Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hoop maar dat die na dit “geintje” weer prima doet dan.
ik had ook zo’n Brava als les auto
een rode 1.5? TD
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Verdamper naar de klote heb ik ook wel eens gehad, dat was nog best een duur geintje. Meja, dat heb je ook snel zat weer terugverdient dadelijk
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
hmmm, vervelend zeg..
het toeval wil dat de andere helft van het kwadraat vanochtend ook zijn BX naar de garage heeft gebracht. Hopelijk loopt dat wat minder in de papieren
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
dat is wel minder ja.. maarja hopelijk daarna veel plezier er van wel mooi ding
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
@Jeroen: de garage vertelde mij dat een nieuwe verdamper richting de 150 euro gaat, en dat relais ook 150 euro. Daarnaast wordt ook nog even de versnellingsbakolie vervangen, en nog werkuren + BTW erbij, en dan kom ik op een aardig prijsje.
@Daan: leuke BX heb je.
Het enige verschil aan de buitenkant zijn bij jou de zwarte C-stijlruitjes. Oja, de jouwe is geen automaat.
@Wouter: jij ook succes gewenst. Het is geen fijn gevoel als je BX ver weg staat en er pas over een paar dagen weer eens in kan rijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nee, lijkt me niet. Maar dit werd mij verteld als zijnde de prijzen van de diverse onderdelen. Ik zie de rekening zaterdag wel en dan laat ik het even weten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
catscit schreef:relais van 150 euro?
Ik gebruik altijd van die combi relais die met een puls van de bobine de zaak dicht zetten en de rest doen via de schakelaar. Heb jij dan lpi of zo? Kan het me haast niet voorstellen…
Zit een AG injectieonderbreker in icm nog een ander stuk elektronica. Allemaal custom spul, aangepast op de ECU van deze motormanagement systemen. Is misschien wel na te bouwen maar kost erg veel research.
De LPG installatie zelf past het mengsel aan aan de hand van het lambda signaal, toerental en stand van het gaspedaal. Is dus geen echte LPI omdat het gasstuk nog voor de gasklep zit maar toch geregeld.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
@Wouter: jij ook succes gewenst. Het is geen fijn gevoel als je BX ver weg staat en er pas over een paar dagen weer eens in kan rijden.
mijn bixje staat iig gezellig tussen wat gssen, cxxen, xmmen en bxxen.
morgen mag ie weer terug als het goed is.
catscit schreef:Wel jammer dat ze niet eerst het relais vervangen (want dan loopt ie wel gewoon op gas) en dan nog es proberen af te stellen. Zonder dat relais kun je lpg niet afstellen dus kun je mijns inziens ook moeilijk concluderen dat de verdamper prut is… (ik heb verdampers gezien van 20 jaar oud die meerdere auto’s overleefd hadden en het nog prima doen!)
Mijn gedachte ook inderdaad: eerst relais vervangen, daarna opnieuw diagnose stellen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik kreeg vandaag een belletje van ACA met de mededeling dat de BX weer rijdt op LPG.
Het relais en de verdamper zijn vervangen.
Ook zijn beide accupolen trouwens vervangen. Beide waren zo vaak aangedrukt dat ze nauwelijks meer een functie hadden en een ervan was zelfs doorgebroken.
Nog even een dagje in de Brava rijden en dan zaterdagmorgen meteen de BX ophalen en van daar uit naar de BX Club meeting rijden in Leek. oftewel een dikke 200 km. Dan is het wel zo fijn als dat op LPG kan.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
XBXG schreef:Ik kreeg vandaag een belletje van ACA met de mededeling dat de BX weer rijdt op LPG.
Het relais en de verdamper zijn vervangen.Ook zijn beide accupolen trouwens vervangen. Beide waren zo vaak aangedrukt dat ze nauwelijks meer een functie hadden en een ervan was zelfs doorgebroken.
Nog even een dagje in de Brava rijden en dan zaterdagmorgen meteen de BX ophalen en van daar uit naar de BX Club meeting rijden in Leek. oftewel een dikke 200 km. Dan is het wel zo fijn als dat op LPG kan.
nou, lekker karren met die hap!
(doet me er aan denken dat ik ook alweer een drie maanden nieuwe accupolen in de auto heb liggen.. kan de oude er zo afpakken )
XBXG schreef:Nog even een dagje in de Brava rijden en dan zaterdagmorgen meteen de BX ophalen en van daar uit naar de BX Club meeting rijden in Leek. oftewel een dikke 200 km. Dan is het wel zo fijn als dat op LPG kan.
Dan zie ik je waarschijnlijk morgen nog wel, want ik ben dan in het pand naast Duckservice m’n DS aan het conserveren.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Mooi werk Wouter. Rijdt “pecunia-technisch” toch een stuk lekkerder op LPG. Mooi stukkie om te lekker relaxed te automaten en te zweven van het weekend. Nog nieuwe foto’s in aantocht?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Foto’s zullen ongetwijfeld morgen erbij komen.
Morgen mag ze even worden uitgelaten op LPG. Eerst moet ik de Brava van Hilversum naar Arkel rijden. Dan met de BX van Arkel naar Leek en via Friesland dan weer terug naar Hilversum… zeker 400 km.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Het plan voor vandaag, zaterdag 17 februari 2007, was als volgt:
- om 8 uur vanuit Hilversum weg met de leenauto.
- om 9 uur de BX ophalen bij de garage
- om 11 uur aankomen bij de BX Club meeting in Leek (Groningen)
Uiteraard is dit niet gelukt….
Na afrekening van de enorme nota bij de LPG-specialist, was het weer een genot om in de BX te stappen. Ik was zo slim/dom om nog even op benzine te rijden totdat ik bij de eerste benzinepomp was aangekomen op de A27, aangezien de gastank erg leeg was. Gastank volgegooid en direct kunnen lachen met afrekenen.
Tot zover niks bijzonders.
Ik reed de A27 weer op richting Utrecht, voor het eerst op LPG. Echter, bij 80 km/h ging de hele auto schokken en vreemd ruiken. Gelijk van LPG overgeschakeld naar benzine. Ook op benzine schokte de BX hevig en wilde nauwelijks vooruit komen. De 120 haalde ie nog wel, maar al snel ging de maximum snelheid naar 110, 100, 90… Tijd om de vluchtstrook op te zoeken.
Op een veilige plek bij een praatpaal de BX aan de kant van de weg gezet. Stationair liep de motor netjes op LPG én benzine. Pas bij toeren ging alles weer stotteren. Toch maar even de LPG-specialist gebeld waar ik net vandaan kwam. Helaas konden zij mij niet verder helpen, omdat er op zaterdag geen monteurs aanwezig zijn, dus ook niet degene die mijn BX heeft gerepareerd.
Na een minuutje stationair te hebben gedraaid had ik de beslissing gemaakt om over de vluchtstrook nog even rustig aan te rijden naar de afslag Lexmond (slechts enkele honderden meters). Daar bevindt zich namelijk een regionaal centrum van…. de ANWB.
Aangezien ik daar toch vaste klant ben ( ops: ) heb ik aangebeld en werd binnen een half uur geholpen. Nog een lekker bakkie leut gekregen in de verwarmde kantine.
Er werd toen door 2 wegenwachters naar de BX gekeken en mee gereden. Alle bedrading werd doorzocht op fouten. Bij de gastank, bij het nieuwe combirelais, echt overal.
Toen bedacht een van de monteurs dat de gasschakelaar wel eens defect zou kunnen zijn. Ook daar werd alles met een meter doorgemeten en zelfs een by-pass aangelegd om tijdens het rijden te kijken of er iets niet klopte.
Het probleem was namelijk dat stationair er weinig aan de hand leek. Af en toe hoorde je tikken vanuit de gastank omdat het nieuwe relais constant koos tussen LPG en benzine. Daarbij gaan dan ook de lampjes op de gasmeter op het dashboard aan en uit. De eerste honderden meters was er steeds niks aan de hand, totdat er weer die tikken in de gastank kwamen.
Toen gebeurde het: er kwam een blonde, vrouwelijke collega van de sleepdienst aanlopen die ineens tegen de 2 wegenwachters zei: “Hé, wat doet dat losse draadje daar…?”
Het bleek dus dat dat een massadraad was die tegen de startmotor aanlag en daar contact maakte…. Na die massadraad aan het schutbord te hebben bevestigd, kon ik mijn weg vervolgen. Dit had echter wel 2 uur geduurd, maar ik ben uiteindelijk erg blij met de ANWB. Fijne lui, goede service en elke keer weten ze me weer op weg te helpen.
De pluim van de dag gaat wat mij betreft naar de ANWB.
Overigens veel complimenten gehad over de automaatbak van de BX.
“Wow, eindelijk een auto waarin de kickdownkabel werkt!!”
“Wow, deze automaat schakelt gewoon uit zichzelf terug!!”
Arme stakkers, ze zijn natuurlijk Volkswagens gewend…
Goed, zo stonden ze erbij:
En dit is het nieuwe combirelais, die in de plaats is gekomen voor de 2 oude relais. Nu houdt ik dus een open plek op het schutbord…
Nu denk je natuurlijk: de BX rijdt nu goed op LPG en er is verder niks aan de hand… Nou, we hebben het hier wel over een BX hè...
Ik zie nu ineens dat na 50 à 60 km op de snelweg te hebben gereden ineens het motormanagementlampje gaat branden!! Ik heb het gewoon maar genegeerd, want ik snap er niks meer van…
Kan iemand mij vertellen waarom zo’n motormanagementlampje kan gaan branden? Ik ben en blijf een leek als het op (monopoint)injectiemotoren aankomt…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX