Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Hallo allen,
Onze DS 23 IE 5-bak heeft lang stil gestaan mede door de restauratie. Door er veel mee te rijden, ook in de winter indien het weer het toestaat, is de auto veel beter gaan lopen en soepeler geworden.
Na een controle van alle sensoren/ injecteurs en bedrading blijft echter het probleem dat de auto afslaat vooral bij het rijden in files of in de stad na een stuk snelweg. Voorheen reden we vooral in de zomer en dan is dit probleem erger. Nu het winter is dit probleem beduidend minder. Nu vermoed ik dat het wellicht een vapour lock is. Is er iemand die dit verschijnsel herkent?
Je zou zeggen dat een verschijnsel als vapour lock bij een injectie motor niet voor zou mogen komen. De pomp levert voldoende druk maar misschien zijn de leidingen vervuild. Het brandstof filter is ook vervangen. Indien het daadwerkelijk een vapour lock is wordt de brandstof onvoldoende gekoeld in de motor ruimte. Misschien moet ik een extra fan plaatsen?
Graag hoor ik jullie bevindingen.
Dank
Peter
Peter
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lijkt me sterk. De benzine wordt rondgepompt. Dus er is altijd aanvoer an koude benzine. Bij de SM zit het izeren filter IN de motor ruimte en treedt vapuor lock heel soms op.
Bij de DS zit ie dacht ik in de balk toch?
Is de benzine druk hoog genoeg? Start ie na afslaan wel weer?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vapour lock is inderdaad onwaarschijnlijk bij een inspuitsysteem.
Ik zou het meer zoeken in een electrische verbinding die bij hogere temperaturen onder de kap een aan/uit effect geeft.
Het klinkt mij als een halfgeleider defect.
Ik zou de temperatuursensoren van het koelwater en (minder waarschijnlijk) de aanzuiglucht gaan verdenken.
P.s. Niet de thermoschakelaar want die speelt alleen een rol bij een koude of halfwarme start.
Martin
Misschien een schrale troost peter, maar ik heb exact hetzelfde probleem maar ben er helaas nog niet uit waar het probleem precies zit bovendien heb ik er nu in de winter eigenlijk geen last van maar ik weet vrij zeker dat het van de zomer weer een rol gaat spelen. Net als bij jou slaat ie weer makkelijk aan na het afslaan dus de bobine is het in ieder geval niet. Mijn garagist verdenkt het choke element dat te driftig zijn werk doet maar dat lijkt mij ook sterk. dicht is dicht lijkt me. Ik verdenk nu de radiateur en een koelwaterprobleem. Het viel me op dat de radiateur niet gelijkmatig warm is na een tijdje rijden. Ik denk dat ik m van het voorjaar een keer bij Herman Jansen laat temperaturen met zn infraroodmetertje. Als we eruitkomen laat ik het weten.
Ik zou zelf de electronica/bedrading verdenken.
Als de temperatuur hoger wordt, verandert de weerstand ook in de bedrading. Is die niet meer al te fris, laat ie het dan afweten.
En uit ervaring, dit soort problemen kun je missen als kiespijn.
succes met het oplossen!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Electronica wellicht, bedrading is onwaarschijnlijk aangezien alle kabelbomen zijn vervangen en het probleem zich daarvoor ook al voordeed. Ik zit er wel aan te denken om bij de club een keer dat doormeet apparaat voor alle electronica van de injectie te huren/lenen. Aan de andere kant, het probleem treedt ook bij rijden op LPG op, zelfs nog iets sterker dus ik vraag me af of de benzine injectie hier iets mee te maken kan hebben.
Stekker aansluitingen?
Als de bedrading is vervangen, het probleem zich op benzine en gas voordoet zou ik de stekkerverbindingen toch ook eens onder de loep nemen. Ik ga er van uit dat bij het vervangen van de bedrading daar wel naar is gekeken, maar ja…... Een stekker is een stekker, en als ie goed zit, verwacht je dat de stroom er ook goed doorheen gaat…...
Succes met uitpuzzelen!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op lpg ook? Dan heeft de i.e. er NIETS mee te mken. stel het ding eerst maar eens goed af. Bougies vervangen? kleppen goed gesteld? onstteking op tijd? stationair toerental niet te laag?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:stel het ding eerst maar eens goed af.
DS, godin, zij, hem, haar,..........
Het ding…...........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fftopic
ojee ben ik op een paar lange friese tenen gaan staan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
“het ding”
Back ONtopic…........
Ook de bobine wil bij warm weer (dus hete/warme moter) nogal eens problemen geven. Wellicht heb je ergens nog eentje liggen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
bogaard77 schreef:stel het ding eerst maar eens goed af. Bougies vervangen? kleppen goed gesteld? onstteking op tijd? stationair toerental niet te laag?
Hoho. Mijn snoek is de laatste 20 jaar al in onderhoud bij dezelfde garage. Die weten echt wel hoe ze alles af moeten stellen. Daarnaast heb ik afgelopen jaar de 10.000 km beurt via de club gedaan. Bougies waren perfect en vervangen door dezelfde nieuwe. kleppen stonden goed en zijn lichtjes bijgesteld. ontsteking is daar niet gedaan maar is eerder afgelopen jaar vervangen door 123. Stationair is eerder te hoog dan te laag. En bobine heb ik zelf ook al vervangen. Het maakt allemaal niets uit. Probleem was er al en is er nog steeds alleen nu het winter is, is het weg. Al moet ik toegeven dat de ontsteking ook voor mij een punt is wat ik al wilde nazoeken of dat echt wel goed staat. Mijn garagist had dat ook al zon beetje aangeboden om nog eens te checken. Maar mijn gevoel zegt dat het niet daarin zit.
mijn mogelijke oplossing(en) zijn dan ook van toepassing op peter2006
zag al dat jij (gerardeux) geen problemen had met de bobine maar
daar peter2006 de TS is zijn mijn mogelijke oplossing(en) voor hem .........
anders zelf ffff een TS beginnen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
vervang de temperatuuropnemer (van de injectie0 vooraan op de cilinderkop eens voor de aardigheid. Daarin zit een halfgeleider element. Die kunnen aan uit verschijnselen krijgen bij hoge temperaturen als ze oud worden.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maxcitro schreef:vervang de temperatuuropnemer (van de injectie0 vooraan op de cilinderkop eens voor de aardigheid. Daarin zit een halfgeleider element. Die kunnen aan uit verschijnselen krijgen bij hoge temperaturen als ze oud worden.
Hij heeft het ook op LPG! Heeft daar dus niet mee te maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Boogaard, gerardeuz heeft het ook op LPG. Peter heeft daar niets over gezegd..