





















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
B_iks schreef:Leuk klusje en veel eer van je werk en dat allemaal in een paar minuten
!
Zeker! Bedankt voor de ´tip´. Ik had er zelf nooit aan gedacht dat daar ook licht achter hoorde te zitten. Vandaag ook maar de tellers nog eens nagelopen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Nu zag ik in het donker dat die ring rond de sigaretteaansteker niet oplicht. Ik dacht dat deze door de lampjes achter de kachelknoppen wel zou worden ‘bijgelicht.’ Ik heb niet goed gekeken, maar zat er ergens achter de sigaretteaansteker ook een lampje?
Tweede vraag. Ik heb een afspraak gemaakt bij Chyparse voor het verversen van de LHM-olie en het checken van de bollen.
Ik had hier gelezen, dat voor het goed schoonmaken van het systeem je ook de remmen even moet doorspoelen. Dat werkje wilden ze echter niet doen, omdat dit niet hun werkterrein is (een ontluchtingsnippeltje zou kunnen afbreken, werd mij verteld). In hoeverre is het belangrijk dat dit wel gebeurt?
Ik werk overigens meer preventief, want de LHM is in de zomer van 2005 en 15.000 kms terug vervangen en ook zijn toen de remschijven en -blokken vervangen. Ik verwacht echter dat de voorbollen aan vervanging toe zijn.
B_iks schreef:Nu zag ik in het donker dat die ring rond de sigaretteaansteker niet oplicht. Ik dacht dat deze door de lampjes achter de kachelknoppen wel zou worden ‘bijgelicht.’ Ik heb niet goed gekeken, maar zat er ergens achter de sigaretteaansteker ook een lampje?
Zit erop. Om deze te bereiken moet je het paneel waarin de aansteker zit demonteren.
Tweede vraag. Ik heb een afspraak gemaakt bij Chyparse voor het verversen van de LHM-olie en het checken van de bollen.
Ik had hier gelezen, dat voor het goed schoonmaken van het systeem je ook de remmen even moet doorspoelen. Dat werkje wilden ze echter niet doen, omdat dit niet hun werkterrein is (een ontluchtingsnippeltje zou kunnen afbreken, werd mij verteld). In hoeverre is het belangrijk dat dit wel gebeurt?
Essentiëel; de rest kun je bij wijze van spreken laten zitten. Doe je het niet dan krijg je gegarandeerd ellende met de hoogteregelaars, remservo en de remmen zelf. Vooral het achtervering/remcircuit is erg gevoelig voor vervuiling, vanwege de enorme lengte (loopt van achter naar de remservo voor en weer terug) en de geringe doorstroming. Schone en vuile LHM mengen ook niet echt lekker, zul je merken; pas na spoelen veert de auto weer zoals het hoort.
Als je het met beleid doet (met *echte* kruipolie de goed schoongemaakte nippels voorweken voordat je een poging doet ze los te draaien) lukt het meestal prima. In het ergste geval verpruts je er een achterremklauw mee (voor gaan ze doorgaans goed los), maar zó onvindbaar zijn die dingen volgens mij nou ook weer niet.
Als je toch zelf moet gaan spoelen stelt dat verversen ook niet zoveel voor trouwens; voor ong 2 tientjes leveren ze een can LHM waarmee je dat zelf kunt doen. Een poetslap door de ketel en het schoonmaken van de filtertjes is nou ook niet het werk.
Ik werk overigens meer preventief, want de LHM is in de zomer van 2005 en 15.000 kms terug vervangen en ook zijn toen de remschijven en -blokken vervangen. Ik verwacht echter dat de voorbollen aan vervanging toe zijn.
Bollen kun je prima hervullen. En LHM moet je gewoon iedere 2 jaar of 60KKm doen.
Ich bin ein Breaker
Ok, dankjewel! Dan zelf aan de slag dus. Welke maat slang moet er op die nippels? En waar kan ik die halen?
er is een topic overhet spoelen, heb je die al gezien?
zie anders hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167095
slangetje is simpel: gewoon bij de bouwmarkt of dierenwinkel (daar hebben ze die slangen voor aquaria), koop de simpelste, doorzichtig, 6 mm opening…
Succes!
Ja, uit dat draadje kwam m’n idee voort. In de vraagbaak las ik echter dat de ontluchtingsschroef op de drukregelaar ook een slagje losgedraaid moet worden. Dat lees ik daar niet terug. Moet ik nou die schroef nu wel of niet losdraaien en waarom?
Ik ga in ieder geval morgen naar de dierenwinkel !
nee dat hoeft niet, is enkel om het systeem volledig drukloos te maken bijv. voor werkzaamheden of het vervangen van de bollen ofzo.
Succes ermee, ik ga dezelfde klus volgende week doen, ben benieuwd!
PS als de dierenwinkel het niet heeft moet je naar een tuincentrum, die slangen worden namelijk ook voor vijvers gebruikt (luchtbubbeltjes tbv zuurstofniveau in water)
Vandaag bij Chyparse geweest; voorbollen + voorraadbol gevuld en olie ververst. Wat veert ie fantastisch nu! Ook de complimenten gekregen voor de prima staat van de wagen. Ik begin ook steeds meer te geloven, dat het een schot in de roos is.
Het doorspoelen van de remmen was trouwens ook prima gelukt. Het is opvallend dat ie nu amper inzakt na een nachtje rusten.
Maarrr, bij Chyparse had ik al de grootste moeite om de sleutel om te draaien. Dat kwam de laatste weken al sporadisch voor, maar nu duurde het een paar minuten voor ik hem op contact kon zetten. Dus direct naar mijn garage gereden en omdat ik m’n wagen meteen nodig had een gebruikte erin laten zetten. Nu kwam ik net thuis aanrijden en brandde het acculampje drie tellen en ging weer uit.
Wat zegt dat over dat contactslot? Hij voelt in ieder geval een stuk frisser aan dan de originele. Ik overweeg nog om ‘m te wisselen voor een nieuwe, maar wat is nu wijsheid?
Een nieuw contactslot gemonteerd met kruissleutel, wat voelt dat degelijk aan in vergelijking met de simplex-sleutel!
Morgen een afspraak voor een airco-diagnose. Zeer, zeer benieuwd of daar nog wat van te maken valt. Als ik de laatste eigenaar moet geloven heeft de airco het tot voor 3 maanden terug nog gedaan, maar ik merk er nu bar weinig van. Er klikt wel iets als ik ‘m inschakel, maar daar blijft het bij. Het zou wel ultiem zijn als ik het, voor niet al te veel geld dan , aan de gang kan krijgen.
Verder tot de ontdekking gekomen dat er koelvloeistof uit de radiateur lekt. Het is vooralsnog iedere week een heel klein beetje bijvullen, maar er zal toch een structurele oplossing moeten komen voor de zomer.
Is het verstandig om een sloopexemplaar te monteren? Of kan ik beter meteen voor een nieuwe gaan?




















Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Zeker dat hij daar lekt en niet verbruikt?
En een sloop ding kan je best gebruiken als hij nog knap is.
Al gaat een nieuwe langer mee uiteraard.
Succes.
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Een nieuwe kost geloof ik 100 euro..opzich
Op Hbase wordt als prijs €121,- gegeven, zie ik nu; automaat en airco dus die zal ik moeten hebben. Ik denk dat ik dan voor een nieuwe ga, want ik voorzie nog een lang verblijf bij mij voor deze bx.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat de radiateur lek is. Hij lekt tussen het plastic en ijzer aan de kant van de bestuurderszijde. Daar is het vochtig en na ‘m een tijdje op karton te hebben gezet, zie ik daar steeds plekjes. Het is niet veel, maar het zal niet minder gaan worden.
In ieder geval weer een leuk klusje voor mij; meteen thermostaat en thermocontact maar vervangen en kvs verversen.
B_iks schreef:Op Hbase wordt als prijs €121,- gegeven, zie ik nu; automaat en airco dus die zal ik moeten hebben. Ik denk dat ik dan voor een nieuwe ga, want ik voorzie nog een lang verblijf bij mij voor deze bx.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat de radiateur lek is. Hij lekt tussen het plastic en ijzer aan de kant van de bestuurderszijde. Daar is het vochtig en na ‘m een tijdje op karton te hebben gezet, zie ik daar steeds plekjes. Het is niet veel, maar het zal niet minder gaan worden.
In ieder geval weer een leuk klusje voor mij; meteen thermostaat en thermocontact maar vervangen en kvs verversen.
Ik wil het in deze draad toch echt éénmaal gezegd hebben: kijk heel goed uit, voor je het weet verdenk je de radiateur maar blijkt er in werkelijkheid een slangetje lek van waaruit een piepklein straaltje op de radiateur spuit. Je zult niet bepaald de 1e zijn die onterecht de radiateur vervangt. Zet er desnoods een stuk golfkarton oid achter tegenaan en bekijk dan welke kant v/h karton er nat wordt.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Ik wil het in deze draad toch echt éénmaal gezegd hebben: kijk heel goed uit, voor je het weet verdenk je de radiateur maar blijkt er in werkelijkheid een slangetje lek van waaruit een piepklein straaltje op de radiateur spuit. Je zult niet bepaald de 1e zijn die onterecht de radiateur vervangt. Zet er desnoods een stuk golfkarton oid achter tegenaan en bekijk dan welke kant v/h karton er nat wordt.
Enorm bedankt voor de tip! Ik ga er nu nog eens goed naar kijken dan. De auto staat nu niet in de buurt, maar ik meen dat er in die hoek van de lekkage (bestuurderszijde) enkel een dikke slang vanuit de onderkant van de radiateur loopt naar het thermostaathuis. Een stukje vanaf de aansluiting van die slang is het vochtig (op het ‘rooster’); het zou dus kunnen wat je zegt.