Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ok, maar ik hoor de eigenaar van het topic niet over uitwendige lekkages! Toevoeging moet dan zijn, daar wel op te controleren (eenvoudig: hoe ziet het tuinpad of equivalent eruit?). Zolang er niks uitwendig lekt en de hydroliek (remmen!! vering en stuurhulp) goed werkt is er niks aan de hand zolang de situatie constant blijft.
In verhouding tot de totale stroming door het systeem stelt een lekkage naar buiten, zelfs als die flinke vlekken veroorzaakt, vaak eigenlijk niet zoveel voor. Interne lekkages kunnen al snel veel ingrijpender zijn. Daarnaast: als de boel in het retourcircuit uitwendig lekt, kan de LHM (LHS, als je echt stoer bent ) je in stralen om de oren vliegen zonder dat de pomp vaker dan wel langer zal aanslaan, zolang je het vat maar blijft vullen . Ik kan me dus best voorstellen dat een flink lekkende wagen toch redelijk op druk blijft.
By the way, er is niets mis mee als iemand besluit dit soort zaken flink aan te pakken dan wel te verbeteren. Ik heb alleen gemerkt dat deze “kwaal” uitnodigt tot zeer prijzige adviezen, terwijl je over het algemeen lekker kan doortuffen zonder daarmee onververantwoord bezig te zijn. Ook de specialisten zeggen in mijn ervaring de meest uiteenlopende dingen over de frequentie van het aanslaan van de pomp. Degene die me uiteindelijk adviseerde gewoon niks te doen kreeg wat mij betreft gelijk, maar, zoals gezegd, dat blijft ook een keus die iedereen zelf maakt.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb al zóveel over tijdsintervallen van HD-regelaartikken gehoord….
en daarmee sluit ik me aan bij Freek:
als alles goed werkt,niet al te veel zorgen maken.
Een nieuwe of gevulde voorraadbol kan al verbetering geven,en anderen lossen het op door montage van een CX-pomp die meer opbrengst geeft.
Het is allemaal een beetje verdoezelen van de oorzaak: slijtage.
Vooral de stuurbekrachtiging is een notoire spelbreker die inwendig nog wel eens wil lekken.
In de regel is het zo: als de wagen warm is,zou ze stationair voor een stoplicht ofzo eens per 5-10 seconden moeten aanslaan/tikken.
Doet ze het minder vaak heb je geluk,doet ze het vaker dan geeft dat ook nog geen reden tot verontrusting (zie boven).
Een grove indicatie van inwendige lekkage is hoe snel ze weer door haar knieën zakt nadat je een warmgereden wagen weer afzet; ze moet toch een redelijke tijd hoog op haar poten moeten blijven staan,maar het is natuurlijk geen C5…
Trillen zal overigens wel bandenkwestie zijn: doet ze het bij verhogen van de snelheid nog?
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Freek1971 schreef:Om de vijf seconden? Tijdens het rijden? Het gaat hier om een geliefd borrelonderwerp, maar volgens velen is dit volkomen normaal. Bedenk dat alle hydraulische componenten aan slijtage onderhevig zijn. Grote kans dat het gaat om een samenspel van diverse licht versleten maar nog prima functionerende onderdelen.
Je zou inderdaad de voorraadbol kunnen laten controleren, dat kost niet veel en brengt wellicht verbetering. Indien dat niet helpt, bedenk dan dat mijn ID al 120.000 kilometer doorrijdt met een pomp die om de 3 seconden (kort) aanslaat tijdens de rit, en om de 4 tijdens onbelast draaien. Zolang dat niet erger wordt (daar let ik trouwens wel scherp op) en alles goed functioneert vind ik het prima zo. Het is alleen lastig bij de APK, waar ze op de brug moet blijven draaien daar ze anders als een pudding ineenzakt .
Het is ook een beetje een kwestie van je eigen instelling. Laat ik het zo zeggen: niet ieder advies/noodkreet van puristen hoeft even serieus te worden genomen. Ik heb iemand een keer bloedserieus horen zeggen dat de pomp niet vaker dan eens per minuut mag aanslaan. Volgens de specificaties wellicht juist, in de praktijk volkomen onzin.
Helemaal mee eens!
Je komt vanzelf zaken tegen waar je je geld aan kan besteden, beetje spaarpot is nooit weg…
Al is het altijd verstandig te achterhalen wat de oorzaak van de kwaal(tjes) is: uitzakken is indicatie van lekkage langs veercylinders, hoogteregelaars (OF hd-regelaar). Als de voorraadbol veel olie kan bevatten (dus goed gas-gevuld is) vult het systeem de weglekkende olie nog poosje aan. Als de voorraadbol leeg is gaat de auto zakken.
Ze functioneert verder prima hoor. Ze komt omhoog binnen 10 seconden en veert als een echte dame moet doen. Ze staat nu meer dan een week in de garage en er ligt nog helemaal niets onder de auto. Ik zal, zodra ik even tijd heb deze week en het nog licht is als ik thuis kom, kijken of het stuurhuis lekt maar dat had ik al bekeken voordat ik de auto kocht en toen kon ik niets vinden van lekkage.
Dus eigenlijk is het normaal en is er niets aan de hand…. behalve de trillingen dan maar dat is iets waar ik zowiezo iets aan wil doen/laten doen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok hier even de chyparse test. Laat de auto stationair draaien. meet het tijdinterval tussen twee aanslagen. een redelijk tot goed systeem is 45 seconden stil. ( uitkomst: niks aan doen)
als hij ook stationair om de 5 seconden tikt kan je de auto in de hoogste stand zetten. Verandert het tijdsinterval? Ja? hoogteregelaar(s) slecht.
Veercylinders lekken bijna nooit.
Als het tijdsinterval het zelfde blijft kan het je voorraadbol zijn, de eventuele remaccu of een erg slecht stuurhuis.
Het kan geen kwaad om een bezoek aan chyparse of renard te brengen om de bollen eens te laten testen! Weet je dat zeker. Als ie lang heeft stilgestaan zou ik ALTIJD LHM verversen en zonodig met hydraurincage gaan rijden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan is het duidelijk, even langs bij Renard of Chyparse om de bollen eens te laten testen.
Volgens de vorige eigenaar zitten er nog bijna nieuwe bollen op, echter de motor is vervangen vorige maand door een gereviseerde, dus het kan zijn dat ze ergens iets vergeten zijn. Kan het door de motorwissel veroorzaakt zijn?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zeg nooit nooit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zal ook even de Chyparse test doen die je voorstelt Bogaard en zowiezo een afspraak maken voor een controle. Dat kan nooit kwaad natuurlijk.
Ehhmm, ik heb net even gekeken, Chyparse zit in Almere. Ik probeer wel een afspraak te maken bij een DS garage “in de buurt”. Van sommigen heb ik de gebroeders Sanders al als tip gekregen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Veercylinders lekken bijna nooit.
Die kunnen vooral achter zo erg lekken, dat de lekzak de stroom niet aankan en als een ballon opblaast. Ik heb ze al beide moeten vervangen. Ook dit maakte voor het aanslaan van de pomp overigens niks uit.
...of een erg slecht stuurhuis.
Dat bedoel ik met prijzige adviezen. Als je dat zo stelt schrikken mensen ervan, niemand wil met een “erg slecht onderdeel” blijven rijden. In de praktijk kan zo’n ding nog jaren prima functioneren, mits hij niet uitwendig lekt en je er fatsoenlijk mee rijdt (niet aan het stuur sleuren, alleen bij rollende auto sturen).
Nu ook hier iedereen met tegenstrijdige raadgevingen komt, zou ik het advies zo willen ombuigen: ga naar een DS-specialist in de buurt, waarvan de sfeer en uitstraling JOU aanspreekt. Laat hem een blokje omgaan. Vraag hem niet alleen wat je zou moeten vervangen, maar ook wat er gebeurt als je dat niet doet. Op die manier krijg je advies op basis waarvan je zelf kan besluiten. Overigens zou ik inderdaad, zoals Bogaard zegt, in ieder geval de LHM vervangen als de auto lang heeft stilgestaan.
Corrosion sympa!
Maar de auto heeft niet lang stilgestaan…... Er is altijd mee gereden alleen niet echt meer dan een paar 1.000 km per jaar.
Dat er kosten bij een auto komen snap ik ook wel maar er zit wel even een verschil tussen een stuurhuis (a 800 Euro had ik begrepen) of een hoogteregelaar (a 25 Euro als ik het goed opgezocht had)..
Dus ga ik de gebroeders Sanders maar eens bellen wanneer we een bezoekje kunnen plegen. Kunnen ze de auto eens nakijken.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet inderdaad een bedrijf zoeken dat JOU aanspreekt. Garages zijn geen filantropische instellingen en willen graag je auto even nakijken en daarna de hele handel vervangen.
Chyparse vervangt geen bollen die nog goed zijn. testen is altijd gratis.
Een vermeend slecht stuurhuis is wel te testen. Als het slecht is en niet extern lekt kan je er met spierballen gewoon mee doorrijden. Een pomp die heel vaak aanslaat heeft het zwaar en zal eerder verslijten… Een versleten pomp is wel een probleem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Voorheen liet ik het bij Jansen doen of ging ik naar mijn Citroen garage waar nog een “oude” chef werkplaats rondliep die er aardig wat verstand van had. Nu lopen daar een aantal jonge knulletjes rond die van moderne Citroens kaas gegeten hebben maar van de echt oude modellen niets meer weten.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De Sanders-brothers geven je echt eerlijk advies, en ze zullen niks vervangen als het niet echt nodig is. Je kan daar gerust naar toe gaan.
Citroen!
Freek1971 schreef:Dat bedoel ik met prijzige adviezen. Als je dat zo stelt schrikken mensen ervan, niemand wil met een “erg slecht onderdeel” blijven rijden. In de praktijk kan zo’n ding nog jaren prima functioneren, mits hij niet uitwendig lekt en je er fatsoenlijk mee rijdt (niet aan het stuur sleuren, alleen bij rollende auto sturen).
Dus je mag hier alleen maar met adviezen komen die met een beetje spuug en een plakbandje weer geklaard zijn?
Uiteindelijk kun je met bijna alles wel doorrijden, maar of dat nu bevorderlijk is voor de auto….. Autorijden kost nu eenmaal geld.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:De Sanders-brothers geven je echt eerlijk advies, en ze zullen niks vervangen als het niet echt nodig is. Je kan daar gerust naar toe gaan.
Eens!
en voor de rest, iedereen heeft eigen budget om DS te rijden. Ik ben vroeger als student van 20 met mijn eerste DS gewoon gaan rijden, en op “no budget” basis toch zo’n 30.000km verder gekomen.
Veel sloperijen gezien en heel, heel veel geleerd door zelf te doen!