2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
open dak uit de bx halen
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 19 november 2004 06:31 PM
  [ # 16 ]

Ander schuif-/klapdak erin is eigenlijk toch zo’n gek idee nog niet? Dat gat zit er toch al in, en als je dat wil laten dichtlassen moet daar wel een uiterst vaardige lasser aan te pas komen. Als een lasrupsje maar even wat minder strak is zie je dat direct. En voor de kosten die je ervoor zou moeten maken heb je denk ik ook al snel een nieuwe schuifdak. Of niet?  Smile

En als het toch wil laten lassen, dan denk ik dat je een mooier resultaat krijgt als een komplete dak van een sloop bx laat snijden en die mooi op de zijnaden op jouw BX laat lassen. Dit is denk ik wel de duurste variant.  Sad

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 november 2004 01:52 AM
  [ # 17 ]

Ja, en als je dan niet oppast is je hele BX krom. De sterkte komt o.a uit het dak. Als je dat er af haalt, is die sterke weg. Tordeer maar eens een schoenendoos met en zonder deksel.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 november 2004 11:37 AM
  [ # 18 ]
Lelijke Eend schreef:

Ja, en als je dan niet oppast is je hele BX krom. De sterkte komt o.a uit het dak. Als je dat er af haalt, is die sterke weg. Tordeer maar eens een schoenendoos met en zonder deksel.

er komt wel weer een dak op hoor Wink
anders wordt ik alsnog nat Laughing

vanmorgen maar even vuilniszakken op de stoelen gelegd.
kreeg gelijk weer een lading water in mijn nek omdat ik de auto bewoog Crying or Very sad

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 november 2004 09:18 PM
  [ # 19 ]

Ik bedoel dus dat je het risico loopt dat tijdens het verwisselen van het dak de hele handel krom trekt. Zowieso is het een heel karwei, want je moet voor je gaat zagen verstevigingen in je auto zetten (dat is deuren er uit en er een soort frame in lassen. Je hele auto moet daarna weer gespoten worden (als je het goed wilt doen).

Het is wat ik absoluut nooit zou doen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 november 2004 11:06 PM
  [ # 20 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik bedoel dus dat je het risico loopt dat tijdens het verwisselen van het dak de hele handel krom trekt. Zowieso is het een heel karwei, want je moet voor je gaat zagen verstevigingen in je auto zetten (dat is deuren er uit en er een soort frame in lassen. Je hele auto moet daarna weer gespoten worden (als je het goed wilt doen).

Het is wat ik absoluut nooit zou doen.

het dak van de bx bestaat uit 2 delen. en ik wil alleen de bovenste plaat verwisselen voor een dicht exemplaar. dan heb je toch geen last van een kromtrekkende auto?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 november 2004 01:09 AM
  [ # 21 ]

Als er iets is wat de raamstijlen dan nog verbindt, iets stevigs, dan kan het tenminste, maar als die raamstijlen dan als losse paaltjes naar boven steken lijkt het me niet slim.

Nogmaals: het dak maakt deel uit van de constructie van een auto. Daarom zijn cabrio’s ook zo duur: zij kunnen geen stevigheid uit het dak halen, dus moet er meer stevigheid uit de bodem komen. En zelfs dan zijn ze niet zo stijf als een auto met een dak.

Ik zal het je nog sterker vertellen, zelfs de ruiten en deuren zelf maken in bepaalde gevallen deel uit van de constructie ! Ik weet niet of dit voor de BX ook geldt, maar het is even om een voorbeeld te geven. Voor de renault 4 geldt bijvoorbeeld dat je het ding niet op mag krikken met de deuren open.

Ik ken de BX niet zo goed, maar voor 99,9% van de auto’s geld dat het dak een enorm groot deel van de stevigheid uitmaakt. Op het moment dat jij dat dak er af haalt, kan er iets een klein beetje doorbuigen zodat het andere dak niet meer past. Daarom moet je er eerst een soort constructie in lassen voor je de hele rommel uit elkaar haalt. Je moet de bovenkant van de raamstijlen met elkaar verbinden en een paar stukjes diagonaal staal kan ook geen kwaad.

Om die verbindingen te maken, zal je die verbindingen aan de stijlen moeten lassen en om te kunnen lassen moet zowieso eerst plaatselijk de lak er af. Ik zou het gewoon echt niet doen. Ruk gewoon dat hele dakraam er uit en laat er een ander (beter) dakraam in zetten, dan heb je minder gedonder, geen risico op een kromme BX en je dak kan in de zomer nog open ook.

Mocht je het toch doorzetten: maak foto’s en deel je ervaringen. Ik zie het niet zitten, maar misschien ken jij bewijzen dat ik fout zit. Maar das natuurlijk wel op eigen risico Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 30 november 2004 03:33 PM
  [ # 22 ]

dak

misschien een gek idee,
ik had hetzelfde probleem in mijn 2e gt, een electisch dak.. dat lekte als eenzeef…

ik had een ander open dak erin laten zetten die net iets groter was en het probleem was verholpen…

kostte me toen ongeveer 100 dm… ja ik had het in duitsland laten doen, daar stonden ze op een markt.. en hetwas met garantie…

ik heb toen wel naderhand de electriek van het dak afgesloten..

einde lekkage

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 30 november 2004 04:17 PM
  [ # 23 ]

bij mij is het inmiddels ook al lekvrij.
ik heb het dakkie gewoon dichtgekit en een beetje netjes afgewerkt (kit gladgestreken ed)
ziet er niet eens heel lelijk uit en er komt geen druppel meer binnen. bovendien ben ik af van het vele windgesuis wat ik had.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 01 december 2004 08:38 AM
  [ # 24 ]

Heb je ook je tapijten gecontroleerd? Als ze aan de bovenkant vochtig aanvoelen, moet je ze helemaal verwijderen want dan zijn ze doorweekt. Laat ze dan een weekje in de schuur liggen drogen. Meer herrie, maar je wil niet dat je bodemplaat veel langer dan een weekje aan zulk vocht wordt blootgesteld, het is immers winter.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 01 december 2004 12:02 PM
  [ # 25 ]

tapijt en stoelen zijn helemaal droog.
heb bijna een hele dag een straalkachel in de bx gezet om de boel goed droog te krijgen (met de raampjes op een kier)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 december 2004 03:21 AM
  [ # 26 ]
metro2005 schreef:

tapijt en stoelen zijn helemaal droog.
heb bijna een hele dag een straalkachel in de bx gezet om de boel goed droog te krijgen (met de raampjes op een kier)

Eronder krijg je het op die manier echt niet droog. Zoals al gezegd, tapijt eruit en te drogen hangen is de enige optie. Er zit een dikke teerlaag onder de bovenlaag, daaronder zit ondertapijt.  Met dat straalkacheltje begin je niet veel tegen het vocht wat eronder zit. Laat je het zitten dan loop je kans dat de bodem doorrot.

Het hele handeltje kan je uithangen en rustig een week laten uitdruipen voordat het maar ergens in de verte begint te lijken op “drogen” heb ik ondervonden met een lek zonnendak.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 02 december 2004 12:22 PM
  [ # 27 ]
karel schreef:
metro2005 schreef:

tapijt en stoelen zijn helemaal droog.
heb bijna een hele dag een straalkachel in de bx gezet om de boel goed droog te krijgen (met de raampjes op een kier)

Eronder krijg je het op die manier echt niet droog. Zoals al gezegd, tapijt eruit en te drogen hangen is de enige optie. Er zit een dikke teerlaag onder de bovenlaag, daaronder zit ondertapijt.  Met dat straalkacheltje begin je niet veel tegen het vocht wat eronder zit. Laat je het zitten dan loop je kans dat de bodem doorrot.

Het hele handeltje kan je uithangen en rustig een week laten uitdruipen voordat het maar ergens in de verte begint te lijken op “drogen” heb ik ondervonden met een lek zonnendak.

ik heb onder het tapijt gekeken maar dat is ‘gelukkig’ kurkdroog.
het dakje lekte ook precies op mijn stoelen, dus dat was wel weer een geluk Very Happy

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook