1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xm met Multiplexing
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 14 februari 2007 10:19 PM

link naar PSA site , kies dan kopje 1994

wie weet hier meer van, ik ben namelijk wel benieuwd naar de functies op de Xm, of dit vergelijkbaar is met het VAN systeem op de C5 en of deze Xm’s nog rondrijden!

wie o wie Cool

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 14 februari 2007 11:50 PM
  [ # 1 ]

Pjotr ,

Als ik 1994 aanklik werkt de link niet Shocked

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 14 februari 2007 11:52 PM
  [ # 2 ]

@ MarkV624
Nee, bij mij ook niet, maar als je je muis er op zet (het pijltje dan Laughing  Wink ) komt er een venstertje tevoorschijn waar de reden van mijn vraag in staat Wink

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 15 februari 2007 12:13 PM
  [ # 3 ]

Het enige wat ik ervan weet, is dat het stilletjes is geprobeerd op een aantal productie-modellen in Frankrijk. Een lang leven heeft het in ieder geval niet gehad.

Overigens kom je in de fiches de term multiplexage vaak tegen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 15 februari 2007 03:22 PM
  [ # 4 ]

Ik heb begrepen dat er ongeveer 1000 exemplaren van het laatste bouwjaar met multiplex zijn uitgerust… de arme stakkers, je zult er maar 1 hebben; daar is natuurlijk geen onderdeel meer voor te krijgen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 februari 2007 03:32 PM
  [ # 5 ]

Tuurlijk wel, een autofabrikant is verplicht om 10 jaar na productie nog onderdelen te leveren Wink

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 15 februari 2007 03:38 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Tuurlijk wel, een autofabrikant is verplicht om 10 jaar na productie nog onderdelen te leveren Wink

1994 plus 10 jaar is 2004. Jammer maar helaas. zet u uw XM maar op de bult

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 15 februari 2007 03:47 PM
  [ # 7 ]
Peteryed schreef:
ZX1.4i schreef:

Tuurlijk wel, een autofabrikant is verplicht om 10 jaar na productie nog onderdelen te leveren Wink

1994 plus 10 jaar is 2004. Jammer maar helaas. zet u uw XM maar op de bult

10 jaar na productie is 2010…....

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 15 februari 2007 03:58 PM
  [ # 8 ]

Of dat ook geldt voor een prototype, uitprobeersel achtige variant, vraag ik mij af. Er zouden er immers maar 1000 gemaakt zijn.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 15 februari 2007 04:42 PM
  [ # 9 ]

Maar wat is dat nou eigenlijk “Multiplexing”. Confused:
Is het een soord Ecu!? Razz

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 15 februari 2007 04:51 PM
  [ # 10 ]

Een soort netwerk waarbij de “boordcomputer’ met elk component “praat”, google maar eens

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 februari 2007 05:18 PM
  [ # 11 ]

Als je het zo leest lijkt het allemaal heel erg nieuw, maar in bijvoorbeeld een tv wordt deze techniek al heel lang gebruikt… zo nieuw is het dus niet…. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat het best wel lang geduurd heeft voordat de auto-industrie hier op grote schaal mee begonnen is.

Overigens met wat ik dagelijks meemaak in m’n werk wanneer “multiplexage” in auto’s gaat doen waar het niet voor bedoeld is, ben ik altijd weer héél blij met met m’n cx zonder die troep (excusez le mot) Bij een cx gaat het raam wel of niet open, maar bij multiplex gaan ze bijvoorbeeld spontaan open…..

Overigens noemt citroen het Multiplexage, maar meer gebruikelijk is de term CAN bus.  (Controller Area Network)
Het is natuurlijk niet voor niets dat Toyota in zijn nieuwste model de Auris besloten heeft om “op safe” te gaan en geen CAN te gebruiken. Men wil geen risco nemen hun goede naam op gebied van betrouwbaarheid te verliezen!.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 15 februari 2007 05:59 PM
  [ # 12 ]

pffft. stilstand is achteruitgang, de nieuwe X5 heeft alweer de opvolger van CAN/VAN in huis met nog grotere datastromen en snelheden.

Ik mag hopen dat de opvolger van de C5 dat ook krijgt, multiplexage is zooo handig.

Het werkt alleen minder goed als domoren er doodleuk accessoires in prikken (domdom Wink ) zonder door te hebben dat ze niet met een simpel kabelboompje rondrijden.

Ook wil een slappe accu de boel wel eens in de war schoppen, maar dan heb ik liever dat je de elektrische ruiten opnieuw moet inleren, dan die aarde-ellende van een CX of Xm.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 15 februari 2007 08:07 PM
  [ # 13 ]

Dat vind ik een vrij betrekkelijk standpunt. Zo zie ik weinig vooruitgang in een kostenplaatje van meer dan €1000 voor het plaatsen van een trekhaak, of -zoals ik gisteren hoorde- een reparatie van €3000 voor een kapotte raammotor, vanwege multiplex en een overdaad aan digitale controlle.

Er wordt teveel doorgeslagen in het gebruiken van de nieuwste technieken, simpelweg omdat het kan. Ik zou liever zien dat het funktioneel ingezet wordt waar het nodig is. Dat zou het een stuk gebruiks- en onderhoudsvriendelijker maken.

Los daarvan, verwacht ik dat het gebruik van deze middelen de doodsteek zal zijn voor de potentiële klassiekers. Liefhebbers zullen over 15 jaar niet zelfstandig zorg kunnen dragen voor het op de weg houden van b.v. hun C6, simpelweg omdat ze de specifieke apparatuur er niet voor hebben. Ik denk dat er om die reden wel eens een hoop op de sloop zouden kunnen gaan belanden.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 februari 2007 08:17 PM
  [ # 14 ]

Ook wil een slappe accu de boel wel eens in de war schoppen, maar dan heb ik liever dat je de elektrische ruiten opnieuw moet inleren, dan die aarde-ellende van een CX of Xm

Ik wil je nog wel eens horen als een CAN auto een jaartje of 20 is, de aarde problemen zijn nog steeds niet voorbij hoor…
Een beetje water in een bijvoorbeeld een stekker van een deurmodule, of de module zelf kan heel bijzondere storingen opleveren.

Om niet meteen het hele netwerk plat te leggen worden er nu meerdere netwerken aangelegd bijv CAN HI- CAN-LOW maar goed daar kan ook weer het nodige aan stuk.

Daarbij is voor de hobbiest, het steeds lastiger om zelf wat te doen, en de dealer draait je vaak een poot uit. Dan is er wel de EOBD wetgeving die bepaald heeft dat alles wat milieugebied aangaat universeel uitleesbaar moet zijn, maar dat heeft geen betrekking op de comfortverhogende zaken waar hier over gesproken wordt….

Als de C5 in frankrijk nu al uitgeroepen is als “slechtse Citroën” ooit dan vrees ik voor de toekomst van zulke auto’s…..

Een CX is met een busje contactspray en WD 40 redelijk storingsvrij te houden…

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 15 februari 2007 10:00 PM
  [ # 15 ]
Serge schreef:

Liefhebbers zullen over 15 jaar niet zelfstandig zorg kunnen dragen voor het op de weg houden van b.v. hun C6, simpelweg omdat ze de specifieke apparatuur er niet voor hebben. Ik denk dat er om die reden wel eens een hoop op de sloop zouden kunnen gaan belanden.

Voorlopig is de huidige-OBD uitleesapparatuur “backwards-compatible” en kan je de XM net als een C6 aan een Lexia hangen.
Ik denk niet dat het uitgangspunt van een autofabrikant de toekomstige klassieker status zal zijn, maar de huidige of toekomstige wettelijke eisen op het gebied van hulpverlening en uitlaat-emissie.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook