Distributieriem en gloeibougies
ADRI
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 01 maart 2006 01:40 PM

OMDAT IK DE INDRUK HEB DAT MIJN BERLINGO1.9 D DW8 MOTOR DE LAATSTE 3 WEKEN OP 3 POTEN START BIJ KOUDSTART , Idea  DENK IK DE GLOEIBOUGIES TE VERVANGEN,WELKE GEBRUIK IK HIER HET BEST VOOR EN MOET IK ZE VERVANGEN BIJ KOUDE OF WARME MOTOR??VERVOLGENS HAD IK GRAAG WAT TECHNISCHE INFORMATIE EN TEKENINGEN OF FOTO’S DIE HET VERVANGEN VAN DE DISTRIBUTIERIEM WAT VERDUIDELIJKT,WIE KAN MIJ HELPEN MET DEZE VRAGEN ??DANK BIJ VOORBAAT ,GROETEN RUDI ADRI.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 maart 2006 01:45 PM
  [ # 1 ]

Re: DISTRIBUTIERIEM EN GLOEIBOUGIES

Schreeeuw niet zo, ofwel: zet je caps lock af.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 01 maart 2006 07:14 PM
  [ # 2 ]

Gewoon de originele gloeibougie’s natuurlijk! Ond nr 596069.
Koud of warm maakt in principe niet uit, ik zou koud doen, dan brandt je je fikken niet….

Gr Martijn

Profiel  
 
cissen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 19-01-2007

Gepost: 19 januari 2007 05:20 AM
  [ # 3 ]

Ik vind dit ook een goed onderwerp
vooral over die distributieriem had ik graag wat uitleg.
mvg
en up nu

Razz

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 19 januari 2007 10:21 AM
  [ # 4 ]

Tenzij je erg handig bent, zou ik de distributieriem niet zelf vervangen. Dit is toch wel een nauwkeurig klusje, wat, als je het niet goed doet, betekend, dat je motor in de soep draait.

Wat betreft de gloeipluggen, ik haal ze altijd bij de Brezan, die zijn net wat goedkoper dan de dealer en van dezelfde fabrikant. Alleen zit er geen PSA-doosje omheen. Let er met het loshalen op, dat je de moertjes niet kwijt raakt, niet bij alle nieuwe gloipluggen zitten namelijk nieuwe. Dit zijn kleine kraagmoertjes, die net wat fijner zijn dan een normale M4, omdat de kabel eronder zit geklemd.

Vervangen kan zowel bij koude als warme motor, maar zoals hierboven al vermeld, bij koude motor is makkelijker, i.v.m. het verbranden van je vingers bij warme motor.

Succes!

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 januari 2007 12:09 PM
  [ # 5 ]

D-riem inderdaad alleen als je erg handig ben, is een secuur klusje.

Gloeibougies kosten c.a. €15 incl. btw bij de dealer en mbv het chassisnr. heb je gegarandeerd de juiste, bij de Brezan zijn ze net zo duur. Losdraaien kan bij een warme motor, monteren zou ik met een koude motor doen, anders krijg je ze een volgende keer misschien nooit meer los. Monteer ze met een beetje kopervet op het schroefdraad en zet ze vast met een momentsleutel op 20nm.

Werk voorzichtig en forceer niets, als de hogedruk brandstofleidingen een klap krijgen omdat je uitschiet met een sleutel, dan word je vroeg of laat getrakteerd op een gescheurde leiding.

Profiel  
 
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 27 januari 2007 03:38 PM
  [ # 6 ]

Voor zaken als een distributieriem vervangen is een manual eigenlijk noodzakelijk. Sinds enige tijd is er een Haynes manual over de Berlingo: zie   . Een inverstering van 35 euro, maar betaald zich binnen een reparatie/beurt terug!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 januari 2007 02:16 AM
  [ # 7 ]

De Haynes is erg handig, zelf geef ik de voorkeur aan de Revue-Technique voor dit soort moeilijke klusjes.
Hier staan originele 3D tekeningen in, dan kun je precies zien hoe e.e.a. inelkaar zit.

Profiel  
 
frenkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 14-02-2007

Gepost: 14 februari 2007 12:24 AM
  [ # 8 ]

ik heb ook een defectie gloeibougie van mijn 2002 berlingo . Kan het eigenlijk kwaaad om hiermee enkele weken door te rijden? Behalve dat straat smorgens blauw staat?


Frank

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 14 februari 2007 12:46 AM
  [ # 9 ]

controleer eerst even de klepspeling voordat je de dis riem vervangt.

Bij dw8 komt t wel eens voor dat een klep te weinig speling heeft waardoor de klep koud niet voldoende afsluit. Dan krijg je ook een moeizame koude start.

succes

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 februari 2007 02:42 AM
  [ # 10 ]
frenkie schreef:

ik heb ook een defectie gloeibougie van mijn 2002 berlingo . Kan het eigenlijk kwaaad om hiermee enkele weken door te rijden? Behalve dat straat smorgens blauw staat?

In principe niet, maar fijn vind je motor het niet.
Als het nu 1 is, dan zullen er spoedig meerdere sneuvelen aangezien ze alle 4 even hard slijten, bij 2 kapotte is de motor bijna niet meer aan de praat te krijgen.

ASAP vervangen zou ik zeggen, bij een motor zonder turbo is dat niet zo lastig Wink
Ten minste ik neem aan dat het geen HDI is?

Profiel  
 
frenkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 14-02-2007

Gepost: 14 februari 2007 11:22 PM
  [ # 11 ]

ASAP vervangen zou ik zeggen, bij een motor zonder turbo is dat niet zo lastig
Ten minste ik neem aan dat het geen HDI is?

nee is een simpele 1.9d zat al te kijken dat in principe niet moeilijk is blijkbaar. Misschien zelf doen wel zo leuk.

frank

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 februari 2007 01:06 AM
  [ # 12 ]

Zelf doen kan als je handig ben, zie mijn post met tips boven.

Profiel  
 
frenkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 14-02-2007

Gepost: 15 februari 2007 08:23 PM
  [ # 13 ]

Zelf doen kan als je handig ben, zie mijn post met tips boven.

ik ga dat eens doen bij ouders in garage moet ik wel ff kijken waar ze zitten Rolling Eyes

frank

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook