Totaal aantal Berichten: 359
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Wie weet waarom de binnenverlichting spontaan gaat branden bij een geparkeerde en afgesloten wagen?Vervelend voor de accu en voor de werktijd van deze normale lampjes achter,halogeen voor.Met de AB en sleutel openen en sluiten werken deze verlichting prima maar nadat ze uit zijn gaan deze weer langzaam aan.Met het kontakt aan gebeurt dit niet!Soms gaat het 1 week prima en plotseling blijken deze weer te branden.Een typisch citroentrekje:gaat vanzelf wel weer over,of het (blauwe) relais onder het handschoenenkasje?of…................? :
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
het is idd het relaisbakje onder het dashboardkastje. heb ik ook gehad. is redelijk makkelijk te vervangen. moet alleen even goed kijken of je alle schroefjes wel losgemaakt hebt. ff naar een sloper voor een relais en je hebt weer gewoon een dimmende interieurverlichting, ook als het contact eraf is.
makkelijke oplossing is gewoon alle pitjes eruit halen. is als tijdelijke oplossing wel een goed idee. sta je tenminste niet met een lege accu
succes, Gerben
Een beter rijden begint bij jezelf!
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
Re: Binnenverlichting gaat soms automatisch aan?
Regino schreef:Wie weet waarom de binnenverlichting spontaan gaat branden bij een geparkeerde en afgesloten wagen?Vervelend voor de accu en voor de werktijd van deze normale lampjes achter,halogeen voor.Met de AB en sleutel openen en sluiten werken deze verlichting prima maar nadat ze uit zijn gaan deze weer langzaam aan.Met het kontakt aan gebeurt dit niet!Soms gaat het 1 week prima en plotseling blijken deze weer te branden.Een typisch citroentrekje:gaat vanzelf wel weer over,of het (blauwe) relais onder het handschoenenkasje?of…................? :
Heb alle kontakten v/d multi-connectors tussen de deuren nagekeken en gereinigd met spray,tevens alle schakelaars in de stijl(en) met spray gereinigd.
Het lijkt me dat dit geholpen heeft want de verlichting werkt weer als vroeger.
ik heb alle comtacten gereinigd. alle contacten zijn open wanneer alle deuren toezijn.
het contact van de koffer begrijp ik niet goed, daar komen 2 eenpolige connectors toe. eentje met 2 draden en eentje met 1 (bruine) draad.
kan er me iemand zeggen hoe de binneverlichting juist werkt, met die dimmer en relais dat na 10 min de lichten afchakelt bij open deuren?
als ik het contact aanzet werkt alles perfect…
alle lichten worden zacht gedimd en bij het openen van een portier gaan de lichten weer aan. bij het sluiten worden ze weer gedimd.
als ik het contact uitzet blijft alles branden….
enkel waneer ik dan de deur opendoe gaan de lichten uit na 10 min doordat het batterijbesparende relais na 10min aanklikt, en aan blijft..
ik heb overal schema’s gevonden, maar blijkt dat ik in de koffer 3 draden blijk te hebben ipv 2. op elk schema staat wel iets anders dan wat ik heb.
dus de dimmer werkt
de relais werkt
deurcontacten werken
lampjes werken
op de dimmer worden ook 2 draden van het deurslot vebronden staat op het schema. wat is daar de functie van?
waarom blijven mijn lichten aan?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
dabeatisflo schreef:ik heb alle comtacten gereinigd. alle contacten zijn open wanneer alle deuren toezijn.
het contact van de koffer begrijp ik niet goed, daar komen 2 eenpolige connectors toe. eentje met 2 draden en eentje met 1 (bruine) draad.
kan er me iemand zeggen hoe de binneverlichting juist werkt, met die dimmer en relais dat na 10 min de lichten afchakelt bij open deuren?
als ik het contact aanzet werkt alles perfect…
alle lichten worden zacht gedimd en bij het openen van een portier gaan de lichten weer aan. bij het sluiten worden ze weer gedimd.
als ik het contact uitzet blijft alles branden….
enkel waneer ik dan de deur opendoe gaan de lichten uit na 10 min doordat het batterijbesparende relais na 10min aanklikt, en aan blijft..ik heb overal schema’s gevonden, maar blijkt dat ik in de koffer 3 draden blijk te hebben ipv 2. op elk schema staat wel iets anders dan wat ik heb.
dus de dimmer werkt
de relais werkt
deurcontacten werken
lampjes werkenop de dimmer worden ook 2 draden van het deurslot vebronden staat op het schema. wat is daar de functie van?
waarom blijven mijn lichten aan?
Heel goed mogelijk dat 1 of meerdere schakelunits IN de deuren niet ( meer )goed werken?Deze hebben enkele walsen met schakelaars die de spanningen onderbreken of massa.
Bij een afgesloten auto bv kan men dit zien door met de sleutel of AB de auto ontgrendelen ZONDER een deur open te doen: de binnenverlichting gaat aan omdat deze een commando “aan” ontvangt zodat de binnenverlichting danwel aan of uitgeschakeld dienen te worden.Uiteraard werkt dit ook door een deur te openen,deze krijgen dan een commando van de deurschakelaar middels massa.Wat beterft de draden in de bagageruimte:een bruine draad gaat naar het massa contakt en de andere 2 kunnen naar de verlichting(en) lopen.
succes.
hoe krijg je de schakelaar in de voorlinkerdeur eruit?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
dabeatisflo schreef:hoe krijg je de schakelaar in de voorlinkerdeur eruit?
De MASSA deurschakelaar in de dorpel is bevestigd met een parker,kijk uit met het eruit halen dat de kabel mee naar buiten komt anders blijft deze achter in de spijl en moet men gaan “vissen”.
De unit met schakelwals die IN de deur zit kan men er uit halen door de deurbekleding,armsteun,etc.te verwijderen.De ruit moet wel gesloten zijn anders kan de unit niet eruit!Wel eerst alle bekledingboutjes losmaken en pas op met de kunstof klemmetjes die de bekleding vastzet op de deur,willen wel eens breken!