1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
lampje koelvoeistof brandt soms
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 30 november 2004 11:37 AM

volgende probleem
het lampje van de koelvloeistof brandt soms (watergoljes met een dopje erboven) . soms een seconde soms een halve minuut en gaat daarna doodleuk weer uit.
enige idee wat dit kan zijn? zou het niveau van de koelvloeistof te laag zijn oid? de auto wordt niet warmer als normaal (niet boven de 95 graden geweest in de file) en tijdens rijden rond de 80 graden.
of is het gewoon een los contactje
Confused

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 november 2004 11:43 AM
  [ # 1 ]

Het lampje is er volgens mij om aan te geven dat het peil te laag is.. da’s nog niet zo moeilijk te controleren toch Smile

Bij mijn vorige BX begon het lampje trouwens ook te branden toen er geen olie meer in het carter zat… karakter?

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 30 november 2004 11:49 AM
  [ # 2 ]
Harm schreef:

Het lampje is er volgens mij om aan te geven dat het peil te laag is.. da’s nog niet zo moeilijk te controleren toch Smile

Bij mijn vorige BX begon het lampje trouwens ook te branden toen er geen olie meer in het carter zat… karakter?

als ik wist waar het reservoir zat Confused
bijvullen gaat via de dop op de radiateur toch?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 november 2004 11:54 AM
  [ # 3 ]

Bij de meeste BX’en moet je inderdaad via de radiateurdop bijvullen, sommigen hebben een vaatje. Maar goed, als die van jou een vaatje had, had je dat wel gezien denk ik Smile

Volgens het boekje moet je ‘m tot 20 a 30 cm onder de dop bijvullen, maar da’s moeilijk te zien. Je kunt ‘m volgens mij net zo goed bijvullen tot helemaal bovenaan, wat er teveel inzit perst ie er via de dop wel weer uit

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 30 november 2004 11:57 AM
  [ # 4 ]

maar dat zou dus betekenen dat het niveau te laag is en dat ie dus koelvoeistof verbruikt (koppakking?)  of ze hebben het bij de dealer toen niet goed bijgevuld.
de olie van de auto is gewoon schoon en er zit ook geen smurrie aan de binnenkant van de oliedop.
kan dit soms ook de oorzaak zijn van het stop lampje bij het omhoogkomen van de auto?????????????

dan gaat de dealer klappen krijgen Evil or Very Mad

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 november 2004 12:29 PM
  [ # 5 ]

Volgens mij is er een epidemie aan de gang van die lampjes, Eric had ‘t laatst ook meen ik, en mijn GTi ook al. Misschien door de kou?

Stop lampje bij het omhoog komen is meestal in combinatie met een (!) lampje, da’s van het LHM peil.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 30 november 2004 12:34 PM
  [ # 6 ]

Re: lampje koelvoeistof brandt soms

De TU-motoren verbruiken altijd ietsje koelvloeistof. Af en toe een scheutje er bij is niet erg.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 30 november 2004 12:47 PM
  [ # 7 ]
metro2005 schreef:

maar dat zou dus betekenen dat het niveau te laag is en dat ie dus koelvoeistof verbruikt (koppakking?)  of ze hebben het bij de dealer toen niet goed bijgevuld.
de olie van de auto is gewoon schoon en er zit ook geen smurrie aan de binnenkant van de oliedop.
kan dit soms ook de oorzaak zijn van het stop lampje bij het omhoogkomen van de auto?????????????

dan gaat de dealer klappen krijgen Evil or Very Mad

De koelsystemen van de BX zijn erg lastig te ontluchten en vaak gebeurt dit ook niet goed. Het gevolg is dat na een tijdje rijden het peil van de koelvloeistof daalt omdat dan pas alle lucht uit het systeem is. Vul de koelvloeistof aan tot het aanbevolen peil (zo’n 15 cm onder de dop) en het lampje brandt niet meer.
Als het lampje maar af en toe aan gaat, dan is het peil dus net te laag.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je ergens een lekkage hebt, maar dat merk je vanzelf als je het koelvloeistofpeil op peil hebt gebracht. Als het weer snel daalt, zul je een andere oorzaak moeten gaan zoeken dan het slechte ontluchten door de dealer.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 30 november 2004 01:31 PM
  [ # 8 ]
Harm schreef:

Volgens mij is er een epidemie aan de gang van die lampjes, Eric had ‘t laatst ook meen ik, en mijn GTi ook al. Misschien door de kou?

Stop lampje bij het omhoog komen is meestal in combinatie met een (!) lampje, da’s van het LHM peil.

die heb ik pas bijgevuld

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 november 2004 01:36 PM
  [ # 9 ]

hm ‘t gaat volgens mij ook branden als er te weinig vloeistofdruk is. Da’s redelijk normaal als ie een tijdje ingezakt is geweest

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 30 november 2004 02:09 PM
  [ # 10 ]

Bij mij ging ook steeds vaker het lampje branden, oorzaak bleek een kapotte sensor die het niveau aangeeft. Deze zou je ook kunnen vernieuwen. Eerst inderdaad proberen met bijvullen tot ongeveer 15 cm onder de dop. Bij helemaal volgooien gooit ie het via het overdruk ventiel van de dop eruit en heb je een grote plas onder de auto en een vieze motor

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 30 november 2004 08:20 PM
  [ # 11 ]

net even de koelvloeistof bijgevuld maar het lampje gaat niet uit.
ook vind ik dat de radiateur niet echt warm wordt en zijn de slangen die van de thermostaat afkomen niet hard. maar wel warm.
zou de thermostaat stuk zijn??
de motor wordt net zo warm als altijd ...

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 30 november 2004 08:24 PM
  [ # 12 ]

Radiateur toevallig niet lek ?

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 30 november 2004 08:28 PM
  [ # 13 ]

Die ken ik!!!! Heb ik ook gehad met mijn BX. Is de sensor voor het koelvloeistofniveau. Als het niveau OK is, hij wordt niet te heet en kachel en alles werkt naar behoren is het op zeker die sensor. Zit aan de zijkant in de radiateur. Ik heb het door de dealer laten doen, kost driekwart uur werk en krap 14 euro incl BTW voor een niveausonde. Materiaalkosten zijn het dus niet.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 november 2004 11:50 PM
  [ # 14 ]

Re: lampje koelvoeistof brandt soms

Handjes schreef:

De TU-motoren verbruiken altijd ietsje koelvloeistof. Af en toe een scheutje er bij is niet erg.

Het gaat hier om een BX GTI.

Waarom denkt toch gelijk iedereen aan het ergste bij een beetje koelvoeistofverlies?

Check eerst eens je koelvloeistofpeil.. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?

HEt is niet ongewoon dat LPG auto’s wat koelvloeistof gebruiken. Soms via de verdamper. Als het nu liters is per 1000 km dan moet je je zorgen maken, maar niet als je om de zoveel tijd er een scheut bij moet gooien.

Het heeft niks te maken met je lampje dat ging branden als je te weinig hydraulische druk hebt.

O ja.. wat HArm zei is wel grappig. ALs je oliedruk wegvalt gaan ALLE lampjes op een gegeven moment branden.


Groet,
Marten

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 01 december 2004 12:18 AM
  [ # 15 ]

O ja.. wat HArm zei is wel grappig. ALs je oliedruk wegvalt gaan ALLE lampjes op een gegeven moment branden.

Is helemaal NIET grappig, als je op weg terug uit frankrijk bij een toldinges moet afremmen en de STOP lamp gaat branden… en blijkt dat je 4 liter olie hebt verspreid over de Peage… Wink

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook