Kreeg vandaag weer een mooi ritje voor de TZD….van de fa; Wartzila (hee Sohail, je baas ) in IJmuiden naar Zeebrugge in Belgie…is totaal 600 km.
In nog geen 1,5 maand heb ik er nu 5000 km mee gereden en ik moet zeggen dat Johan Oldenhage het eind december goed had…over deze BX.
Tsja…..met 2 van die ritjes per week zit je zo op 60.000 km per jaar, dus de 3 ton gaat eerder komen dan ik gedacht had. ops:
Dan moet de D-riem (plus spanrollen) vervangen worden, de vraag is nu of ik tegelijk ook de waterpomp moet laten doen….of dat dit bij een 1.9 D niet nodig is :
Ik heb namelijk in het verleden altijd geluk gehad met D riemen (waren meestal net vervangen)...de enige die ik heb laten vervangen was niet bij een Citroen maar bij die Punto TD. ops:
Maar nu ontkom ik er niet aan….deze riem zit er al jaren in en ik voel me dan toch niet lekker, durf ook geen hoog toeren te maken en sta volgende week denk ik een beetje te trillen als hij de roetmeting voor de APK moet doorstaan.
Bram schreef:Dan moet de D-riem (plus spanrollen) vervangen worden, de vraag is nu of ik tegelijk ook de waterpomp moet laten doen….of dat dit bij een 1.9 D niet nodig is
:
Ik heb namelijk in het verleden altijd geluk gehad met D riemen…de enige die ik heb laten vervangen was niet bij een Citroen maar bij die Punto TD.
ops:
Maar nu ontkom ik er niet aan….deze riem zit er al jaren in en ik voel me dan toch niet lekker, durf ook geen hoog toeren te maken en sta volgende week denk ik een beetje te trillen als hij de roetmeting voor de APK moet doorstaan.
De waterpomp zal bij 3 ton schoon opgebruikt zijn, tenzij hij eerder al vervangen is. En het is geen km te vroeg; ik heb het bij mijn diesels ook ong bij die kmtrages laten doen, verder 1x een lekke gehad bij 255Kkm. De gedemonteerde nog niet lekke pompen liepen zó soepel (en dat hoort dus niet zo) dat lekkage een kwestie van tijd was. Voor die paar tientjes hoef je het ook niet te laten.
En ook uiteraard de span- en looprollen meenemen. Ik heb anderhalf jaar geleden nog een vrij nieuwe d-riem laten vervangen omdat men verzuimd had de rollen mee te nemen. Daardoor was de riem schuin op de poelie gaan lopen en was gaan “happen”. Geleverd door een “geweldige” Citroën-“specialist”.
Ich bin ein Breaker
Heb het even nagevraagd bij mijn huis-specialist v.w.b. die waterpomp vernieuwen, als de D riem toch gedaan gaat worden….er komt dan 120 euro bij
Dus totaal zou het mij 400 euro gaan kosten….hmm, daar moet ik nog eens over gaan nadenken. ops:
Waterpomp kost volgens hem al 50 euro ex BTW….en dan nog afvullen en ontluchten e.d.
Maar het goede nieuws vandaag is wel (zie ook draadje over de tzd-turbo van Renz) dat mijn TZD in 1x door de APK heen kwam, dus die kan weer mee tot 1 April 2008.
Bram schreef:Heb het even nagevraagd bij mijn huis-specialist v.w.b. die waterpomp vernieuwen, als de D riem toch gedaan gaat worden….er komt dan 120 euro bij
![]()
Dus totaal zou het mij 400 euro gaan kosten….hmm, daar moet ik nog eens over gaan nadenken.ops:
Waterpomp kost volgens hem al 50 euro ex BTW….en dan nog afvullen en ontluchten e.d.Maar het goede nieuws vandaag is wel (zie ook draadje over de tzd-turbo van Renz) dat mijn TZD in 1x door de APK heen kwam, dus die kan weer mee tot 1 April 2008.
Ook al beheer ik jou portemonnee niet, ik zou het toch maar doen, want je bent geheid aan de beurt als je met een oude pomp een nieuwe snaar gaat spannen. 3 ton is ongeveer wel de levensduur van die dingen, een nieuwe D-riem zingt ie vast niet meer helemaal uit. En dan kost het je nog veel meer geld want dan kan de d-riem ook weer opnieuw.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ook al beheer ik jou portemonnee niet, ik zou het toch maar doen, want je bent geheid aan de beurt als je met een oude pomp een nieuwe snaar gaat spannen.
3 ton is ongeveer wel de levensduur van die dingen, een nieuwe D-riem zingt ie vast niet meer helemaal uit. En dan kost het je nog veel meer geld want dan kan de d-riem ook weer opnieuw.
Tsja….ik ben het wel eens met dit argument van je, daar gaat weer een flink deel van het vakantiegeld in Mei. ops:
Ik heb dus nog zo’n 2.5 maand (en 6000 km) om na te denken, dan staat hij op 300.000 km…..mochten er verder geen andere (dure) zaken bij komen, dan zal ik het wel moeten doen.
vroeg of laat komt ie toch….
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Inderdaad, echt niet op dit soort dingen bezuinigen! Een waterpomp van een Xantia is dan trouwens iets goedkoper, die was geloof ik nog geen €40,-












































Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
volgens mij is het bij een benzine uitvoering ook wel iets goedkoper.
misschien is het bij een diesel duurder?
of zit daar wat extra arbeid bij?
Volgens mij is de waterpomp van een 19 diesel en 16/19 benzine hetzelfde
Ben er niet zeker van
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
arjan_verkade schreef:volgens mij is het bij een benzine uitvoering ook wel iets goedkoper.
misschien is het bij een diesel duurder?of zit daar wat extra arbeid bij?
volgens mij niet maar als het goed is valt het reuze mee het werk
Tsja….we zullen zien, ik heb nu een TZD die heerlijk zacht veert, prima zit vanwege de GTI stoelen, met nieuwe APK en goed lopende motor.
Plus dat deze BX spijkerhard is van onderen…geen roest kunnen ontdekken.
Er moet echter nog wel wat dingetjes aan gebeuren, een rechter Stab.stokje…nieuwe RW as, het linker voorraam tikt bij het sluiten + dan die D-riem en evt. een waterpomp.
Dan is hij helemaal naar mijn smaak…rammelt er niks meer en zo, dus ik denk dat ik de gok maar neem en dit de komende tijd ga (laat) doen.
(en dan zul je zien….heb ik dit net allemaal laten doen, staat er opeens op MP een JUWEEL van een TZD-Turbo te koop met werkende airco en in de kleur Rouge florentin)
Die TZD Turbo zal er zo snel niet komen te staan hoor, gewoon deze BX goed naar je zin maken lijkt me het verstandigst!
Zo….van Rene via Oldenhage van Bart Ebben (hele omweg dus) een ruitenwisser-mechaniek gescoord, met de motor er aan vast.
Zo te voelen is het asje spelingsvrij…dus nu eens kijken of ik dat klusje nog zelf kan doen. ops:
Het is volgens mij al 8 jaar geleden dat ik het zelf voor het laatst heb gedaan, maar misschien willen enkele BX fanaten mij nog even vertellen wat ik allemaal los moet maken en zo (ben het helaas vergeten)...als het een dagje droog is ga ik wel aan de slag.
Vraag : kan die unit er in zijn geheel onderuit geschroefd worden, of moet je eerst in die paravanbak wat anders losmaken ?
En hoeveel tijd ben je er mee bezig ?
Bram schreef:Zo….van Rene via Oldenhage van Bart Ebben (hele omweg dus) een ruitenwisser-mechaniek gescoord, met de motor er aan vast.
Zo te voelen is het asje spelingsvrij…dus nu eens kijken of ik dat klusje nog zelf kan doen.
ops:
Het is volgens mij al 8 jaar geleden dat ik het zelf voor het laatst heb gedaan, maar misschien willen enkele BX fanaten mij nog even vertellen wat ik allemaal los moet maken en zo (ben het helaas vergeten)...als het een dagje droog is ga ik wel aan de slag.
![]()
Vraag : kan die unit er in zijn geheel onderuit geschroefd worden, of moet je eerst in die paravanbak wat anders losmaken ?
En hoeveel tijd ben je er mee bezig ?
Niemand die mij even wat tips kan geven ?
Nog nooit op de site van Roel gekeken?? http://www.citroenbx.nl
http://www.citroenbx.nl/techniek/onderhoud/ruitenwisser/unit/