1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Rare geluiden uit BX Chic
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 01 december 2004 01:03 AM

Sinds enkele dagen ben ik in bezit van een prachtige BX Chic, maar ik heb er een klein probleempje mee. Zoals het onderwerp al zegt: rare geluiden.
Als ik de Chic ‘s morgens wakker maak, om naar m’n werk te gaan, gaat dat meestal met een licht gekreun aan de achterzijde van de auto, dus wanneer de auto omhoog komt ontstaat er een piep/kraak geluid. Als de auto eenmaal op de juiste hoogte is, is het weer rustig. Maar, als ik rem (bijvoorbeeld voor een stoplicht), piept/kraakt het weer (wanneer de kont van de auto dus omhoog komt). Trek ik vervolgens weer op, piept/kraakt het weer, aangezien de achterkant van de auto omlaag gaat.

Nou ben ik zelf een noob op technisch gebied (of zal ik zeggen: een beginnende sleutelaar), dus: heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

een paar aanvullingen nog:
- De achterwielen van de Chic staat niet echt in de BWM stand, maar staan ook niet kaars recht. ‘n heel klein beetje schuin staan ze.
- De auto heeft een tijd stilgestaan bij een dealer (maanden), dus het kan zijn dat een en ander nogal verroest is.

alvast bedankt,

Mark

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 01 december 2004 01:09 AM
  [ # 1 ]

klinkt als draagarmlagers

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 01 december 2004 01:38 AM
  [ # 2 ]
jeroentje schreef:

klinkt als draagarmlagers

Hier sluit ik me bij aan. Het zijn of de achterdraagarmlagers of aanlopende, klevende achterremmen.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 01 december 2004 01:52 AM
  [ # 3 ]
Eric Vertogen schreef:
jeroentje schreef:

klinkt als draagarmlagers

Hier sluit ik me bij aan. Het zijn of de achterdraagarmlagers of aanlopende, klevende achterremmen.

Maar aanlopende achterremmen zou niet verklaren waarom het piept/kraakt bij het omhoog komen van de auto, direct na het starten.

Is het overigens verantwoord ermee door te blijven rijden?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 01 december 2004 01:58 AM
  [ # 4 ]
deur63 schreef:
Eric Vertogen schreef:
jeroentje schreef:

klinkt als draagarmlagers

Hier sluit ik me bij aan. Het zijn of de achterdraagarmlagers of aanlopende, klevende achterremmen.

Maar aanlopende achterremmen zou niet verklaren waarom het piept/kraakt bij het omhoog komen van de auto, direct na het starten.

Is het overigens verantwoord ermee door te blijven rijden?

Piepen komt dan omdat de achterwielen iets verrijden tijdens het omhoog komen. Dit komt door de manier waarop de getrokken draagarm omhoogscharniert tijdens het inveren (en weer terug tijdens het uitveren/omhoogkomen).

Verantwoord, met klevende achterremmen: och, zolang het niet warmloopt.

Knersende achterdraagarmlagers; tja, zolang er geen speling opzit kan het zelfs gewoon door de APK heen als je een goede dag treft (beetje regen zodat het gekners gedempt wordt). Scheefstand/gekners gaan echt niet altijd samen met speling.

Je merkt het overigens bij het remmen (achterkant gaat zwabberen) als er speling op komt; de druk achterop valt dan weg en de speling gaat meewegen. Ook wordt de auto zijwindgevoelig en moeilijk te hanteren op wegen die een beetje bol lopen.
Maar, en nu komt het, ben je eenmaal in het “gekners” tijdperk aanbeland dan ben je de draagarm aan het oprijden. Zoek dus maar een setje andere draagarmen en laat daar meteen verse lagers inzetten. Spul van de sloop kunje doorgaans in korte tijd of meteen afschrijven, tenzij je zeer zeker weet dat het pas vervangen is.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 december 2004 02:39 AM
  [ # 5 ]

Re: Rare geluiden uit BX Chic

deur63 schreef:

Sinds enkele dagen ben ik in bezit van een prachtige BX Chic, maar ik heb er een klein probleempje mee. Zoals het onderwerp al zegt: rare geluiden.
Als ik de Chic ‘s morgens wakker maak, om naar m’n werk te gaan, gaat dat meestal met een licht gekreun aan de achterzijde van de auto, dus wanneer de auto omhoog komt ontstaat er een piep/kraak geluid. Als de auto eenmaal op de juiste hoogte is, is het weer rustig. Maar, als ik rem (bijvoorbeeld voor een stoplicht), piept/kraakt het weer (wanneer de kont van de auto dus omhoog komt). Trek ik vervolgens weer op, piept/kraakt het weer, aangezien de achterkant van de auto omlaag gaat.

Nou ben ik zelf een noob op technisch gebied (of zal ik zeggen: een beginnende sleutelaar), dus: heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

een paar aanvullingen nog:
- De achterwielen van de Chic staat niet echt in de BWM stand, maar staan ook niet kaars recht. ‘n heel klein beetje schuin staan ze.
- De auto heeft een tijd stilgestaan bij een dealer (maanden), dus het kan zijn dat een en ander nogal verroest is.

alvast bedankt,

Mark

Sja, als ze klinken als een roestige schommel dan kan het zijn dat ze er toch echt aan zijn. Was een goede geweest bij het kopen. EIgenlijk is het ook lastig te checken. Het beste is de achterkant drukloos te maken, dan op een 2 koloms brug (waarbij beide wielen vrijhangen) de speling checken. Het is essentieel dat EN de wielen vrijhangen EN de achterkant van het hydraulisch systeem drukloos is. Dan voel je direct als er speling op zit en hoe de lagers nog lopen.

Het is een zwak punt van de BX: jammer dat je er gelijk tegenaan moet lopen. Ik zou het maar zo snel mogelijk (laten) fixen want anders gaat het van kwaad tot erger en moet je ook op zoek naar andere draagarmlagers.

Goedkope adresjes weet ik niet echt in Limburg. Ik ken eigenlijk alleen via via May Crutzen in Ubachsberg bij jou in de buurt.

Kosten?? 150 EUR per kant als indicatie.

Gr,
Marten

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 01 december 2004 09:15 PM
  [ # 6 ]

ik heb vandaag nog eens ZEER oplettend gereden, en ook eens effies vanallerlei hindernissen ondernomen.
Ik moet m’n probleemstelling herzien:
het piept NIET als de achterkant van de auto van hoogte verandert (diverse drempels etc. genomen, zonder enige geluidsproductie).
Maar, toen ik op een rotonde afreed, met een snelheid van ongeveer 15-20 kmh, piepte het als een bezetene. Het was een geasfalteerde weg (helemaal vlak dus), zonder bochten. lijkt me dus niet aan de draagarmen te liggen.
een tijdje erna nog een rotonde genomen, ernaartoe gereden met 30 kmh, geen gepiep, maar wel tijdens het nemen van de rotonde. Bij het wegrijden was het weer stil.
concreet samengevat is het dus bij lage snelheden, en het klinkt als een metaal-metaal gepiep. het is een behoorlijk hard geluid.
Ik heb zo een vermoeden dat het niet de remmen zijn, maar wat blijft er dan nog over? voor zover ik weet alleen de wiellagers, en dat klinkt nogal pijnlijk in m’n oren.

sorry overigens voor de eerste probleemstelling, aangezien deze niet bepaald klopte.

danke alvast,

Mark

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 01 december 2004 11:56 PM
  [ # 7 ]
deur63 schreef:

concreet samengevat is het dus bij lage snelheden, en het klinkt als een metaal-metaal gepiep. het is een behoorlijk hard geluid.
Ik heb zo een vermoeden dat het niet de remmen zijn, maar wat blijft er dan nog over? voor zover ik weet alleen de wiellagers, en dat klinkt nogal pijnlijk in m’n oren.

De velgen die tegen de grote ronde plaat bij het achterwiel aanlopen.  Misschien is zo’n plaat een beetje verbogen, misschien een teken dat je wiellagerspeling hebt. Met 3 boutjes draai je ‘m los en kun je dat punt helemaal uitsluiten.
Ook kan het je band zijn die als gevolg van slechte achterdraagarmlagers tegen die wielkast aanloopt. Op hogere snelheden hoor je dat echt niet meer.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 december 2004 12:01 AM
  [ # 8 ]
karel schreef:
deur63 schreef:

concreet samengevat is het dus bij lage snelheden, en het klinkt als een metaal-metaal gepiep. het is een behoorlijk hard geluid.
Ik heb zo een vermoeden dat het niet de remmen zijn, maar wat blijft er dan nog over? voor zover ik weet alleen de wiellagers, en dat klinkt nogal pijnlijk in m’n oren.

De velgen die tegen de grote ronde plaat bij het achterwiel aanlopen.  Misschien is zo’n plaat een beetje verbogen, misschien een teken dat je wiellagerspeling hebt. Met 3 boutjes draai je ‘m los en kun je dat punt helemaal uitsluiten.
Ook kan het je band zijn die als gevolg van slechte achterdraagarmlagers tegen die wielkast aanloopt. Op hogere snelheden hoor je dat echt niet meer.

DE laatste keer dat mijn draagarmlagers versleten waren hoorde je niks bij drempels. Alleen een kloink bij het instappen en een waanzinnig roestige schommel geluid op klinkerweggetjes (kriek, kriek, kraak).

Gr,
Marten

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 02 december 2004 01:40 AM
  [ # 9 ]
mpostma schreef:
karel schreef:
deur63 schreef:

concreet samengevat is het dus bij lage snelheden, en het klinkt als een metaal-metaal gepiep. het is een behoorlijk hard geluid.
Ik heb zo een vermoeden dat het niet de remmen zijn, maar wat blijft er dan nog over? voor zover ik weet alleen de wiellagers, en dat klinkt nogal pijnlijk in m’n oren.

De velgen die tegen de grote ronde plaat bij het achterwiel aanlopen.  Misschien is zo’n plaat een beetje verbogen, misschien een teken dat je wiellagerspeling hebt. Met 3 boutjes draai je ‘m los en kun je dat punt helemaal uitsluiten.
Ook kan het je band zijn die als gevolg van slechte achterdraagarmlagers tegen die wielkast aanloopt. Op hogere snelheden hoor je dat echt niet meer.

DE laatste keer dat mijn draagarmlagers versleten waren hoorde je niks bij drempels. Alleen een kloink bij het instappen en een waanzinnig roestige schommel geluid op klinkerweggetjes (kriek, kriek, kraak).

Gr,
Marten

bij mij is het dus ook als ik over gewone wegen rijd, dus wegen zonder die klinkers.
Ik denk dat ik zondag eens effies de achterwielen ervanaf haal, kijken of ik wat kan zien wat er niet normaal uitziet.

De wiellagerspeling kan je toch checken door de auto een stukkie op te krikken, en na te gaan hoeveel speling het wiel heeft, of haal ik nou een aantal dingen door elkaar?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 02 december 2004 01:47 AM
  [ # 10 ]

probeer eerst nogf eens op een parkeerplaats of ergens anders waar je ruimte hebt links en rechts om rondjes te rijden.
luister of je het hoort bij allebei de draairichtingen.
ik denk wiellagers of misschien de homokineten. kijk ook het tussen-as lager eens na. die kan ook nog wel eens speling hebben.

anders zet je je auto even op blokken, en loop je wiel voor wiel alles na. goed voelen en met een bandijzer overal effe tussen voelen en checken op ruimte.

oww…en kijk ook eens je remblokken en schijven na rondom, misschien zijn die ook wel helemaal versleten !!!!!

succes !!!

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 december 2004 01:48 AM
  [ # 11 ]

DE laatste keer dat mijn draagarmlagers versleten waren hoorde je niks bij drempels. Alleen een kloink bij het instappen en een waanzinnig roestige schommel geluid op klinkerweggetjes (kriek, kriek, kraak).

bij mij is het dus ook als ik over gewone wegen rijd, dus wegen zonder die klinkers.
Ik denk dat ik zondag eens effies de achterwielen ervanaf haal, kijken of ik wat kan zien wat er niet normaal uitziet

Kan toch best goed de achterdraagarmlagers zijn. Laat het wiel gewoon zitten, zet de auto achter op bokken. Draai het eerst eens rond en luister.
Controleer of je speling voelt (dat moet je wel even doorhebben: de 1e keer voel je niet veel of niks, maar na een paar keer hard trekken verraadt een kapot lager zich wel) of iets voelt knersen bij het op/neer en heen/weer bewegen. Het hydraulisch systeem moet dan wel drukloos zijn (de ontlastschroef losdraaien).

Toen ik met knersende achterdraagarmlagers reed was dat trouwens alleen hier in de straat (pseudo-woonerf) bijzonder goed hoorbaar. Verder niets te horen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 03 december 2004 04:24 PM
  [ # 12 ]

Als het je draagarmlagers zijn: ik geloof dat citroen complete revisiekits daarvoor levert. Misschien handig om daar eens naar te vragen bij een dealer of citroen-specialist.  Wink

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 05 december 2004 04:23 PM
  [ # 13 ]
winnetou schreef:

Als het je draagarmlagers zijn: ik geloof dat citroën complete revisiekits daarvoor levert. Misschien handig om daar eens naar te vragen bij een dealer of citroën-specialist.  Wink

Gisteren hebben m’n broer en ik effe gesleuteld.. ‘t zijn de remmen. de remschijf komt tegen het remblok aan (remschijf is een beetje krom). ‘t is voorlopig enigzins opgelost, maar ik wil er toch effe mee naar de garage gaan.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 december 2004 04:41 PM
  [ # 14 ]

klevende remmen? Hard achteruitrijden en dan vol op de rem schijnt te helpen…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 05 december 2004 11:37 PM
  [ # 15 ]
deur63 schreef:
winnetou schreef:

Als het je draagarmlagers zijn: ik geloof dat citroën complete revisiekits daarvoor levert. Misschien handig om daar eens naar te vragen bij een dealer of citroën-specialist.  Wink

Gisteren hebben m’n broer en ik effe gesleuteld.. ‘t zijn de remmen. de remschijf komt tegen het remblok aan (remschijf is een beetje krom). ‘t is voorlopig enigzins opgelost, maar ik wil er toch effe mee naar de garage gaan.

Dan moet je de remleidingen maar eens doorspoelen met verse LHM.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook