Wie kan mij een beetje op weg helpen met zo goed koop mogelijk restaureren van mijn BX Chic ik ben best wel handig en ben totaal verliefd op mijn bx (wat mijn vriendin niet altijd echt waardeert) maar goed.
Ik heb een paar puntjes gevonden die wel moeten gebeuren. het is overigens mijn eerste bx (ben pas 20jaar) Ik heb wel een jaartje brond gehupelt in een vw garage en heb geen linker handen.
wel weinig geld en wel de ziekte citrofielisme dus dit maakt het niet makkelijk.
Voor zover ik mijn bx heb na gekeken moet er rechts voor vlak achter het wiel zon rubber hoes vervangen worden hij is helaas pas gescheurd.
Ook is de uit laat lek aan de achterzijde ik weet niet wat het kost om te laten maken ik kan helaas niet lassen (heb de apparatuur niet) voor staat ie te laag maar ik heb elders op de site al gelezen dat het 10min werk is voor de garage dus dat wordt denk ik de oplossing want ik zweef graag en schuif niet graag over de grond.
En weet iemand mischien hoe de bekabeling van de claxon loopt want zoals mijn onderschrift luidt ikheb deze bx bij een zogenaamde citroen specialist gekocht. Maar ik kwam er natuurlijk al snel achter dat de claxon niet werkte. en ging er mee terug ook schoten hier en daar steeds retourleidingen los (voor al rechts voor) ik denk dat deze ook een tik gehad heeft. Ik heb deze auto nu inmiddels zes maanden waarvan hij de afgelopen 5 maanden elke maand minstens een week bij die prutsers gestaan heeft nu is vorige week weer een leiding gesprongen wat nu weer gemaakt is ik heb hem ontlucht maar aan de voor zeide hangt ie te laag. Ik heb de claxon even opgelost door zelf even een draad te trekken en een losse clxon met een deurebel op de terminal te zetten. Maar goed het is wel de bedoeling dat het allemaal gemaakt wordt zodat dit over een jaartje of 10/20 kan worden wat de ds nu is. even kort de gebreken op een rijtje voor wie het verhal te lang is.
- Claxon werkt niet
- Achterruit verwarming werkt niet.
- Auto hangt voor de laag.
- rubber rechts voor(direckt achter het wiel) is gescheurd en moet
vervangen worden.
- Roest op de wielkas links voor moet worden verwijdert.
- Achter stuk uitlaat is zo lek als een zeef mischien wel mogelijk te
lassen. Maar ik denk dat de twee dempers vervangen moeten worden.
: Wat ik wil weten is. Wat is makkelijk zelf te repareren.
: wat kan ik beter laten doen en wat zijn de kosten er van. onderdelen + eventueel uur loon.
: En waar kan ik het beste laten doen.
Groetjes Remco
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Hm volgens mij heerst er een soort epidemie onder jonge mensen dat ze allemaal een BX Chic willen
Maar zo op het eerste gezicht lijkt alleen de claxon makkelijk te fixen, waarschijnlijk door een nieuwe schakelaar (stuurkolomhendelunit) van de sloop erin te zetten. Dat moet nog wel te doen zijn lijkt me zo…
Die aandrijfashoes is al wat lastiger, je moet goed weten wat je doet als je die wil vervangen. En je moet sleutel 35 hebben… Maar het kan wel natuurlijk.
Achterruitverwarming… je kunt al beginnen met kijken waar de storing zit. Komt er wel spanning op de contactjes bij de ruite te staan? zo nee, misschien is het zoiets simpels als de schakelaar te verwisselen met eentje van de sloop.
Een multimeter kan je al best veel vertellen denk ik.
Een uitlaat is volgens mij makkelijk zelf te vervangen, als je iets van bokken of oprijdingesjes hebt zodat je er makkelijk bij kunt komen.
Over roest kan ik je weinig vertellen
zo ook de claxon….Issie mss zelf stuk,dus dat het niet aan de bedrading ligt??? Probeers eens ergens een andere toeter vandaan te lenen en sluit m eens aan…..(Doormeten kan natuurlijk ook )
Hij had ‘m toch aan de praat door een deurbel te monteren? dan doet de toeter zelf ‘t waarschijnlijk nog wel
Harm schreef:Hm volgens mij heerst er een soort epidemie onder jonge mensen dat ze allemaal een BX Chic willen
Ja… zal wel door de kleur EN de spoiler achterop komen, denk ik.
(het is ook een mooie wagen om te zien)
Achterruitverwarming… je kunt al beginnen met kijken waar de storing zit. Komt er wel spanning op de contactjes bij de ruite te staan? zo nee, misschien is het zoiets simpels als de schakelaar te verwisselen met eentje van de sloop.
Een multimeter kan je al best veel vertellen denk ik.
Als het de schakelaar niet is (komt best veel voor trouwens)...dan zal wel 1 van de stekkertjes bij het achterraam eraf zijn…of geen goed contact meer maken….een kwaal van BX’en.
Ik heb dat opgelost (bij m’n laatste tzd-turbo)...door het dunne z.g. koperkleurige laagje waar die stekker op gesoldeerd zit….met wat polijstpapier wat af te *schuren*.....zodat er een metaalkleur onder vandaan komt….dan de stekker er op houden en aan de bovenkant met 2-componentenlijm het geheel vastlijmen.
Anders moet je zo’n duur flesje aluminium-soldeer gaan kopen die tegen de 20.- euo kost.
Probleem is, dat die 2 draadjes weleens tussen de achterklep komen en daardoor wordt er aan *getrokken* en breken ze af van het raam.
1 van de minpuntjes van de BX. ops:
Ik weet dat de claxon zelf wel werkt dat heb ik getest het vreemde is echter wel dat ik heel erg in het begin de achterruitverwarming aan had waardoor de claxon het wel deed maar deze truc werkte later niet meer.
zo ook de claxon....Issie mss zelf stuk,dus dat het niet aan de bedrading ligt??? Probeers eens ergens een andere toeter vandaan te lenen en sluit m eens aan.....(Doormeten kan natuurlijk ook )
Dus ik denk dat het een kwestie zal worden van de schakelaars vervangen zowel van de achterruit verwarming als de claxon.
Mischien hebben jullie wat aan de info dat er ooit en alarm in gezeten heeft dat er weer uitgehaald is voor ongeveer de helft. Ik weet niet waarom maar ik vindt hier en daar wel resten van het systeem maar het is niet compleet. ook heb ik geen idee hoe ik de schotel (waar de snelheidsmeter ed in zit los moet krijgen van het dash bord ik heb het stuur en alles al los gehad maar ik krijg hem niet in beweging. ik zal morgen eens kijken wat ik kan doen. ik ben al gereedschap ed aan het verzamelen + een ste oprij bokken want die komen nog wel eens van pas zie ik
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
ik moet dit tekst gedoe ook nog ff onder de knie krijgen zie ik haha komt goed mensen
ps wat de chic betreft de kleur sprak me inderdaad aan ik die spoiler ook maar ijk heb al wat broertjes gevonden eens tuk of vijf die niet van jongere waren dus ouderen vallen er ook wel voor. wel leuk trouwens want ze hadden allemaal de zelfde letters als ik alleen de cijfers waren anders (logische natuurlijk) maar het grootste verschil was 80 dus deze vijf zijn wel op de zelfde dag zo ongeveer gemaakt jammer dat ik niet de kans had om in contact te komen met die mensen.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
succes met je chic, het is inderdaad een heerlijke auto.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Bedankt jij ook collega
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Harm schreef:Hij had ‘m toch aan de praat door een deurbel te monteren? dan doet de toeter zelf ‘t waarschijnlijk nog wel
Nee ik heb een claxon van een xm er los bij gemaakt en zelf wat draden getrokken als nood oplossing met die deurbel dit omdat de originele nietgemakkelijk te berijken is. maar goed ik ga het zaakje zelf eens goed door meten maar ik moet eerst eens weten hoe het electrische schema is want ik denk dat er mee geknoeid is toen ze dat alarm er in en later weer uit gehaald hebben stelletje prutsers.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Re: Kleine restauratie BX CHIC 1.6 uit ‘91
R.Nicolaas schreef:Wie kan mij een beetje op weg helpen met zo goed koop mogelijk restaureren van mijn BX Chic ik ben best wel handig en ben totaal verliefd op mijn bx (wat mijn vriendin niet altijd echt waardeert) maar goed.
zow hey, toe maar duur, een mede-Chic’ker… ze zijn zeker in trek bij de jeugdige onder ons (waaronder ik dus ook val).
al moet ik zeggen Remco, je lijkt veel op mij. ‘k ben ook totaal verliefd op m’n BX (en ook bxen in’t algemeen), en mijn vriendin (onderhand ex-vriendin) waardeerde het ook helemaal nie.. maargoed, zoals Harm zegt, een bodemloze put is meer dan genoeg.
Veel plezier met de Chic in ieder geval
R.Nicolaas schreef:ik moet dit tekst gedoe ook nog ff onder de knie krijgen zie ik haha komt goed mensen
ps wat de chic betreft de kleur sprak me inderdaad aan ik die spoiler ook maar ijk heb al wat broertjes gevonden eens tuk of vijf die niet van jongere waren dus ouderen vallen er ook wel voor. wel leuk trouwens want ze hadden allemaal de zelfde letters als ik alleen de cijfers waren anders (logische natuurlijk) maar het grootste verschil was 80 dus deze vijf zijn wel op de zelfde dag zo ongeveer gemaakt jammer dat ik niet de kans had om in contact te komen met die mensen.
Wat is dan je kentekenletterserie? Ben namelijk wel benieuwd of dit een maart 1991er of een september 1991er chic is. Ik heb een maart-chic. ZF-xx-PY.
Ich bin ein Breaker
Die van mij ie van 15-11-1991, ik heb DD-DH-62
Ook hieraan heb ik al het nodige verspijkerd, in totaal zo’n 500 pleuro het afgelopen jaar.
Waaronder de ADALS en achterschijven / blokken en uitlaat en nog wat achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar.
Voor volgend jaar zomer staat de koppeling en de voorste veerpoten op het schema.
Volgens Autoweek.nl komt ZF-01-BB uit januari 1991
Dus die van jou zal waarschijnlijk wel van maart kunnen zijn.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
karel schreef:
Wat is dan je kentekenletterserie? Ben namelijk wel benieuwd of dit een maart 1991er of een september 1991er chic is. Ik heb een maart-chic. ZF-xx-PY.
De mijn is een ZF-94-PY ik weet niet welke maand dat moet zijn jij wel??
Ik heb net even bij de brezan hier een offerte laten op maken voor wat ik tot nu toe gevonden heb deze loopt ook al over de tweehondert pleuro heen mar dat is wel inclusief een beetje gereedschap. maar dan nog en er zal nog wel het een en ander aan komen. maar goed hij is ook al over de 10jaar. en de vorige eigenaar was kennelijk niet iemand die van onderhoudt hield. en de garage vondt het volgens mij ook wel best alleen de draagarmen voor zijn wel vervangen gelukkig maar achter zit er volgens mij ook al aan te komen. Ik ben nog op inspectie toch haha. ik vindt nog steeds nieuwe dingetjes. maar dat maakt me niks. ik spaar langzaam en probeer de grote belangrijke zaken voor te zijn zodat hij gewoon blijft rijden.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Wie helpt mij op weg met het volgende : : :
Het gebeurt me nu voor de 2e deze maand dat rechts voor een leiding los schiet ik weet zeker dat ik hem de vorige keer goed terug gezet had. (er lopen nog al wat leidingen daar is dat soms die beroemde octopus : )
De leiding schoot er af op het moment dat de auto van de hoge naar de lage stand ging.
nu zal je denken waarom zet je de wagen van de hoge naar de lage stand?
Nou mijn auto gaf de vorige keer bij elke bocht de rode lampjes in het dash van stop enz(de zelfde die branden als het lhm pijl te laag is)
ook bij remmen brande de lampjes.
Dus ik de auto in de hoogste stand om te kijken of het pijl goed was wat overigens helemaal boven in het glaasje stond dus er zat gewoon teveel in (heeft die beruchte beers garage gedaan) dus ik dacht ik laat de auto zakken. en toen ving mijn neus die heerlijke lhm geur op dat was de eerste keer dat deze leiding er afschoot. Nu heb ik gisteren de boel ontlucht omdat ik niet wist hoe dat moest en die lampjes aan de gang bleven. nu waren de lampjes vrijwel verdwenen maar nog niet helemaal soms als ik een bocht maak en wat bij rem begonnen ze nog te knipperen en ook bij wat stevig remmen. Dus ik vandaag nog maals kijken of er nog genoeg olie in zat wat ik de vorige keer wel netjes had afgevuld tot het bovenste rode lijntje. de boel geprobeert te ontluchten en toen was de leiding weer los. wat me wel is opgevallen is dat de auto in zijn geheel nu niet echt op niveau hangt beetje laag maar als ik er in ga zitten pompt ie hem achter wel bij toch hangt hij te laag maar ik vraag me erg af of dit er mee te maken heeft ik denk zelf dat dit een kwestie is van even de hoogte regelaars afstellen.
maar het is voor mij een raatsel waarom mijn lampen blijven knipperen bij wat rem en stuurwerk terwijl het lhm niv. toch goed is. zou mijn octopus soms kapot zijn of is dat alleen maar een soort knoop punt :
Ik hoop dat iemand mij een antwoord weet als je nog meer info wil ik geef het je graag.
de auto reed voor dat de eerste keer de leiding lis schoot wel goed en lag volgens mij wel redelijk op niveau
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Ik weet niet heel veel van de BX, maar ik meende dat je een BX nooit in 1 keer van de hoogste stand naar de laagste moet doen. Altijd in stapjes.
Schijt aan originaliteit.