Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Zaterdag heb ik wederom twee ds-en bekeken en het viel tegen. Ik ben namelijk op zoek naar een ds in pallasuitvoering van na 1971. IK heb hiervoor een id gehad en ben nu op zoek naar de ultieme ds voor mij!!
Ik heb er diverse gezien, maar alle ds-en die ik heb gezien zit te veel (plaat-) werk aan, iets wat ik niet wil, heb ik al gehad bij de id.
Nou weet ik wel een ds bij ons in de buurt die wel aan al mijn eisen voldoet, maar deze auto staat al drie jaar stil. Het betreft een 23ie halfautomaat met electrisch schuifdak, hoofdsteunen en verstralers onder de bumper (erg mooie optie).
Ik vind dit een erg mooie auto, maar het wordt mij door die diverse mensen afgeraden. Een 23ie zou erg duur in onderhoud wezen en na lange stilstand zit er een zoot werk aan.
Ook schokt de auto bij het schakelen, dit wordt echter beter als de auto warm wordt maar blijft zeker aanwezig. Volgens de een moet er een ander koppeling in en ander zegt dat het puur een afstellingsprobleem is.
Ook zitten de remmen wat vast, hij remt niet optimaal. Ik heb een jaar terug een ritje gemaakt.
De auto staat nog steeds te koop en nu meerdere ds-en heb gezien begin ik toch te twijfelen. Het is een van de allerluxste uitvoeringen, heeft altijd binnen gestaan (de auto is van een bekende), maar ik weet dus niet wat ik tegen kan komen.
Ik weet dat ik dit zelf moet beslissen, maar wat is nu wijsheid. Doen en zie maar of verder kijken. Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
oja, het plaatwerk is op een paar minuscule plekjes na strak.
Deuren zijn aan de onderkant goed, voorschermen zijn goed en geen roest in de kofferbak of aan de longerons
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Chassis en plaatwerk zijn belangrijke punten bij een DS. Techniek is vaak makkelijker te repareren. Weet niet hoe handig je bent.
Een goede halfautomaat rijdt geweldig (kan het weten, heb er 2, waarvan 1 met Webasto-schuifdak). Een halfautomaat met injectie is wel een van de moeilijkste DS-en om aan te sleutelen.
Als je ruimte, tijd, geld en vaardigheden hebt, kan je elke DS kopen en “perfect” maken. Kortom, je zal zelf de keuze moeten maken (eventueel wel een kenner meenemen en eens naar de auto laten kijken).
Succes
Citroen!
Pijnlijk…..
Lees vooral NIET mijn topics….....
Dan kun je een idee krijgen van wat je kunt oplopen als je een DS 23ieH koopt met slechts 2 jaar stilstand…...
Ds23man en ik zijn nu nog bezig de puinhopen bij elkaar te zoeken….
Maar goed, het is het werk wel waard. Ben je handig, heb je knowhow in de buurt voor eventuele specifiek ie kennis achter de hand (zoals op dit forum) kun je het overwegen om te doen.
Wat betreft het schokkend rijdne, ik zou er van uit gaan dat het afstelling is. Begin maar met ontsteking etc…. Dat is even een put werk, maar wek je volgens het boekje weet je of het afstelling was, of de koppeling (kan altijd natuurlijk, maar bij een half-autmaat gaat dat lang goed).
Veel wijsheid, ik hoop dat je veel reacties krijgt….
Wat ik jammer vind, achteraf, is dat ik het forum pas heb ontdekt NA aanschaf van mijn DS…..... in oktober 2003….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ik ga met DriverD mee: Chassis en plaatwerk zijn belangrijke punten bij een DS. Techniek is vaak makkelijker te repareren. Weet niet hoe handig je bent. : en…....... de dikte van je portemonee. ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Voor mij gaat er niets boven een injectie. Ik zou niets anders willen.
Verder valt er zo weinig over te vertellen natuurlijk, zonder de auto bekeken of gereden te hebben.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je geeft al aan op ID’s te zijn ‘uitgekeken’ en nu voor een DS in Pallas-uitvoering te gaan.
Hierin is de 23I met BW natuurlijk weer het summum.
Alleen…zoals al aangegeven kan er een hoop extra onheil op je af komen die specifiek bij de injectiewagens/halfautomaten hoort…
Tis maar net,en daarmee sluit ik me aan bij de rest,hóe handig je bent en of je ruimte hebt om fatsoenlijk (lees: droog en warm) te kunnen sleutelen.
Ga voor een hard chassis en goed plaatwerk,de rest is reparabel.
Succes met je bevindingen en eventuele aankoop!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Je schrijft dat mensen de DS afraden. Is mij ook gebeurd. Ik liet iemand mee kijken naar een DS die ik wilde kopen die veel aan Amerikanen heeft gesleuteld. Was inderdaad niet veel soeps, maar hij keek niet naar de juiste punten. Hiermee wil ik zeggen dat een DS soms punten heeft die erg lijken, maar misschien eenvoudig op te lossen zijn.
Ik vond zelf de afwezigheid van roest het belangrijkSTE bij de aanschaf van mijn DS (geen spijt van). Daarbij moet ik wel zeggen dat de DS die ik kocht rijklaar was, maar zeker niet sleutel vrij.
Dat is mijn ervaring in deze. Voor de rest is het wel beschreven. Vooral het advies van DriverD is belangijk.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
DriverD schreef:Chassis en plaatwerk zijn belangrijke punten bij een DS. Techniek is vaak makkelijker te repareren. Weet niet hoe handig je bent.
Een goede halfautomaat rijdt geweldig (kan het weten, heb er 2, waarvan 1 met Webasto-schuifdak). Een halfautomaat met injectie is wel een van de moeilijkste DS-en om aan te sleutelen.
Als je ruimte, tijd, geld en vaardigheden hebt, kan je elke DS kopen en “perfect” maken. Kortom, je zal zelf de keuze moeten maken (eventueel wel een kenner meenemen en eens naar de auto laten kijken).
Succes
Ik ben niet supertechnisch, in die zin dat ik het nog nooit gedaan heb. De restauratie van mijn id heb ik samen met een kennis gedaan die automonteur is geweest die tevens ook plaatwerk heeft gedaan. Als het mij voor wordt gedaan kan ik wel begrijpen waarom hoe en wat wordt gedaan, maar het belangrijkste is toch wel het zelf doen.
Die kennis was zo’n dertig jaar terug monteur, dus voor het injectie verhaal zeg maar. Hij raadt het mij ook wel een beetje af omdat je volgens hem niks tot weinig aan de injectie kan doen (als deze bv slecht loopt oid).
Ik heb zelf een garage gebouwt voor mijn ds en deze is ruim genoeg om rondom en onder te sleutelen. Wat betreft het sleutelen qua onderhoud etc. ben ik niet bang om dat zelf uit te zoeken mbv werkboeken en uiteraard het forum, maar zoals ik al zei het injectieverhaal schrikt mij toch wel af. Vooral omdat de auto al langere tijd stilstaat. Hij start wel altijd in 1 keer en rijdt, op het schakelen na, prima.
Dilemma dilemma
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Mijn IE kocht ik, nadat hij 2 jaar in de buitenlucht stil had gestaan. Alle benzineslangen heb ik vervangen en verder geen enkel probleem gehad met de injectie. Maar ja, het kan verkeren…. Zie de benzinepomp die te koop staat op Marktplaats….
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
giel schreef:Hij raadt het mij ook wel een beetje af omdat je volgens hem niks tot weinig aan de injectie kan doen (als deze bv slecht loopt oid).
Dit is absoluut niet zo bij het injectie systeem van de DS. Met een eenvoudige weerstandsmeter kom je zeer ver.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Heb ook een 21 IE en tot op heden loopt deze heel mooi en start zonder problemen, en heb er nog geen kosten aan gehad.
Ik vraag me wel af wat er zo moeilijk kan zijn aan een injectie,mocht die slecht beginnen lopen? het meeste ben ik bang van de ECU,want het schijnt dat die niet meer af te stellen zijn,mocht die ooit ontregelt geraken. Er is niemand meer die zich bezig houd met ‘t ijken en calibreren van deze bosch ecu’s. de rest valt af te wachten! de bedrading van het injectiesysteem is ook om in je haren van te krabben,mocht er daar iets niet pluis zijn. zonder testkast,als je deze al dan niet nog vind,ben je niets.
citrods schreef:giel schreef:Hij raadt het mij ook wel een beetje af omdat je volgens hem niks tot weinig aan de injectie kan doen (als deze bv slecht loopt oid).
Dit is absoluut niet zo bij het injectie systeem van de DS. Met een eenvoudige weerstandsmeter kom je zeer ver.
en daar ga ik in mee
past zelfs op een half A4’je
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
blooper1963 schreef:het meeste ben ik bang van de ECU,want het schijnt dat die niet meer af te stellen zijn,mocht die ooit ontregelt geraken. Er is niemand meer die zich bezig houd met ‘t ijken en calibreren van deze bosch ecu’s.
Raar of zelden dat er aan zo een ECU iets aankomt. Zelf nog niet geweten/meegemaakt.
blooper1963 schreef:
de rest valt af te wachten! de bedrading van het injectiesysteem is ook om in je haren van te krabben,mocht er daar iets niet pluis zijn. zonder testkast,als je deze al dan niet nog vind,ben je niets.
Bedrading is absoluut een zwak punt, mede door ouderdom. Eens die in orde ben je gerust. Zo een testkast is echt weggegooid geld. Helemaal niet nodig om het injectiesysteem door te meten.
Zo een kast is enkel om “te hebben” en een mooi plekje te geven in je garage.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citrods schreef:blooper1963 schreef:het meeste ben ik bang van de ECU,want het schijnt dat die niet meer af te stellen zijn,mocht die ooit ontregelt geraken. Er is niemand meer die zich bezig houd met ‘t ijken en calibreren van deze bosch ecu’s.
Raar of zelden dat er aan zo een ECU iets aankomt. Zelf nog niet geweten/meegemaakt.
blooper1963 schreef:
de rest valt af te wachten! de bedrading van het injectiesysteem is ook om in je haren van te krabben,mocht er daar iets niet pluis zijn. zonder testkast,als je deze al dan niet nog vind,ben je niets.
Bedrading is absoluut een zwak punt, mede door ouderdom. Eens die in orde ben je gerust. Zo een testkast is echt weggegooid geld. Helemaal niet nodig om het injectiesysteem door te meten.
Zo een kast is enkel om “te hebben” en een mooi plekje te geven in je garage.
tja, als je weet wat en hoe je moet uitmeten bij de injectie draadbundel dan kom je inderdaad al heel ver maar dat is mijn zwakke punt net!! ik heb wel al het nodige meetappartuur,maar daarom weet ik nog niet wat en hoe te meten,maar dat staat in het werkplaatshandboek dacht ik?? maar daar gebruiken ze dan weer die hebbe kast,zoals jij ze noemt! met een multi meter is dit toch ook te doen??
Met die kast doe je net hetzelfde als met een multi meter.