malle pietje schreef:Volgens mij is het voor de topicstarter niet helemaal duidelijk wat drukloos maken is.
De druk van de bollen halen betekent NIET dat je de auto opkrikt totdat de wielen van de grond zijn. Dat is alleen de zwaartekracht (de druk van de auto zelf) die je er dan afhaalt.
De druk van het LHM circuit moet er ook af. Dat doe je, nadat je de bollen eerst los hebt getikt, door de wagen in de laagste stand te zetten en dan de drukbout een kwart tot maximaal een halve slag los te draaien. Deze bout zit op de drukregelaar aan de voorkant van de auto, bij de hoofdbol voor de radiator, en is een 12mm bout (vrij herkenbaar).
Losdraaien, jje hoort de druk weglopen, de lhm loopt dan naar het reservoir terug.Dat is drukloos maken!
En natuurlijk geldt hier dat, mocht dit alles al bekend zijn, let niet op mij, ik deel mn kennis graag moet je maar denken….
Vering drukloos maken doe je door em in de laagste stand te zetten.
Systeem drukloos maken doe je door de bout op de drukregelaar een slag los te maken.
om de vering drukloos te maken hoeft het systeem niet drukloos te zijn.
let er wel op dat je met anti sink WEL systeemdruk moet hebben om de achterkant te kunnen laten zakken.
Belangrijkste regel. Als je het niet weet of niet begrijpt, begin er dan niet aan.
de nieuwe bollen heb ik eropgezet, veert als een watje… en geen lekken…
ik bedoelde daarmee de resterende druk die in de bollen zit, door het samendrukken van de veercilinder
ik heb de wagen gewoon in laagste stand gezet, moer 12 open en de bollen eraf. ik hoorde niet eens pshhht dus ja… volgens mij moest die moer zelf niet open…
maar goed, ik heb de bollen erafgekregen, ik hebbet voorzichtig stap voor stap gedaan. er zijn maar wat drupjes LHM uitgekomen en het ging heel vlot.
nu moet ik nog de 2 hydractive en de voorraadbol doen. dat wordt andere koek… want die achterste hydractieve bol das een mooie roestboel.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
mpostma schreef:malle pietje schreef:Volgens mij is het voor de topicstarter niet helemaal duidelijk wat drukloos maken is.
De druk van de bollen halen betekent NIET dat je de auto opkrikt totdat de wielen van de grond zijn. Dat is alleen de zwaartekracht (de druk van de auto zelf) die je er dan afhaalt.
De druk van het LHM circuit moet er ook af. Dat doe je, nadat je de bollen eerst los hebt getikt, door de wagen in de laagste stand te zetten en dan de drukbout een kwart tot maximaal een halve slag los te draaien. Deze bout zit op de drukregelaar aan de voorkant van de auto, bij de hoofdbol voor de radiator, en is een 12mm bout (vrij herkenbaar).
Losdraaien, jje hoort de druk weglopen, de lhm loopt dan naar het reservoir terug.Dat is drukloos maken!
En natuurlijk geldt hier dat, mocht dit alles al bekend zijn, let niet op mij, ik deel mn kennis graag moet je maar denken….
Vering drukloos maken doe je door em in de laagste stand te zetten.
Systeem drukloos maken doe je door de bout op de drukregelaar een slag los te maken.
om de vering drukloos te maken hoeft het systeem niet drukloos te zijn.
let er wel op dat je met anti sink WEL systeemdruk moet hebben om de achterkant te kunnen laten zakken.
Belangrijkste regel. Als je het niet weet of niet begrijpt, begin er dan niet aan.
Met die laatste regel bent ik het natuurlijk helemaal niet eens, tenzij je bedoelt; Als je het niet weet of niet begrijpt, begin dan eerst met informatie verzamelen en verdiep je in de materie!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:
Belangrijkste regel. Als je het niet weet of niet begrijpt, begin er dan niet aan.
Met die laatste regel bent ik het natuurlijk helemaal niet eens, tenzij je bedoelt; Als je het niet weet of niet begrijpt, begin dan eerst met informatie verzamelen en verdiep je in de materie!
Dat impliceert wel dat je je na het verdiepen in de materie ineens wel kunt. Ik zou zeggen. Als je het na je erin verdiepen etc. nog steeds nietbegrijpt begin er dan niet aan. Je eigen beperkingen kennen kan je ook een hoop gedoe besparen.
Een beetje vertrouwen in je eigen kunnen vind ik anders ook een mooie kwaliteit. En laten we wel wezen; leren we niet allemaal het meeste van een ‘screw up’!
Animal triste post coitum
Precies! Van schade en schande wordt men wijs! De beste tip zou eigenlijk moeten zijn; begin er niet aan als je niet zeker weet dat de auto als je het verneukt hebt, nog naar de garage gesleept kan worden…!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
bijna alle bollen zijn vervangen, hij zweeft dus terug… en geen beetje amaai, precies een boot . maja, comfortbollen .... ik denkd at ik nu rij zoals een DS :d.
maar .... de achterste hydractiefbol is vastgeroest, dus ik vrees dat ik daarmee naar de garage moet…
ik hebber al op zitten kloppen en trekken met een beitel, kettingtang, trilbeitel, kruipolie gespoten, niks helpt, en dan nog met een superdikke hamer. zo hard dat de leidingen zelf al beginne meebewegen. dus dat leek me niet verstandig. waarschijnlijk moet heel die klep waar de bol opzit vernieuwd worden wegens vastgeroest…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Ik neem aan dat die kettingtang wegglijdt? Kan je die kettingtang niet toevallig vastschroeven in de bol? Of maak een bollensleutel met een gat er in en schroef die vast.
Beide trouwens met een lange, stevige hefboom er aan. Bij de bx met vastgerotte achterbollen was dat de oplossing.
Beuken heeft geen zin zolang je niet precies onder de goede hoek zit.
neen de kettingtang is een goeie, en glijdt niet…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Caroline81 schreef:Ik neem aan dat die kettingtang wegglijdt? Kan je die kettingtang niet toevallig vastschroeven in de bol? Of maak een bollensleutel met een gat er in en schroef die vast.
Beide trouwens met een lange, stevige hefboom er aan. Bij de bx met vastgerotte achterbollen was dat de oplossing.
Beuken heeft geen zin zolang je niet precies onder de goede hoek zit.
Hihi.. zeker als ze echt goed zijn vastgerot Toch: als je de bollen om de pakweg 2/3 jaar losneemt om bij te vullen, krijgen ze niet de kans om zo vast te rotten.
ja da wist de vorige eigenaar vast niet…
de vorige eigenaar had begot geen benul van veerbollen. hij wist dan ook niet dat dat eropzat. de zondaar!
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik wil over een paar maand de 4 wiel veerbollen van mijn XM ook vervangen , de laatste 4 jaar niets aangedaan. Wel heb ik de hydractiefbollen en voorraadbollen vervangen.
Nu lees ik hier dat je het ook kan vervangen door comfort bollen.
Is dit de moeite waard ? Verneem je er iets van ?
Met die achterste middenbol ben ik ook wel eens aan het vechten geweest. Alles, werkelijk alles, geprobeerd geen krimp. Heb toen uiteindelijk de bracket er afgehaald en in de bankschroef toen met veel geweld eindelijk de bol los gekregen. De handel had er wel zo’n 6 jaar onder gezeten vandaar. De nieuwe bollekes met flink wat kogellagervet gemonteerd voor het geval ze er nog eens af moeten. Dat invetten kost niks dus altijd doen. Comfortbollen heb ik er ook al onder gehad maar daar ben ik weer van afgestapt, ik vond het veren iets te ‘nerveus’. Met gewone bollen veert ie natuurlijk wel iets stugger maar hij is ook een stuk stabieler.
dabeatisflo schreef:bijna alle bollen zijn vervangen, hij zweeft dus terug… en geen beetje amaai, precies een boot . maja, comfortbollen .... ik denkd at ik nu rij zoals een DS :d.
Dat denk ik niet….
Animal triste post coitum
mja ik ben tevreden van de comfortbollen. nu moet ik zeggen dat ik weinig merk van die sportstand. mijn achterste hydractiefbol is leeg, maar daar merk ik niks van…. dat ding veert als gek. ik heb zelf niet gevoeld dat ik over een volle fles limonade reed… dusja
nujah, bij het demonteren van het deel waar de hydractiefbol op zit moet je wat leidingen demonteren. nu vroeg ik me af, die zijn redelijk roest, dus kan je die erna terug opkrijgen?
is het moeilijk om de leidingen te lossen en terug aan te sluiten? gewoon alles drukloos maken dan? dat zou handig zijn, dan neem ik dat geheel gewoon mee en kunne n ze in de garage gewoon die bol erafhalen op de bankvijs… of kan ik een bankvijs kopen en het gewoon zelf doen
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht