Hallo Citrofielen , ik heb een probleem. Ik rij een ZX 1.8i avantage uit ‘95. Een tijdje terug heb ik de voorassen vervangen, omdat de homokinetische koppelingen de geest gegeven hadden. Na een paar maandjes reed ik op de snelweg en begon de auto een geluid te maken alsof er iets aanliep (een tamelijk harde herrie). Ben meteen van de snelweg afgegaan en alle wielen eraf gehaald ter controle. Niets te zien, behalve dat er 1 hoes van de homokineet los was (later nieuw vet erin gedaan en weer vastgezet). Onder de motorkap ook niets te zien. Bij drempel op (op de dijk) was het geluid weg en na de drempel weer terug.
Thuis mijn vader erin laten rijden: natuurlijk weer niks te horen!!
Nu heb ik er alweer een tijd mee gereden zonder problemen. Ik moet wel vermelden dat ik er alleen in de stad mee gereden heb.
Nou is vanmiddag mijn vriendin ermee naar Utrecht gereden vanuit Lelystad over de snelweg (en dus hogere snelheid en meer afstand dan in de stad) en ja hoor, daar kwam het geluid weer (en soms viel het ook weer weg… : )
Het geluid: een soort brommend, aanloop-geluid dat door de hele auto “trekt” en waar je toch behoorlijk angstig van wordt (want ik wil m’n ZX-je nog niet kwijt!! )
Iemand ervaring met dit fenomeen of klinkt het bekend?? Alle hulp is bovenmatig van harte welkom!!! Groetjes, Rogier
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
Of toch weer een aandrijfas. Misschien gereviseerde gebruikt?? Ik hoor daar verschillende meningen over hier. Niet iedereen heeft even goede ervaringen.
Jos van der Voort
idd 2e hands assen van de sloop gebruikt. Dus dat zou het kunnen wezen (hoewel we ze grondig nagekeken/gevoeld hebben). Het geluid klinkt overigens als “oeoe”... en het begint pas als je een wat langer stuk op de snelweg gereden hebt.
Als het nou wiellagers zijn, hoe weet ik dan welke het is en kunnen die ook achter stuk gaan (lijkt me wel…)??
Groetjes, Rogier
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
Die kunnen achter ook stuk hoor!
Zoek ook eens op het forum op “wiellagers”. Dan loop je vast wel tegen een topic aan waar uitgelegd wordt hoe je dit eventueel kunt uitsluiten.
Jos van der Voort
Wordt het geluid bij (scherpe) bochten erger of minder?
Bij mij was het linkervoorwiellager versleten, dit zorgde eerst ook voor een ‘oeoe’ geluid en later een brom. Bij een bocht naar rechts was het geluid echter helemaal weg.
Hierdoor dacht ik dat het aan het rechter wiel lag (bocht naar rechts = minder druk op het rechter wiel) maar lagers kunnen dus ook beter gaan lopen bij meer druk.
Heb je dat voorwiellager zelf gedaan? Is dat een straatklus of kan je dat beter door de specialist laten doen?
Jos van der Voort
Ik heb gewoon een heel fusee stuk (zo heet het geloof ik?) op de sloop gekocht en er op gezet, is prima te doen (dat heeft de TS waarschijnlijk toch al gedaan aangezien hij de assen heeft vervangen).
Het is me hier aan te raden om een nieuw setje lagers te kopen wat op zo’n 80 euro uit zou komen. Aangezien ik niet wou investeren in een auto die toch niks meer waard was lekker een van de sloop gehaald (40 euro).
Bij nieuwe lagers moet je de oude lager eruit drukken, daar heb ik geen verstand van.
bedankt
Heren, ik ben er een tijdje uitgeweest, maar bij deze: Bijzonder bedankt voor de reakties !!! Aan dit forum heb je tenminste wat!!
Ik ga zsm beginnen met sleutelen en zal de uitkomst ff melden!!
Nogmaals bedankt
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)