Naja dan weet ik et ook niet, ik deed 700kilometer op een tank. Ik zal wel teveel wegen ofzo… Overigens 5000 in 4 weken
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Over die Caddy gesproken (beetje offtopic, want het gaat hier over een HDI )......ik moest 1 week geleden voor 2 dagen even een auto huren, omdat mijn BX verkocht was en ik op zoek was naar een ZX en/of AX diesel…..ik heb toen een 1 jaar oude Caddy SDI gereden…...en daar had ik 153 km mee gereden, er moest 6 liter diesel in.
Dat zou meer dan 1 op 20 zijn geweest…...OF die verhuurder heeft hem niet goed afgevuld….Of dat ding reed superzuinig. :
Verder vond ik (en zoon Renz trouwens ook) hem best wel pittig rijden hoor.
Wel een Stuiterbak…....maar ja, het is dan ook geen Citroën.
Ik wil het er niet meer over hebben. Traumatische ervaring. Ik hoor nog die diesel galmen in die klankkast.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Citroen RULEZZZZZ
T(h)ijs schreef:Ik wil het er niet meer over hebben. Traumatische ervaring.
Ik hoor nog die diesel galmen in die klankkast.
Maar dat heb je ook in een Berlingo met grijs kenteken (en zonder tussenschot).
(eigen ervaring)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
verbruik
mijn 4x4 rijdt gemiddeld 1 op 12,5 en ik heb er nu ca 3000 km mee gereden
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Betreft een Xsara HDI 90
Normaal gebruik: 1 op 15 tot 1 op 17 (stadsverkeer, buitenwegen en snelwegen (120-130, soms 140))
Als ik het heel rustig aan doe: 1 op 18, op een lange vakantierit net aan 1 op 18/19
Wel heb ik bijna altijd de airco (klimaatregeling) aan, vooral met dit vochtig weer, en altijd de verlichting.
De waarden die de topicstarter noemt zijn buiten proportie en een verder onderzoek waard.
Het heeft even geduurd maar toch een update.
Inmiddels (na 12000 km) is hij weer iets zuiniger gaan rijden, maar zeker geen 1 op 14, dat heb ik nog nooit gehaald. Ik moet de laatste tankbonnetjes nog eens erbij pakken en gaan rekenen, dan kan ik als het tegenvalt een afspraak maken bij de garage. Ik moet nu echt gaan tanken na iets van 600 km, dan gaat er meestal iets van 50,.. liter weer in. Dat is dus gemiddeld 1 op 12…... en dat met vooral snelweg en cruisecontrol vaak aan!
Ik vraag me alleen af wat de garage eraan kan doen? wat voor een oplossingen kunnen ze gaan bieden?
gr. Rogier
update:
na vandaag weer even de tank gevult te hebben, en op een verbruik van 1 op 10,6 gehaald te hebben was ik maar eindelijk weer eens naar de garage gegaan. We hebben afgesproken dat ik een weekend een leenauto krijg, en zij gaan een weekend rondrijden in mijn auto. Dan gaan we het verbruik naast elkaar leggen. Ik hoop dat hier wat uit gaat komen, want dit kan gewoon echt niet meer vind ik. Verder bevalt de auto zeer zeker, lekker comfortabel, en praktisch, maar door dat idiote verbruik….
Ik moet de 10e naar de garage, ben benieuwd…
Gr. Rogier
update:
De garage heeft mijn auto een weekend gehad, 500 km mee gereden, en een verbruik gehaald van 1 op 16 ops:
Tip was om later te schakelen als de motor warm is, ik schakel nu op de 2000 toeren, degene die ermee had gereden rond de 3000 toeren.. verder toch proberen om iets rustiger te rijden
Ik ben benieuwd wat mijn verbruik deze keer wordt.. hou jullie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ah je rijdt gewoon heel hard .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ops: ops: ops: ops: ops:
Het lijkt erop, nou ja, het is ook zoo verleidelijk om tussen de 130 en 140 te rijden.. Maar evengoed, ik denk dat het schakelen ook al iets zou uitmaken, even afwachten. Het is nu natuurlijk een uitdaging om ook zo een laag verbruik te halen.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Het harde rijden is waarschijnlijk het probleem niet eens zozeer. Ik heb de indruk dat HDI’s erg gevoelig zijn voor de rijstijl: het omgaan met gaspedaal, anticiperen, schakelen, toerentallen, uit laten lopen, etc.
Toch kijk ik met een beetje scheef oog naar het verhaal van de garage.
Ten eerste 500 km in een weekend rijden is voor mij (helaas) soms wekelijkse kost, echter dan zit ik 3/4 van de tijd wel op de snelweg. Met een constante snelheid op de snelweg rij ik zeker een stuk zuiniger dan 1 op 16.
Verder rij ik ook vaak genoeg tussen de 130 en 140. Ook al trap ik zo hard als ik wil. Een verbruik van 1 op 11 heb ik nog nooit gehaald. Nu is de stroomlijn van de Xsara misschien wel iets gunstiger zijn dan van je Berlingo, maar zoveel verschil. Ik weet het niet.
Qua schakelen Meestal schakel ik tussen de 2300 en 2700 toeren. Bij 3000 toeren (of hoger) schakelen is iets wat ik niet vaak doe (pas als ik het schakelmoment wil uitstellen). Koppel zat.
Succes, ik ben erg benieuwd.
Hi auzz,
Bedankt voor je antwoord, Het is toch ook weer een bevestiging wat schakelen betrefd, ik zal zeker pas later gaan schakelen, dus niet op max 2100 toeren, maar iets daarboven. Deze week moet ik op het eind weer aardig wat rijden, dus ik ben benieuwd hoe ik het verbruik krijg.
gr Rogier