn parallel doorverbonden, dus als er 1 spanning krijgt (en de contacten goed zijn) krijgen ze het allemaal.
Ze zijn gewoon Ohms door te meten; met de spanningsdraad naar iedere gloeier losgenomen wel te verstaan zodat je ze apart kunt meten.
Ik dacht dat ze in de ordegrootte van anderhalve ohm doormeten, niet echt veel iig. Ze moeten dezelfde waarde meten of heel erg dicht bij elkaar.Is dat allemaal in orde dan is het gewoon geen gloeiprobleem maar iets anders.
Je kan tijdens het gloeien het spanningsverschil meten met de pluspool van de accu en het aansluitpunt van de gloeibougie. Dat verschil mag niet groot zijn. Gevoelsmatig denk ik dat dat spanningsverschil niet groter mag zijn dan ron de 1 Volt.
Groet,
Marten