1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
achterdeuren zitten klem!
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 februari 2007 12:57 AM

Beide achterdeuren van mijn recent aangeschafte DSpecial zitten klem! De linkse deur heeft een gebroken greep, maar krijg ik nog wel open met beetje klooien, de rechtse deur wil helemaal niet open, niet van binnenuit, niet van buitenuit….
De linkse deur kan ik dus aanpakken door de binnenbekleding te demonteren en bekijken wat er kapot is, maar de rechtse deur is lastiger.

Kent iemand een handigheidje om een achterdeur te openen, zonder dat ik direct de scharnieren demonteer?

Mocht dat de enige oplossing zijn, hoe zorg ik er dan voor dat de afhanging van de deur niet verandert na demontage/montage?

knuffel

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 13 februari 2007 01:59 AM
  [ # 1 ]

rechts ook de deurbekleding demonteren. moet lukken.

Zijn het opstaande of inliggende deurklinken (buiten)?
Misschien slecht afgesteld? Zijn de juiste binnenklinken gebruikt?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 februari 2007 08:45 AM
  [ # 2 ]
citrods schreef:

rechts ook de deurbekleding demonteren. moet lukken.

Zijn het opstaande of inliggende deurklinken (buiten)?
Misschien slecht afgesteld? Zijn de juiste binnenklinken gebruikt?

Ongelofelijk, snelle respons, thx!
De deuren hebben rondom inliggende klinken, auto is van 1971, ingevoerd in nederland in 1998, in onderhoud geweest bij ds-advies, amsterdam.
Op het eerste oog lijkt alle plaatwerk even oud (roestvorming, kleur van de lak en afhanging aan de auto, staat van de deurbekleding ed).
Ook de binnenklinken zijn gelijk, al gaan de voordeuren ook niet zo fijn open als ik gewend ben van mijn eerste ds, een 73er, in 1986 ingevoerd uit Frankrijk.

Als ik de linkse deur uiteindelijk open heb, kun je in de buitengreep zien dat het staal gescheurd is (zal wel aluminium zijn, dus). Heb ik nog nooit meegemaakt of gezien, moet een olifant ingestapt zijn, denk ik.

Zoals gezegd, rechts is van binnen of buitenkant geen beweging in te krijgen.

Heb wel beetje huiswerk op forum gedaan en iets gelezen over de kindersloten: de lipjes staan goed, maar ze zouden verkeerd gemonteerd kunnen zijn…

Als ik demonteer, en deze zitten verkeerd, dan zet ik ze ook weer verkeerd terug: maw waar let ik op?

knuffel

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 13 februari 2007 10:19 AM
  [ # 3 ]

Probeer eerst eens flink wat WD40 o.i.d. op de deursloten te spuiten van binnenuit (na verwijderen van deurbekleding). Mijn deuren gingen niet meer open van binnenuit en dit maakte alles weer zeer gangbaar.

Frederik

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 13 februari 2007 10:42 AM
  [ # 4 ]

je kunt ook het onderste scharnierpunt naar boven (sorry) draaien. Dan (met twee personen ivm met de drukker in de dorpel) de eur er uitpakken. is niet heel veel werk en zo hou je het wel heel.

Tips: voordeur open, raam naar beneden en eerst afkijken bij andere kant hoe drukker vastzit.

Succes!

.komma

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 13 februari 2007 10:43 AM
  [ # 5 ]

Deuren met inliggende klink dateren in de productie pas vanaf 1972 volgens mij. Als jouw auto van 71 is, dan zijn wellicht de, niet passende, deuren later erin gezet.

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 februari 2007 11:04 AM
  [ # 6 ]
robbedoes schreef:

Deuren met inliggende klink dateren in de productie pas vanaf 1972 volgens mij. Als jouw auto van 71 is, dan zijn wellicht de, niet passende, deuren later erin gezet.

Het is een auto van DS advies, zal wel een 71 er kenteken op gezet zijn…

Onderste scharnierpen naar BOVEN draaien….


Als de binnenbekleding eraf is kan je het dunne stangetje voelen vlak onder de ruitrand. als je dat naar voren trekt moet de deur opengaan (als het kinderslot er niet op zit).
Wil ie niet , dan een beetje gewel toepassen in de buurt van de Cstijl tegen de deur.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 februari 2007 05:20 PM
  [ # 7 ]
robbedoes schreef:

Deuren met inliggende klink dateren in de productie pas vanaf 1972 volgens mij. Als jouw auto van 71 is, dan zijn wellicht de, niet passende, deuren later erin gezet.

data van kentekenbewijs deel 1:

datum afgifte 26-08-1998
bijzonderheden: eerste toelating: 280971

verder chassisnummer DSFD00FD5005

Misschien is mijn wagen een van de eerste van bouw/modeljaar 72?

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 februari 2007 05:23 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

Als de binnenbekleding eraf is kan je het dunne stangetje voelen vlak onder de ruitrand. als je dat naar voren trekt moet de deur opengaan (als het kinderslot er niet op zit).

Goede tip!
De beste tips zijn altijd die dingen die je zelf kunt bedenken, trouwens…

Hoe kan het kinderslot verkeerd gemonteerd zijn, links en rechts verschillend/verwisseld of zo?

knuffel

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 13 februari 2007 05:24 PM
  [ # 9 ]
vlietmansje schreef:
robbedoes schreef:

Deuren met inliggende klink dateren in de productie pas vanaf 1972 volgens mij. Als jouw auto van 71 is, dan zijn wellicht de, niet passende, deuren later erin gezet.

data van kentekenbewijs deel 1:

datum afgifte 26-08-1998
bijzonderheden: eerste toelating: 280971

verder chassisnummer DSFD00FD5005

Misschien is mijn wagen een van de eerste van bouw/modeljaar 72?

Volgens mij zijn de inliggende klinken gelijk ingevoerd met ook een dikker (rubber) stuurwiel. Als dat bij jou niet het geval is, denk ik toch dat er later andere (latere) deuren er zijn ingezet. Dit zou wellicht de reden kunnen zijn waarom ze niet passen.

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 13 februari 2007 05:29 PM
  [ # 10 ]

oude deur heeft een tandwiel die in een tandheuvel valt.  op een hele andere hoogte dan de nieuwe. die willen dan nieteens dicht. de voordeuren zou je ook niet open of dicht krijgen.

als je 1 deur open hebt kun je de bank eruit krijgen. dan kun je de binnen bekleding van de andere deur er zo uit halen. dan kun je klooien ana de binnenkant van het slot. doe dat. Vergelijk met voor of een andere wel werkende deur. en voila


groet !

.komma

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 februari 2007 05:34 PM
  [ # 11 ]
Dirkman schreef:

oude deur heeft een tandwiel die in een tandheuvel valt.  op een hele andere hoogte dan de nieuwe. die willen dan nieteens dicht. de voordeuren zou je ook niet open of dicht krijgen.

als je 1 deur open hebt kun je de bank eruit krijgen. dan kun je de binnen bekleding van de andere deur er zo uit halen. dan kun je klooien ana de binnenkant van het slot. doe dat. Vergelijk met voor of een andere wel werkende deur. en voila


groet !

Is het helemaal, hoor. Moet wel op straat gebeuren, dus tussen de buien door. Het stuurwiel is trouwens met dik rubber bekleed (en nog netjes).

Als alles meezit ben ik vanavond in Arnhem, de grenspost…

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 februari 2007 05:36 PM
  [ # 12 ]

Vervelender is een deur die niet dicht wil. vooral bij het oude type verliepen de slotvangers wel ...

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 13 februari 2007 05:47 PM
  [ # 13 ]

Er van uitgaande dat je gewoon een van de eerste binnenklinkers hebt, en je hebt problemen met het openen van je achterdeuren en het slotmechanisme is niet in zicht en heb je de al eerder genoemde adviezen (bogaard) gelezen en toegepast, dan is het raadzaam om je ruit en achterste ruitgeleider te demonteren, zodat het slotmechanisme zichtbaar wordt. Het kan heel goed zijn dat er een veertje is afgebroken, of dat het vol met vuiligheid zit. In het eerste geval: vervangen door een goede gebruikte, zijn wel te vinden (kopen) en goed af te stellen (door het verschuiven van de binnenklink krijg je al een andere lengte van je hefboom)(boogaards lengte-stang).
Is het mechanisme sterk vervuild, dan schoonmaken, en heel goed in het vet zetten.
Het is ietsje meer werk, het geeft je zicht op hoe het e.e.a. verzonnen is en moet functioneren, en je gaat jezelf en je passagiers (vrouwen) er zeker een groot plezier mee doen. Dit soort mankementen ontstaan vaak doordat je mede-inzittenden niet weten dat een ds een gevoelige auto is en de deuren als ware het een duitser hard dichtgooien. Hoezo subtiel? als je als bestuurder uitstapt doe je de deur toch niet dicht, die valt vanzelf in zijn slotvanger, daar snappen duitsers toch niets van…

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 13 februari 2007 11:03 PM
  [ # 14 ]

Een wel zéér lullige tip, niettemin uit eigen ervaring: tracht de deur eens te openen door er, gelijktijdig met het bedienen van de klink, krachtig tegen te duwen bij de C-stijl. Eventueel met vlakke hand er krachtig tegenaan slaan. Je haalt dan de spanning van de slotvanger. Ik heb daarmee eens een muurvast zittend portier geopend, dat met een ontregelde slotvanger hard was dichtgekwakt.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 13 februari 2007 11:43 PM
  [ # 15 ]

even gekeken ivm met chassis nummer :


uit het boekje,

serie 00FD003 tot 03FD2274   —> DSuper uit 72

dus een midden jaar 72 chassis.
een 72 is wel inliggende klink, nieuw dashboard(rondeklokken) en nieuw stuur.


dat klopt dus, alleen de RDW mannen zijn slordig geweest.

.komma

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook