Beste forummers,
Mijn stuur staat niet helemaal recht. als de wielen recht staan, staat het stuur iets naar rechts. Ik zou het stuur graag recht in de auto zetten.
Ik heb al gezien dat in het midden van het stuur (als ik het kapje verwijder) een dikke moer zit. Maar als ik deze los draai zit het stuur zelf volgens mij nog niet los.
Wat moet ik dus doen om mijn stuur recht te zetten?
Voorbaad dank, Douwe
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik meen hetzelfde als bij BX,ff van achter beetje klappen aan beide kanten geven. Soms behoorlijk wrikken om hem eraf te krijgen..beste methode is om bout beetje los te draaien en dan aan stuur te wrikken..meestal schiet dan wel los.
Kan ook een indicatie zijn dat de auto schade heeft gehad.
Ik heb een keer allebei de wielen aan de linkerkant van mijn Volvo door mijn zoon er onderuit laten rijden. De schade is toen hersteld maar het stuur heeft nooit meer rechtgestaan.
Jos van der Voort
Een stuur kan ook zo verschuiven hoor bij flinke stuurtrekken..
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
is je uitlijning nog wel goed?
Als die niet goed meer is kan het stuur namelijk ook scheef gaan staan, vaak trekt de auto dan ook naar een kant toe.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Oke, ik zal morgen met iets meer geweld het stuur er recht in gaan zetten. Komt dan dus wel goed. Aangezien mijn stuur geen beweging in was te krijgen dacht ik dat er misschien nog meer los moest maar dat is dus niet het geval.
Auto wordt binnenkort (ik hoop dinsdag) ook uitgelijnd omdat ik nogal wat aan de wielophanging heb vernieuwd maar daarvoor wou ik dus ook graag het stuur recht hebben te staan. Maar met de uitlijning heeft dit verder weinig te maken, het stuur is er gewoon een keer scheef op gezet denk want hij zit echt overduidelijk erg scheef en het stuur heeft altijd zo gestaan sinds ik de auto in bezit heb.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
ik zou toch even wachten tot alle wielen weer recht staan, wie weet staat ‘t stuur dan net weer een tikkie niet recht.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Is het stuur opeens scheef gaan staan? of stond het al scheef toen je de auto kocht?
Kan zijn dat het stuur er nooit goed recht opgezet is nadat het een keer verwijderd is, om bijvoorbeeld de dashbord lampjes ofzo te vervangen.
Of schade… Of de geometrie van de voortrein is aan gort geweest.
Ik zou eerst uitlijnen en me dan zorgen maken over de stand van het stuur.
Jos van der Voort
Eerst uitlijnen!
Een goede specialist zet dan nl. eerst je stuur recht, dan vast met een hulpmiddel en lijnt dan opnieuw beide voorwielen uit.
Mocht ie dan nog altijd niet goed staan dan moet je de moer losdraaien, tikken aan de achterkant van het stuur (laat de moer er dus maar even opzitten, voor je het weet heb je je stuur in je snuffert) even een tandje verdraaien en opnieuw erop duwen…(en de moer weer vastdraaien natuurlijk)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Een stuur dat verschuift bij hevig stuurtrekken
Het wordt steeds gekker hier!
Wielen recht zetten.
Kapje eraf halen.
Moer een eindje los draaien, maar nog wel erop laten zitten.
Dan wrikken en een paar keer met de vuist of een rubberen hamer aan de achterkant van het stuur slaan (met beleid). Afhankelijk van hoe lang hij vast zit, schiet hij vanzelf los.
Daarna de moer er helemaal af draaien en het stuur eraf halen. Stuur er weer recht opzetten en de moer weer erop draaien. Gewoon handvast niet met volle kracht, verlengstuk of slagmoersleutel, want als goed is zit er een borgende moer op die niet uit zichzelf losgaat.
Als je met rijden merkt dat hij niet lekker stuurt, even langs de garage gaan en de auto laten uitlijnen. Maar waarschijnlijk is het stuur er gewoon een keer scheef op gezet. Heb ik al vaker mee gemaakt.
Maar als de auto niet goed uitgelijnd is, zie je dat meestal niet aan je stuur, dan is er wel iets goed mis!
Mijn auto moet uitgelijnd worden, dit omdat ik dingen aan de wielophanging voor heb vervangen. Draagarmrubbers, fuseekogels, stuurkogels. Maar dit staat los van de stand van het stuur, want die heeft altijd al scheef gestaan, die is er gewoon een keer scheef op gezet.
Maar ik laat zoals het nu staat morgen de auto uitlijnen, hopenlijk zetten ze dan het stuur er ook recht in, zo niet dan zal ik da zelf naderhand nog doen.
Komt allemaal wel goed dus. Ik weet inmiddels genoeg, het ging mij er alleen even om dat ik cker moest weten dat alleen die moer was voordat ik ging wrikken e.d.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Auto is uitgelijnd en het stuur staat nu wel zo ongeveer recht, ben wel tevreden zo.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Je kunt het stuur losmaken en een spiebaantje verplaatsen.
Let op 1: Maak van tevoren een markering met een viltstift om de 0-stand te bepalen.
Let op 2: Maak daarna de moer los, maar laat de moer een paar slagen op de as zitten. Want anders vlieg je met stuurwiel en alles over de stoel op de achterbank. Je zult niet de eerste zijn met een gebroken neus…
Overigens, als het slechts een kleine afwijking is, dan helpt het verplaatsen van het stuur niet. Eén spiebaan verschuiven levert een behoorlijke verplaatsing op namelijk. Maar je kunt het makkelijk proberen natuurlijk.
Edit: ik lees dat uitlijnen het al verholpen heeft .