

















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Tja, velen van jullie hebben het misschien al gevolgd. Na het kopen van de Familiale vorig jaar, ging op de weg naar huis het olielampje branden bij het stoplicht. Dit deed hij uiteraard niet bij de relatief korte proefrit, anders had ik hem niet gekocht. Maar goed, van de meeste specialisten kreeg ik het advies om of de oliedruksensor te vervangen, of het stationair toerental hoger te zetten. Sensor klonk plausibel dus daar mijn zinnen maar op gezet.
Als ik er iets aan had willen doen, had ik dat meteen moeten doen. Door tijdgebrek en andere belangrijke zaken bij de CXen, is nu pas door mijn specialist de oliedruk gemeten. Het bleek nl dat er een nieuwe sensor opzat. De oliedruk bleek ver onder de maat en wat doe je dan? Jezelf voor je kop slaan dat je niet langer hebt proefgereden, of dat je niet eerder bent teruggegaan?
Zo is de CX niets waard voor de verkoop (liegen bij verkoop ligt niet in mijn aard) en je wilt hem houden, dus dan maar een andere motor. Dat is altijd nog goedkoper dan uitvissen waar het zit (oliepomp. krukaslagers) en dan repareren.
Met een beetje mazzel kan ik hem morgen ophalen. Verder is nu inmiddels gebeurd, ik vergeet vast wel iets:
- carburateur schoongemaakt
- motor (1987) (inclusief uiteraard nieuwe koppeling, keeringen, enz.)
- lekzak linksachter
- motorsteun onder
- dempers achterklep
- aandrijfassen
- remleiding
- kachel gerepareerd (auto temp control)
Een geluk bij een ongeluk: de Familiale is het waard, dat had ik bij Oldenhage ook al gezien
Wat moet nog gebeuren?
- Voetenbak bestuurder lassen
- andere motorkap (heb ik liggen van de vorige eigenaar in de juiste kleur)
- andere deuren (heb ik liggen van de vorige eigenaar niet in de juiste kleur)
- spuiten (ooit…)
Wordt vervolgd….....
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Wat gaat er eigenlijk met het oude blok gebeuren ?
Schijt aan originaliteit.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Inruil hè.
Kan oliepomp, krukaslager, van alles zijn. Het zoeken en reviseren kost meer geld dan een ander blok. Het nieuwe blok ik uit 1988 en heeft 30.000 km gelopen, met garantie.
Lelijke Eend schreef:Wat gaat er eigenlijk met het oude blok gebeuren ?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Geluk bij een ongeluk:
De koppeling was versleten, hij is zaterdag klaar.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Zaterdag de Familiale opgehaald. Wel wat geld armer, maar een andere motor (loopt geweldig), nieuwe koppeling, andere aandrijfassen, nieuwe motorsteunen en nieuwe hydrauliek leidingen voor.
Hij rijdt heerlijk, alleen de verwarming wordt niet warm en de blower blaast wel, maar komt geen lucht uit bij de voorruit. Heb al een vermoeden, maar dat moet dus nog. Verder nog ff de andere motorkap erop zetten en dan maar eens all-risk verzekeren bij Emerpark. it inmiddels wel een aardig bedrag in
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Zaterdag de Familiale opgehaald. Wel wat geld armer, maar een andere motor (loopt geweldig), nieuwe koppeling, andere aandrijfassen, nieuwe motorsteunen en nieuwe hydrauliek leidingen voor.
Hij rijdt heerlijk, alleen de verwarming wordt niet warm en de blower blaast wel, maar komt geen lucht uit bij de voorruit. Heb al een vermoeden, maar dat moet dus nog. Verder nog ff de andere motorkap erop zetten en dan maar eens all-risk verzekeren bij Emerpark. it inmiddels wel een aardig bedrag in
Jeetje.. Sja, dit is wel iets meer werken dan een motor van een 106 wisselen Ik kan me wel voorstellen dat je het nu maar hebt laten doen.
Veel plezier ermee in elk geval. Je had blijkbaar ook geen zin meer om af te wachten tot de motor definitief in de soep liep?






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Kijk, dat is een grondige aanpak! Waar heb je dit allemaal laten doen?


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
@Marten: Tsja, alweer een nieuwe motor. Ze zeggen wel eens, geen geluk met geld, dan wel in de liefde. Laten we het daar maar op houden
@Beerpeet: Ik heb een adresje (een echte liefhebber en kenner) hier in de buurt, maar die zit niet echt te wachten op meer werk…
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Heb wat foto’s van Hans van Meurs gekregen van een echte NOS radio CX.
Zijn te vinden op mijn site onder Citroën en dan CX. Als iemand meer info of foto’s heeft, graag!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Bekend verhaal… Zo is de motor van mijn ‘87-er Prestige ook aan zijn einde gekomen. Het schijnt de laatste tijd trouwens vaker voor te komen. De oliepomp geeft de geest. Je weet dat het eraan zit te komen door het oplichtende lampje bij stationairloop, maar om de pomp te vervangen moet de hele motor eruit. Dat doe je ook niet zo snel. Laat dit dus een waarschuwing aan anderen zijn om dat wél te doen!!!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Heb hetzelfde gehad. Reed op de snelweg, hoorde wat tikken en even later ging de stop-lamp branden. Gauw zonder gas te geven (gaf meer getik) een pomp binnengerold en oliepeil gecontroleerd. Halve liter erbij gedaan, en het peil was meer dan OK. Helaas startte de motor niet meer. Hij wilde zelfs niet ronddraaien op de startmotor.
Eric van Soest gebeld en even later kwam hun autoambulance aangereden. De diagnose leek mee te vallen (oliepomp inderdaad kapot en alleen een lager vervangen) maar uiteindelijk is toch de hele motor verwisseld. Het viel nog binnen de garantie, dus geen kosten! Puike service daar in Bosschenhoofd
Vanmorgen zag ik de familiale bij Van Abeelen toen mijn BX GTI (her)gekeurd moest worden. Geen eigenaar of eigenaresse edoch.
En is de familiale goed door de APK gekomen?


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Hehe, in 1 keer goedgekeurd beetje tegen verwachting in:-)
We waren te laat, enerzijds door mijn eigen schuld omdat ik dacht dat het ergens in april/mei was en anderzijds omdat mijn monteur ziek was en niet te bereiken per 06.
Nu was ik wo/do/vr op cursus en is mijn vrouw ermee naar de keuring gegaan (Van Abeelen). Ik had voordat ik op cursus ging een rondje gemaakt en de klinknagels van de lamphulsjes in de achterlichten nog vastgeslagen; Er brandde af en toe geen lamp/knipperlicht/mistlamp door slechte massa.
Verder is onder de motorkap alles vervangen inclusief leidingen, ashoezen en keerringen dus dat zat wel goed. Er moet alleen het een en ander nog gelast worden en dat was een twijfelgeval voor de keuring, als je tenminste weet waar je moet kijken bij de CX.
Wastie afgekeurd op de gordel rechtsachter Die rolt niet automatisch op. Wist ik wel, maar daar heb ik geen last van omdat daar de kinderstoel zit. Zei mijn vrouw: Maar ze hoeven er toch niet op te zitten, kun je hem er niet afhalen. Uhh, ja dat kan wel. Nou istie goedgekeurd haha. Wie zegt dat vrouwen geen verstand hebben van auto’s:-)
mpostma schreef:Vanmorgen zag ik de familiale bij Van Abeelen toen mijn BX GTI (her)gekeurd moest worden. Geen eigenaar of eigenaresse edoch.
En is de familiale goed door de APK gekomen?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Morgen de Familiale weer ophalen.
Motortje loopt geweldig na de motorwissel!
Sinds de motorwissel is hij wel gaan walmen/stinken en motorolie gaan lekken. Steeds kreeg de GTi voorrang. Maar na de geboorte van de 4e moest hij nu eindelijk goed gemaakt worden.
Het walmen was deels veroorzaakt door teveel olie in de bak, iets meer is nl beter voor de 5e versnelling. Dit was een kwestie van aandrijfaskeerringen vervangen. Deze versnellingsbakolie kwam op de uitlaat en veroorzaakte de walm. Verder was er een tapeind waar het uitlaatspruitstuk mee vastzit losgekomen en lekte er daar dus uitlaatgassen. Door het tapeind lekte er ook weer motorolie. De Familiale lekte dus LHM, motorolie en cardanolie en als ik ergens een hekel aan heb…........
Verder is linksachter is de lekzak vervangen, dat was al een tijdje nodig. Roestvorming heeft daar gezorgd voor de lekkage. Dit moest gelast worden dus werd het lasapparaat tevoorschijn gehaald door Sjors. En als hij eenmaal bezig is: De voetenbak bij de bestuurder is nu ook gelast. Ik heb vernomen uit betrouwbare bron dat LaLeo (schrijf ik het zo goed?) een korte lascursus heeft gehad
Binnenkort zelf eerst de kachelradiateur vervangen, want de verwarming wordt niet heet en dat is wel handig in de winter. Verder nog de motorkap vervangen, de NOS sticker opnieuw laten maken (collega maakt al een Autocad bestand van mijn foto) en 2 nieuwe banden voor de winter.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Je schrijft het als La Léo.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
De Familiale rijdt nu heerlijk en schakelt lekker. Alleen zit er nog een irritante trilling in en dat bij de ideale snelheid 125 a 130 km/uur. Bijna zeker de banden, want die zijn oud. Nou ja, ze zijn toch al bijna aan vervanging toe.
Verder is mijn collega klaar
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”