vloeistofniveau in radiateur daalt
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 657

Gepost: 07 februari 2007 12:00 PM

... en dat is niet handig. Vorige week ging het lampje brande, toen heb ik er zeker 1,5 liter bijgedaan. Inmiddels ben ik 1000 km verder en is het niveau zo’n 5 cm gedaald als ik van boven in de radiateur kijk. Het olieniveau blijft gelijk, ook geen ‘majo’ in de vuldop of pijlstok. Geen witte rook uit de uitlaat, dus ik denk dat de koppakking niet lek is. Als ik bij draaiende motor in de radiateur kijk, zie ik ook niks borrelen.

Wat kan dit zijn? Ergens een lekkage bij een slang ofzo? Zo op het eerste gezicht niks te zien. Kan het met de kachel te maken hebben? Want die draaid nu steeds op volle toeren, misschein dat ie daar vocht verliest? Al ruik ik geen vreemde lucht in de auto…

Ik weet het niet meer, en om nu steeds bij te vullen is ook niet goed natuurlijk. Kan iemand misschien helpen met tips of meedenken? Alvast dank!

Groet M’thijs

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 07 februari 2007 01:56 PM
  [ # 1 ]

Als je bijvult:

Ongeveer vullen tot zo’n 10 cm onder de bovenkant van de vulhals. Als je ‘m tot boven volgiet, ontstaat er overdruk in de radiateur en perst ie er koelvloeistof via de dop uit.
Het bovenste stukje radiateur kun je dus blijven vullen tot je een ons weegt, als de boel lekker warm wordt ben je ‘t weer kwijt.

Profiel  

Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 07 februari 2007 02:26 PM
  [ # 2 ]

Ja inderdaad

Dank je wel Harm ik had het niet beter kunnen omschrijven, het bovenste deel wordt er inderdaad via het “overdrukventiel” uitgegooid.
Smile  Groeten Gijs

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 februari 2007 02:57 PM
  [ # 3 ]

aha, misschien is dat dus gebeurd. Ik zal het peil in de gaten houden, mijn vader had het al over een speciale pil die je in de radiateur kan mikken en die eventuele lekjes dicht.

Profiel  

Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407

- C5 Charactére
Gepost: 07 februari 2007 03:27 PM
  [ # 4 ]

Pilletje is geen structurele oplossing van een eventuele lekkage.
Loop anders even de aansluitingen van de waterslangen na, een witte plek geeft de probleem locatie aan.

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 07 februari 2007 09:01 PM
  [ # 5 ]

Soms lekt een slang alleen maar als er enige druk op het systeem staat en dus goed warm is. Bij koude motor is dit dan niet te vinden.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 februari 2007 09:27 PM
  [ # 6 ]

Een pil kan ik je ten zeerste afraden. Dit is een leuke oplossing voor als je je wagen nog even wilt af-rijden.
Omdat die pil niet het verschil ziet tussen een lek of een dun kanaaltje, zal alles dus kunnen verstoppen. De eventuele schade zal heus niet direct overduidelijk merkbaar zijn, maar je tast de werking van het koelsysteem onheroepelijk aan.

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 12 februari 2007 10:15 PM
  [ # 7 ]

ok, snap ik, geen pil dus, helder!

het niveau is weer iets gedaald, niet bijster veel, maar toch, als we zo doorgaan moet ik over 750 km weer mijn radiateur bijvullen. Heb gisteren na een rit van 40 km goed gezocht, kan niks vinden van een lekkage ofzo… Wat wel opviel is dat de radiateur niet warm wordt. Ligt dat aan het weer nu buiten, dat luchtkoeling voldoende is?

Want alles is verder goed, al start ie ‘s morgens wel slechter, lijkt snel te verzuipen en ik moet een beetje gas bijgeven. De auto rijdt heerlijk, wordt niet te warm ofzo maar vanmiddag zag ik ook dat ik na een rit van 30 min over de snelweg (ongeveer 110 km/u gereden) ik zo mijn hand op de vuldop kon leggen, die was niet warm.

Heeft iemand tips of moet ik hiermee naar een garage gaan?

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 12 februari 2007 10:58 PM
  [ # 8 ]

Begin eens met de thermostaat te testen…. en laat ‘m eens een tijdje stationair draaien, dan moet de radiateur op een gegeven moment toch echt wel warm worden

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 12 februari 2007 11:51 PM
  [ # 9 ]

hoe lang duurt dat ongeveer?

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 13 februari 2007 12:04 AM
  [ # 10 ]

nou veel langer dan 10 minuten mag ‘t volgens mij niet duren

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 13 februari 2007 02:26 AM
  [ # 11 ]
Harm schreef:

Begin eens met de thermostaat te testen…. en laat ‘m eens een tijdje stationair draaien, dan moet de radiateur op een gegeven moment toch echt wel warm worden

En haal de - veel geplaagde - expansievat dop / radiateurdop eraf, veeg deze goed schoon, knijp een paar keer het veertje in, maak ook het pasvlak v/d vulhals goed schoon met een doek en vergeet ook het overdrukklepje in de dop zelf niet. Een beetje vuil op de passing en je raakt ongemerkt langzaam maar zeker veel kvs kwijt. Zeker als je ‘overvuld’ hebt kan dat wel eens gebeuren.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 761

Gepost: 13 februari 2007 12:35 PM
  [ # 12 ]

Ik heb wel eens gehad dat de radiateur ging lekken waar de plastic zijkant is vastgemaakt aan het aluminium gedeelte. Op de één of andere manier ging het alleen lekken bij het “gymnastieken”.

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 13 februari 2007 06:51 PM
  [ # 13 ]

Heb de boel nog eens gechecked:

Na 10 minuten stationair draaien ging idd de thermostaat open, enkele minuten daarna ging de ventilator draaien, dus dat is ok.

Hij gooide inderdaad KVS via de dop eruit vermoed ik. Nu de dop goed schoongemaakt en volgens mij is het nu ok. Ik had een beetje bijgevuld tot 10 cm onder de rand vand e vuldop, na een half uur rijden de dop losgedraaid en hij gooide er wat uit, maar dat zal wel overtollig zijn geweest.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook