Vanmorgen naar mn werk gereden en vlakbij mijn werk veel stoom en rook onder mijn motorkap vandaan, motorkap open en ik zie de stoom bij mijn radiotor vandaan komen en koelvloeistof druppels , redelijk wat, op mijn radioteur, aan de voorkant dus op de zwarte elementen.
wat nu te doen ??? waar kan het aan liggen ?? kan ik er nog mee naar huis terug ??
Ik heb het vroeger wel eens gehad met een oude renault 19. Dat heb ik destijds provisorisch verholpen met radiator stop. Is een busje met korrels die tijdens het opwarmen smelten en de lekken dichten. Is gewoon te koop bij een benzinestation.
Ik weet niet of je dit wilt doen met een DS. Enige andere wat ik kan verzinnen: Bel de ANWB…
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Twee mogelijkheden of een kombinatie van beiden:
1) je motor is oververhit, als gevolg daarvan kookt je koelvloeistof en wordt er uit gegooid via je radiateurdop/afvoerslangetje.
Komt op hete delen -> stoom
Diverse oorzaken van oververhitting
2) je koelsysteem/ radiateur lekt. Goed kijken en het lek opsporen. Slangen kontroleren.
Je kunt het koelsysteem op druk laten zetten bij een garage om het lek op te sporen.
NIET gaan rijden met een te laag niveau van je koelvloeistof, want dan blaas je je koppakking er uit.
Hoop voor jou dat dat niet gebeurd is: loopt je motor nog goed?
Ik wilde net reageren op het stukje van de luchttoevoer achter je raditor maar dat heb je eruit gehaald, wat bedoelde je daar mee ?
Ja, ik had eerst staan dat je het beste je koellucht aanvoer naar je radiateur kunt demonteren om je radateur op uitwendige lekkage aan de voorzijde te inspecteren. Maar in principe kan dat ook door de rits te openen.
Zie je niks en vind je niks dan kan dat altijd nog.
Nogmaals: loopt die motor nog normaal?
Piet, mocht je radiator kapot zijn, dan mag je mijn oude wel hebben! Die is in zeer goede staat, maar moet toch plaats maken voor een 3rijer die ik laatst gekocht heb.
Eventueel kan ik je aan het einde van de dag wel ff helpen om ‘m te monteren, zodat je weer thuis kunt komen. Bel me in dat geval maar ff.
Animal triste post coitum
murphy nr!: lekke radiator ??
He Serge bedankt voor het aanbod maar eerst maar even een update, ik moest zonet weer een stukje rijden en heb uit voorzorg water in het koelsysteem gegooid (murphy is vandaag echt op mijn schouder, man o man) want: Ik gooi de kap dicht, wil daarna toch nog even wat controleren en schiet mijn linker hendel om de kap te openen ergens los.
murphy nr 2, oke denk ik prioriteiten eerst, ik naar mn afspraak, en daarna verder zien. Na mn afspraak weer 30km rijden, temp goed in de gaten houden, gaat goed, niks bijzonders gewoon zoals anders, maar onder het rijden merk ik dat er water onder mn dashbord drupt ?? murphy 3 dus. Als klap op de vuurpijl murphy 4, ik had voor de zekerheid maar even een gieter vol water meegenomen, voorin de auto voor het geval ik moest bijvullen, en ja hoor die kiepert om ......
oke nu staat de dame stil, ik heb de kap open gekregen, aan de radiator is niets te zien, geen druppel ofzo, dus ik denk oververhit wat Marten al schreef.
murphy 1 kan misschien worden afgesloten, de radiator is droog en geen druppels of zo in de buurt
murphy 2, de hendel moet ik nog maken, hij is losgeschoten aan het begin, de aanhechting met het kromme stangetje, lossen we wel op.
murhy 3: lekkage onder het dashbord, misschien de kachelunit ? zal ik vandaag naar kijken na mn werk.
murphy 4: de bekleding eruit gehaald en in een wastube gelegd met wasverzachter haha ruikt de dame straks ook weer lekker.
maar goed als jullie nog suggesties hebben en murphy samen met mij vandaag willen killen dan hoor ik het graag want die kerel is niet welkom in mijn dame !
Gr
ad murphy 4:
Jah, water op je schoenen komt meestal van de kachel: 99% van de keren een scheurtje in de aansluiting op de kachelradiator.
Hallo Marten, is er een relatie te bedenken tussen mijn lekke kachel en de radiator perikelen van vanmorgen ? moet ik dit zoeken in het oververhit raken ?
Als die kachel (of meer algemeen: het koelsysteem) lekt dan daalt je water/lkoelvloeistof peil en als dat onder een bepaald minimum komt dan is er onvoldoende koeling (pomp hapt lucht) en raakt je motor oververhit.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Door de oververhitting kan ook je druk zo hoog oplopen dat de je kachelkraan gaat lekken! Mischien blijft de thermostaat hangen( in de dicht stand)
Check goed want je kop is zo krom….
ps een hete radiator zie je niet lekken. wel stomen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oke stel dat de kachel niet lekt zijn er dan nog andere opties waardoor het water onder je dash naar binnen komt ?
en hoe kan ik checken of de termostaat wel open of dicht gaat ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Langs je a stijl, je ruit rubber, je dak rand, langs je deur rubber, eeeehh waar niet?
Laat je ds koudgestart warm lopen, als de radiator warm wordt is de thermostaat open. Beter: bouw em uit en hqang em in ee waterkoker met een temperatuurmeter. kijk of ie bij +- 80 graden opengaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zal vertellen wat er met mijn temp meter gebeurd en dan denk ik als ik jouw verhaal lees dat de tempmeter wel open gaat.
Als ik vanuit koudestart ga rijden dan gaat mijn tempmeter op een bepaald moment omhoog, redelijk hoog tot het einde van het witte vlak, hier blijft hij een seconde of twee staan en zakt dan halverwege het witte vlak, hier blijft hij dan constant staan, soms iets hoger bij hogere snelheid maar dan moet ik echt wel 130/140 rijden .
Zeg Pete, we hebben het toch wel over KOEL water/vloeistof hè? :
Marten schreef:Zeg Pete, we hebben het toch wel over KOEL water/vloeistof hè? :
Ja hoezo ??? zie of denk ik iets verkeerd ? grrr bedoel je regenwater ?? zou ook kunnen natuurlijk, zonet een proefritje gemaakt, heb alle murphy’s getackeld, dus een ander kacheltje erin, ziet er goed uit, alleen nog wel drupjes water onder mn dashboard, terwijl ik in een zware regenbui zat. Het kachelte ziet er echter droog uit, de radiator ook ..dus toch misschien regenwater ?? aan de onderkant van mijn raam zie ik inderdaad als het hard regent bubbels…oke dan is dat niet een nieuwe murphy…
iemand een suggestie om dit provisorisch op te lossen ?
inmiddels krijg ik de eerste geluiden van het thuisfront…misschien moet je toch maar een goede auto kopen (lees degelijke)...grrr die murphy kan er ook nog wel bij