Ik ben nogal een pietlut. Nu is het mij opgevallen dat rond de handgreep van mijn bestuurdersdeur een aantal kleine “krasjes” zit in de lak.
Je voelt ze niet als je met je vinger erover heen gaat, dus ze zijn niet “diep”, en ze zijn maar een paar centimeter lang. Het zijn net kleine witte “lijntjes”.
Hoe kan ik hiervan af komen? Is dit bij te werken?
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: Krasjes
Matthijs2006 schreef:Ik ben nogal een pietlut. Nu is het mij opgevallen dat rond de handgreep van mijn bestuurdersdeur een aantal kleine “krasjes” zit in de lak.
Je voelt ze niet als je met je vinger erover heen gaat, dus ze zijn niet “diep”, en ze zijn maar een paar centimeter lang. Het zijn net kleine witte “lijntjes”.Hoe kan ik hiervan af komen? Is dit bij te werken?
De “nagelkrasjes"op de deuren bij of achter de handvaten kan je verwijderen met JIF,jawel die gele fles in het aanrechtkastje.Een klein beeje op een doekje,niet te hard wrijven en voila een krasvrije handvat kuiltje.Je kan ook polish kopen bij de Halfords of zo maar bovenstaande gaat net zo goed en kost een stuk minder.
Suc6.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Ok thanks. Maar JIF schuurt niet enzo?
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Matthijs2006 schreef:Ok thanks. Maar JIF schuurt niet enzo?
Met een klein beetje op een doekje en niet te hard wrijven zie je gelijk het resultaat.Ik gebruik dit al jaren ook op de caravan en heb nog altijd de originele lak zonder vlekken.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Wel meteen in de wax zetten!!!
Die rotzooi ontvet, en das echt heel slecht voor je auto.
Net als wassen met dreft of een ander afwasmiddel. Gaat heel goed en wordt heel mooi. Maar je lak wordt wel heel schraal door de ontvettende werking…
Xsara_Coupe
Matthijs2006 schreef:Ok thanks. Maar JIF schuurt niet enzo?
Ja, anders gaan die krasjes niet weg. Maar zie Regino’s antwoord: een klein beetje en niet te hard wrijven.
groet Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Xsara_Coupe schreef:Wel meteen in de wax zetten!!!
Die rotzooi ontvet, en das echt heel slecht voor je auto.
Net als wassen met dreft of een ander afwasmiddel. Gaat heel goed en wordt heel mooi. Maar je lak wordt wel heel schraal door de ontvettende werking…Xsara_Coupe
Uh….wax?
Waar koop ik het best wax voor de auto?
En wat voor wax?
Bij de halfords of de brezan of iedere andere automaterialenhandel
Waar kom je vandaan? Als t hier in de buurt is kunnen we ook wel een keer een poetsdagje houden Heb genoeg van die rotzooi
Xsara_Coupe
Nijmegen…
Ik zie op de site van Halfords 23 soorten wax….
En er zijn er nog veeeeeel meer
Nijmegen is een beetje uit de richting
Op de afgelopen meeting stonden ze redelijk goedkoop poetsmiddelen te verkopen.
Als je wax koopt, neem dan wel een die geschikt is voor metallic lak. Staat er ook op. Je kan dan ook meteen een echt poetsmiddel kopen… Een Scratch remover. Let ook weer op dat het geschikt is voor metallic lakken. Commandant doet ook zn werk wel, maar dan ben je meteen je glans kwijt!
En zet je hele auto in de wax, als je toch een pietlut bent zal je versteld staan van het resultaat.
Wil je het echt goed doen, dan moet je voor Meguiars gaan. Daar heb ik een voorraad van. Het is duur spul, maar de resultaten die je ermee bereikt zijn om van te kwijlen En dan blijft je dame echt lang glimmen…
Kijk daarvoor ook is op . Bij Show your shine zie je wat resultaten van mensen die de producten gebruiken.
Als pietlut zou ik ook nooit maar dan ook echt nooit die cif er op smeren. Is gemaakt voor je gootsteen, niet voor een kwetsbare autolak!
Voor meer info kan je altijd pb’en
Xsara_Coupe
Hoe kan ik hiervan af komen? Is dit bij te werken?
commandant wil het ook altijd wel goed doen, niet te grof comm. 3 ofzo en iid weer netjes in de was zetten
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Bedankt voor je antwoord.
Weet je een goede scratch remover?
Ik keek net op de site van Meguiar’s. Welk product van hen zou je aanraden?
als je echt veel krasjes hebt of bv. ingebeten vogelpoep zou ik hem gewoon lekker naar een poetsbedrijf brengen, heb ik ook een keer gedaan en toen geloofde ik mn ogen niet zo mooi wastie
als je toch zelf aan de slag gaat zou ik de kleine krasjes doen met commandant 4 en in de was zetten met een goede was
merk van de wax maak niet zoveel uit als je maar niet de goedkoopste neemt
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Ligt er aan wat voor resultaat je wil bereiken
De krasjes iig scratch remover. Daarna Goldwax of techwax…
Wil je je auto echt helemaal top hebben, dan ben je wel behoorlijk wat geld kwijt bij meguiars. Zo’n 100 euro voor een echt complete lijn artikelen.
Dan heb je dus het stappenplan plus de scratch x.
Stappenplan houdt in: Eerst met een goede shampoo even wassen ( de NXT shampoo breekt kalk af, waardoor je niet van die irritante kalkstrepen over je lak krijgt) dan afdrogen en vervolgens beginnen met de stappen: Eerst met klei alle vervuiling van je auto afhalen (je zal versteld staan van hoeveel er op zit ) Toen mn xsara 4 jaar oud was, hield ik een hele zwarte klei over. Je lak is dan al spiegelglad. Daarna met een paint cleaner oude waxlagen en diepere verontreiniging eruit poetsen. Derde stap is met een polish weer de echte diepe kleur naar boven halen. Voor de polish zou je ook ScratchX in de plaats kunnen gebruiken, aangezien dit iets meer krassen verwijderd.
Laatste stap is met NXT wax een beschermende laag aanbrengen.
Het kost wat, ook aan uren, maar je auto ziet er weer uit als nooit tevoren
Wees wel gewaarschuwd, als je met een stuk klei je auto gaat poetsen krijg je heel wat rare opmerkingen naar je hoofd
Grote voordeel van scratchx boven commandant of andere merken is dat de schurende deeltjes steeds kleiner worden. Dit is bij commandant ed niet. Doordat ze steeds kleiner worden zullen ze ten eerste niet door je lak heen gaan en ten tweede zal het oppervlak steeds gladder worden.
Er zijn op dit forum verschillende meningen over meguiars. Velen vinden het vooral te duur, maar mensen die het eenmaal gebruiken zweren er meestal bij. Ook de poetser op de meeting erkende dat het super spul is, maar dat het voor veel mensen gewoon te duur is.
Lang verhaal, maar als het op meguiars aankomt raak ik niet snel uitgesporoken Gebruik het zelf nu twee jaar en heb ook nog nooit een nieuwe bus van een product hoeven halen. Net weer een busje ledervet van t merk gehaald…
Xsara_Coupe
ronaldeponald schreef:als je echt veel krasjes hebt of bv. ingebeten vogelpoep zou ik hem gewoon lekker naar een poetsbedrijf brengen, heb ik ook een keer gedaan en toen geloofde ik mn ogen niet zo mooi wastie
als je toch zelf aan de slag gaat zou ik de kleine krasjes doen met commandant 4 en in de was zetten met een goede was
merk van de wax maak niet zoveel uit als je maar niet de goedkoopste neemt
Commandant op een metallic lak?
Is niet echt iets wat aan te raden is
Xsara_Coupe
Dank je, Xsara_Coupe, voor je antwoord en je moeite.
Schuurt klei niet? Daar zitten soms toch ook een soort zandkorreltjes doorheen?
En is scratchX niet een te krachtig middel voor die witte stripjes die ik krasjes noem?
Kan ik alle producten voor het stappenplan bij Maguiar’s halen?