Al jaren lang rijd ik in citroen ( bx 19trd 300k, bxtzdturbo 275k, xmd12 280k en xmd turbo 285K).
Naast het normale reguliere onderhoud alleen erg veel pech met de laatste xm geahd want daar draaide de motor in elkaar Daarom kocht ik
ruim drie jaar geleden mijn c5 break 110 hdi van een 1/2 jaar oud, huidige km stan 160k. Een fijne auto maar het laatste jaar ( dus net uit de garantie !!!!!)
* alle deursloten vervangen (2 waren onder garantie al eens vervangen) kosten in totaal circa €350
* 3e remlicht kapot €100
* afstandbediening valt spontaan uit nieuwe kost €110
En nu is de zitting van mijn stoel weer kapot , zou €300 moeten kosten !!!! Hoor maandag wat meer van de garage
Daarnaast bij 110 k al een sde koppeling moeten vervangen, mijn caravan is nog hetzelfde en mijn rijstijl ook denk ik heb dus nog nooit een koppeling bij de voorgaande auto’s moetn vervangen…
Wordt er wat droevig van mn over het ontbreken van enige vorm van coulance want ik ben van mening dat dit voor een (bijna) 4 jaar oude auto toch wel erg ongewoon is
In al die jaren van citroen rijden ( het zogenaamde pre c5 tijdperk) heb ik bovenstaande reparaties nog nooit gehad !!
Je rijdt in een auto van matig gemiddelde tot matige kwaliteit Arie, ik heb de “moderne” Citroens een beetje leren kennen de afgelopen jaren en het is hier en daar leuk spul, maar je moet ze nieuw kopen, een paar jaar in rijden en dan gauw wegdoen. Na een jaar of 4, 5 gaat de matige kwaliteit je parten spelen. De stomste dingen die je niet verzint gaan gewoon kapot; je noemde er al een paar. Ik ken er ook een paar, daar zal ik je niet mee lastigvallen. Om een definitief einde aan dit ge etter te maken heb ik een nieuwe wagen van een ander beroemd Frans merk gekocht (het bloed kruipt waar het niet gaan kan) en zie ik uit naar de dag dat ik mijn C5 kan inleveren. Jammer, wat ik was er ooit enthousiast aan begonnen, maar het is een grote deceptie gebleken. En sorry aan degenen die ik op hun Citroen hart trap.
Wat ik me weleens afvraag als je dit soort klachten zo leest….of Citroen toch een mindere broer is geworden van Peugeot (PSA) en daarom afgescheept wordt met slecht materiaal. :
Ik bedoel…...Peugeot timmert aardig aan de weg met de 307-407 e.d…...schijnt vrij hoog te staan qua verkoop.
Gelukkig stond mijn portemonnaie nooit toe om een dure C3, C4 of C5 te kopen…..de jongste Citroen was een 98’er Xantia TD met airco, maar die heb ik ook weer weg gedaan, omdat ik weer eens heimwee had naar de BX.
En als je dan kijkt hoeveel mensen hier tevreden rondtuffen met hun soms al 17 jaar oude BX (diverse uitvoeringen), zou je dan mogen stellen dat de oude(re) Citroen’s beter van kwaliteit waren dan de huidige ??
Ik noem de BX natuurlijk omdat het een verre voorvader is van de C5
Bram schreef:Wat ik me weleens afvraag als je dit soort klachten zo leest….of Citroen toch een mindere broer is geworden van Peugeot (PSA) en daarom afgescheept wordt met slecht materiaal. :
Ik bedoel…...Peugeot timmert aardig aan de weg met de 307-407 e.d…...schijnt vrij hoog te staan qua verkoop.
Je wilt niet weten hoeveel problemen Peugeot heeft gehad met de 307. Mijn broer legt tegenwoordig de meeste kilometers af met zijn 307 SW van januari 2003 naar de garage en vice versa. Wel garantie, maar toch.
Ook de 407 heeft best wel problemen gehad.
Ik heb nu 3,5 jaar en 155.000km in een C5 gereden. De meeste last had ik met de LPG installatie, maar dat is geen onderdeel van de auto. Op benzine rijdt mijn dame prima. Wel tot 2x toe de COM2000 vervangen gehad en een rammel uit het uitlaatspruitstuk, verder niets.
Ik heb al pijn in mijn buik als ik er aan denk dat ze over 2,5 maand weg moet (einde lease). Gelukkig staat er dan weer een Citroën te trappelen van ongeduld om mij te plezieren.
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Hertogjan schreef:Je rijdt in een auto van matig gemiddelde tot matige kwaliteit Arie, ik heb de “moderne” Citroens een beetje leren kennen de afgelopen jaren en het is hier en daar leuk spul, maar je moet ze nieuw kopen, een paar jaar in rijden en dan gauw wegdoen. Na een jaar of 4, 5 gaat de matige kwaliteit je parten spelen. De stomste dingen die je niet verzint gaan gewoon kapot; je noemde er al een paar. Ik ken er ook een paar, daar zal ik je niet mee lastigvallen. Om een definitief einde aan dit ge etter te maken heb ik een nieuwe wagen van een ander beroemd Frans merk gekocht (het bloed kruipt waar het niet gaan kan) en zie ik uit naar de dag dat ik mijn C5 kan inleveren. Jammer, wat ik was er ooit enthousiast aan begonnen, maar het is een grote deceptie gebleken. En sorry aan degenen die ik op hun Citroen hart trap.
Au, mijn hart doet eventjes zeer als ik dit lees ja. Als je je C5 toch weg wilt doen over een half jaar waarom ben je dan lid geworden van dit forum, als het alleen maar is om je gal te spuien, stop er dan asjeblieft mee. Als je oplossingen zoekt of hulp nodig hebt dan ben je aan het juiste adres.
Ik rijd ook een C5 van nu 2 en een half jaar oud met 120 k op de teller. Nog nooit iets mee geweest. Mijn schoonvader koopt een C5 met 160 k op de teller en bij hem brak spontaan de deurklink van de bestuurdersstoel af. Maar ja, hij kocht hem ook van een handelaar.
Als ik je verhaal goed lees zijn er al redelijk wat zaken vervangen onder garantie. Je schrijft echter niet of de auto ook zijn normale onderhoud gehad heeft bij een Citroen dealer, hoeveel je per jaar rijdt, hoe vaak je met een caravan op pad bent, etc.
Verder is de zitting van je stoel kapot maar voor hetzelfde geld heb je iets scherps in je broekzak gehad waardoor de zitting kapot gegaan is. Misschien een idee om wat foto’s te plaatsen?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas;
Ik was ooit al lid, ben er een tijd uit geweest om redenen die wellicht wel voorstelbaar zijn. Ik zal er straks ook weer “uit gaan”, maar voelde me toch geroepen even op het bericht van Arie te reageren. Zoals ik al zei, ik was er ooit enthousiast aan begonnen, maar een gevoel van teleurstelling kreeg snel de overhand. Zeer zuinig op mijn wagen, perfect onderhoud, en toch een waslijst van storingen en eigenaardigheden (laat ik ze zo maar noemen op het gevaar af dat ik ervan verdacht wordt gal te spuien) die geacht worden bij een C5 te horen. Dat laatste moge dan zo zijn, het wil niet zeggen dat ik er dan genoegen mee moet nemen en nogmaals, ik vind het erg jammer want ik vond/vind Citroen en de Citroenbeleving erg aangenaam, maar het valt of staat natuurlijk wel allemaal met een goed functionerende auto.
Kritisch zijn is nog geen gal spuien tenslotte, en ga de vele storingstopics maar na, reden genoeg om kritisch te zijn. Uiteindelijk moet daar 1 doel mee te bereiken zijn; zorgen dat Citroen zijn produktkwaliteit op een acceptabel niveau krijgt.
Doe dat dan bij Citroen zelf.. Commentaar is prima maar constructief is iets beter dan afkrakend. Dit voegt, naar mijn mening, niet echt wat toe aan deze discussie. Mijn commentaar op jou ook niet dus laten we nu weer lekker on topic proberen Arie met zijn probleem te helpen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Doe dat dan bij Citroen zelf.. Commentaar is prima maar constructief is iets beter dan afkrakend. Dit voegt, naar mijn mening, niet echt wat toe aan deze discussie. Mijn commentaar op jou ook niet dus laten we nu weer lekker on topic proberen Arie met zijn probleem te helpen.
Dit is een forum waar Citrofielen elkaar ontmoeten en elkaars ervaringen opdoen, daar hoort dus ook kritiek bij op Citroen…zoals de eigenaar van dit forum (Erik wijngaarden) al eens zei : dit forum is geen democratie.
Bas schreef:Doe dat dan bij Citroen zelf..
.
Mijn ervaring is dat je daar met bekende of niet bekende problemen geen gehoor krijg.
En als men wel reageert, verwijzen je terug naar je dealer die dan ook met het probleem niet verder komt
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Even relativeren;
€860,- aan bijkomend kosten na 3 jaar en 160.000Km.
Dat komt neer op €0,0054 per gereden kilometer. De prijsschommelingen aan de pomp hebben veel meer invloed op je kosten.
Los daarvan vind ik dit soort zaken nog wel meevallen. Voor wat betreft die koppeling, je hebt hem als occasion gekocht. Je weet niet hoe de vorige eigenaar reed. Wellicht was het een oud mannetje die constant zijn voet op de koppelingspedaal liet rusten.
Wat was er precies met de afstandsbediening aan de hand? Heb je de oude ook even bekeken om te zien of er ook zichtbare schade was?
De deursloten, hoe lang na vernieuwing onder garantie gingen die weer kapot?
patje74 schreef:Even relativeren;
€860,- aan bijkomend kosten na 3 jaar en 160.000Km.
Dat komt neer op €0,0054 per gereden kilometer. De prijsschommelingen aan de pomp hebben veel meer invloed op je kosten.Los daarvan vind ik dit soort zaken nog wel meevallen. Voor wat betreft die koppeling, je hebt hem als occasion gekocht. Je weet niet hoe de vorige eigenaar reed. Wellicht was het een oud mannetje die constant zijn voet op de koppelingspedaal liet rusten.
Wat was er precies met de afstandsbediening aan de hand? Heb je de oude ook even bekeken om te zien of er ook zichtbare schade was?
De deursloten, hoe lang na vernieuwing onder garantie gingen die weer kapot?
Een koppeling mag inderdaad nog niet versleten zijn bij 110k, alhoewel een caravan wel een koppelingsvreter is Voorheen hadden we hier een Picasso 2.0Hdi met 204k toen hij weg ging en koppeling was nog langen na niet op.
Ik mol hem binnen 5000Kilometer hoor!
Daag me niet uit
Dat kan ik beter !
Schijt aan originaliteit.
Precies, en de volgende eigenaar roept dan “wat een k#twagen”
Bedankt voor jullie reacties, mijn bedoeling is niet om alleen gal te spuien daarvoor rijd ik al te lang citroen. Ik was/ben benieuwd of ik de enige ben en als er iets kapot gaat vind ik tot daaraan toe, het gaat er natuurlijk ook wel om hoe het wordt opgelost.
Koppeling ik rijd al 20 jaar met een zelfde gewicht caravan, de bx trd moest er met drie kinderen achterin en alle bagage volgens mij echt wel wat harder voor werken met zijn 60 pk tjes. dan de hdi met bijan het dubbele. Wat ik wilde aangeven dat ik met bijna alle voorgaande auto’s bijna 300 k heb gereden en pas een keer bij 250 k ( tzd turbo) een koppeling heb vervangen. dit was ook bij de andere klachten, “mijn” stoelen in de XM´s zaten bij bijna 300 k nog als nieuw
Een deurslot is na 21/2 in ge garantie vervagen, onlangs dus allemaal. Dus dat slot heeft het maar een jaar uitgehouden. Volgens de garage doet citroen er dus niets aan.
Het verhaal van de zitting wordt vervolgd, zojuist een autostoelbekledingsbedrijf in de buurt gebeld. Deze was op de hoogte van de problemen met de zittingen bij de C5 (!!) en ALS de bekleding niet vastgeplakt zit zou het voor circa €100 op te lossen zijn. Houdt jullie op de hoogte natuurlijk
Is het trouwens een automaat of een handgeschakelde auto? Ik zou me nog voor kunnen stellen dat een automaat harder slijt vanwege de vloeistofkoppeling.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat