Overigens komt het idd wel vaker voor bij XM’s voor wat betreft de servo, maar dat wil niet zeggen dat het daarom maar ok of normaal is. Je servo hoort het gewoon te doen.
Inderdaad, met een gewone, goede pomp heb je er geen last van. Bij een matige drukopbrengst krijgt de servo te weinig, helemaal in combinatie met koude omstandigheden. De lhm is dan dikker, alles loopt zwaarder en daarom moet de pomp harder werken. Na een paar km rijden zou dit niet meer voor mogen komen. Indien toch, dan is de pomp wel erg matig. Maar je kunt er nog wel mee rijden…
Overigens hebben zowel oude als nieuwere XM’s gescheiden circuits voor servo en remmen/vering. De nieuwere hebben een pomp met twee uitgangen, de oudere hebben één uitgang en een debietregelaar die de druk verdeelt. Het drukverbruik door de servo is een veelvoud van het verbruik door de vering en de remmen.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Aanvulling op bovenstaande: jouw debietregelaar kan door inwendige vervuiling ook de servo problemen veroorzaken. Net als bij hoogteregelaars schuiven hier plunjers heen en weer in een nauwsluitende behuizing. Door vuil gaan deze zwaar lopen. Spoelolie komt daar niet altijd goed bij; heeft vooral effect op boringen en groeven waar veel olie doorheen gaat. Handmatig schoonmaken als dit het geval is…
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Serge schreef:bibberlam schreef:
-de gelige drek in het olie compartiment
niets ernstigs, gewoon te weinig km’s
-hoog motorolie verbruik
vesleten klepseals
Heeft de garagist de koppakking getest en bovenstaande ondervonden, of dit geconcludeerd nav jouw verhaal?
Overigens komt het idd wel vaker voor bij XM’s voor wat betreft de servo, maar dat wil niet zeggen dat het daarom maar ok of normaal is. Je servo hoort het gewoon te doen.
ik vraag het hem straks even, maar hij hoort dit wel getest te hebben. hij heeft trouwens het lhm-circuit ook nagekeken op lekken. ik denk dus wel dat het goed onderzocht is. zoniet, en indien ik aan de kant kom te staan met een kapotte motor, nagel ik hem aan de wand…
wat betreft die pomp: ik zou ‘m beter vervangen, maar dat is dan mijn derde pomp al in een wagen van 17 jaar oud. en wie zegt dat die “nieuwe” pomp dan beter zal werken? die tweedehandspompen komen overal uit, en ze zijn één van de meest gebruikte onderdelen van een XM…
dat van die debietregelaar snijdt wel hout, maar volgens mijn garagist is er niets mis met mijn debietregelaar. ik heb een goede druk wanneer ik mijn motor toeren laat maken. dus wanneer het debiet slecht zou geregeld zijn, zou dat ook merkbaar moeten zijn bij die hogere toeren.