Zegt al genoeg denk ik, retro-fit moet je niet plaatsen. Levensduur is kort, schadelijke deeltjes worden door gelaten, schadelijke deeltjes worden giftiger (is een onderzoek naar geweest), enz enz. Wie weet er een positief punt van een retro-fit-filter?
Telegraaf gisteren:
Komende minister: Diesel in de ban
DEN HAAG - Particuliere dieselrijders en bedrijven kunnen hun borst natmaken. De nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA) kondigde gisteren bij het ’sollicitatiegesprek’ met formateur Balkenende aan uiteindelijk helemaal af te willen van dieselauto’s.
„Als het mogelijk is, moeten we die auto’s vervangen. We moeten zuiniger en schoner rijden. Dat ga ik proberen voor elkaar te krijgen”, zo zei de nieuwe bewindsvrouw stellig. Ze wil daarbij intensief samenwerken met het bedrijfsleven en milieuclubs.
De linkse regeringsmaffia laat zich al horen…I rest my case
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Denk dat dit verhaal zo’n vaart nog niet gaat lopen… Misschien gaat de accijns op diesel een paar cent omhoog (niet dat ik daar blij mee zou zijn overigens..). Ik geloof dat ‘t hele verhaal door de pers ook wel iets opgeblazen was.
En dan te bedenken dat auto’s op benzine gemiddeld veel schadelijker zijn dan diesels… Diesel is na LPG schoner dan benzine, dit heeft ook te maken met de productie ed.
Als ze bij de regering eens wat gaan doen aan de vervuilende industrie ipv de automobilist aan te pakken voor iets waar de automobilisten weinig tot geen invloed op hebben.
De automobilist is echter wel voor een deel schuldig, de automobilist wil steeds veiligere auto’s. Dit betekent meer gewicht, dus hoger brandstofverbruik, meer uitstoot, enz….
Als de autofabrikant geen zin heeft om een zuinige en milieuvriendelijke auto te bouwen dan kun je die ook niet kopen… En reken maar dat het veel zuiniger kan, maar dan kost het te veel om een auto te produceren…
Hans01 schreef:Telegraaf gisteren:
We moeten zuiniger en schoner rijden. Dat ga ik proberen voor elkaar te krijgen”,
1 op 20 niet zuinig genoeg?
Als ze zich er echt zo’n zorgen om maken, laat ze dan de eisen voor de roettest flink aanscherpen.
Oh wacht, daar verdient de staat natuurlijk niets aan…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
De automobilist is echter wel voor een deel schuldig, de automobilist wil steeds veiligere auto’s. Dit betekent meer gewicht, dus hoger brandstofverbruik, meer uitstoot, enz….
Vraag me af of de automobilist dit echt wil of dat dit wordt aangepraat (lees gedramd) door ANWB, consumentenorganisaties en autopers. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan klapzakken op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen, beugels in portieren, alle mogelijke technische ‘hulpmiddeltjes als ABS, ASR en noem maar op. Als iemand dit wil moet dat een vrije keuze zijn. Let wel! ben er niet tegen maar laat dit aan de koper over. Die hele meuk zorgt voor een deel voor schijnveiligheid, hoeveel speculeren er niet op dat dit soort zaken ze wel uit de ellende helpt in noodgevallen.
Bovenstaande is ook de reden dat ik bewust op zoek ben naar een perfecte type 1b XM, oké, heeft ABS, maar geen klapzakken of anders.
Groet en rij veilig
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Sinds 15 december 2006 rijdt ik ook in zo’n SLECHTE vervuilende auto.
Sinds de operatie tankslag (lees dat olie-tanks voor CV te stoken geband werden, alternatief : arrdgas, raad eens wie daar aan verdient…) doe ik niet aan milieu tenzij de overheid dit me smilureert (lees me er een financieel voordeel voor geeft).
Ik heb nog wel geinformeerd, maar kan ook geen filter vinden voor de Xantia, noch werkt de link bij Vrom die een lijst van garagehouder moet tevoorschijn toveren die zo’n ding kunnen monteren.
De subsidie van 500 euro is alleen voor de aanschaf zoals ik gelezen heb, montage komt er nog bij. Volgens mij was het bedrag van 500 euro slechts tot en met afgelopen maand (februari, en krijg je nu nog maar 100 euro of zo, wat ook over een paar maanden afloopt.
Hierbij komt ook dat je auto in de APK afgekeurd wordt als het filter niet goed werkt.
De dieselprijzen zullen niet echt hard kunnen stijgen denk ik aangezien geheel vrachtrijdend Nederland hier direct de gevolgen van merkt, het enige waar ze ons in kunnen pakken is de wegenbelasting en eventueel verplicht stellen van die filters (die er niet zijn voor de Xantia) ............
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Tros radar had hier gisteren een onderwerp over, kijk maar eens op .
Conclusie was dat een of andere professor (heb z’n naam niet onthouden) maar hij had er verstand van, vertelde dat de gezondheidsrisico’s vergroten bij het gebruik van een retro-fit roetfilter.
De overheid gaat waarschijnlijk op korte termijn de subsidie opschorten, totdat TNO een onderzoek heeft afgerond. Dit kan nog minstens 5 maanden duren.
Denk je iets goed te doen, investeer je en loop je elk jaar een extra risico op APK afkeur en dus extra kosten, is het nog niet goed. Lekker doordacht van de politiek…..
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ja maar daar is het toch politiek voor : Veel ouwehoeren, weinig doen, niks denken.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ziek wordt ik van dat milieu. Ik bedoel dus hoe de overheid ermee om gaat.
Vroeger had je diesel. Dat was voor vrachtwagens die veel reden en als we als logistiek land groot willen blijven, houden we de diesel goedkoop.
Benzine was voor automobilisten. Deze kan de overheid lekker afstraffen met dure accijnzen. Een gekke enkeling reed een diesel auto omdat ie dat moest van z’n baas vanwege het aantal kilometers dat ie maakte. Dit was toendertijd echter een straf omdat zo’n vehikel niet vooruit te branden was. De overheid stond het daarom maar gewoon toe.
De techniek staat niet stil, en tegenwoordig hebben we dieselauto’s met turbo, intercooler en common-rail (achtige) systemen. Dieselauto’s doen hiermee qua prestaties niet meer onder voor benzineauto’s en zijn nog zuiniger ook !
De politiek (traag als altijd) wist even niet hoe ze hierop moeten reageren. Tot er een minister waarschijnlijk eens achter zo’n dieselauto reed en een wolkje fijnstof zag bij het optrekken. Eureka ! Als we de burgers nou eens een schuldcomplex aanpraten dat fijnstof wel eens slecht kan zijn, hiermee de CO2 problematiek even op de achtergrond houden (daar kunnen we op korte termijn toch niks mee) dan kunnen we daarna accijnzen, wegenbelasting en god weet nog meer duurder maken ! Misschien kunnen we zo de knoppen weer in eigen hand krijgen als politiek dat diesel voor vrachtwagens is en (dure) benzine voor de burgers ! Diesel duurder maken gaat namelijk ten koste van ons logistiek wonder !
Mijn bericht : laat je niks aanpraten, komt in actie tegen de (ongegronde) fijnstof hysterie van onze overheid en blijf lekker dieselen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Je moet alleen fijnstof/roet/CO2 niet door elkaar halen. Zie de eerste pagina van het draadje.
Milieubeleid draag ik een warm hart toe maar het moet geen kaskraker worden van de overheid. Èn de maatregelen moeten in groot verband worden genomen dan bereik je veel meer.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Je moet alleen fijnstof/roet/CO2 niet door elkaar halen. Zie de eerste pagina van het draadje.
Milieubeleid draag ik een warm hart toe maar het moet geen kaskraker worden van de overheid. Èn de maatregelen moeten in groot verband worden genomen dan bereik je veel meer.
Patrick
Op zich is fijnstof goed voor de CO_2 uitstoot.
Brandstof (koolstof) die er als roet uitkomt kan er niet als CO_2 uitkomen Het effect van deeltjes op opwarming, in de vorm van “global dimming” is nog steeds niet helemaal duidelijk. Veel fijnstof in de lucht is geen roet uit verbrandingsmotoren, maar roet van natuurlijke branden, as uit vulkanen en nog belangrijker: zeezout en woestijnzand.
Uiteindelijk is de uitstoot van personen auto’s bij elkaar sowieso veel kleiner dan andere bronnen (of het nu CO_2 is of roet etc.) maar dat maakt niet dat je zomaar je verantwoordelijkheid kunt ontlopen.
maargoed schuldgevoel of niet, ik vind het prettiger om fietsers geen bek vol met roet te geven bij ieder stoplicht. Ik ben zelf ook wel eens fietser. Bovendien hoef ik (de achterkant van) mijn C5 niet zo vaak te wassen als bij een Diesel zonder FaP. Ik heb dan ook al een roetfilter, lang voordat er subsidies op zaten of er gedreigd werd met het afsluiten van binnensteden, of hogere parkeergelden.
Ik durf letterlijk te stellen, dat als PSA (met Rhodia) niet het FaP technisch mogelijk had gemaakt en standaard gemaakt op de p607 en C5, dan had er de komende tien jaar geen haan gekraaid naar fijnstof.
De Duitse fabrikanten vonden het maar onzin, maar na een jaar of wat begon het bij de Duitse journalisten toch te dagen dat het onzin was dat er -NB een Frans bedrijf!- een technische voorsprong had op hun egien producenten. Deze (politieke) druk veroorzaakte dat ook MB en Aldi met filters kwamen op hun Common-Rail Diesels, en zo is het balletje gaan rollen.
Nu is het dus al zo dat een filterloze Diesel in NL bijkans onverkoopbaar wordt. (zie Laguna III)
Dat de overheid probeert om beleid te maken, via subsidies of belastingen is irrelevant, alle automobilisten bij elkaar stoppen ieder jaar 15miljard in de staatskas, daarvan komt 4miljEur terug via wegenaanleg, onderhoud, etc. Er minder van rijden doen we niet. Rijk wordt de staat er ook niet van, het geld is hard nodig voor het ophogen van dijken en ander nuttig spul.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Toen ik met m’n ouders in het buitengebied ben gaan wonen, nu zo’n 17 jaar terug heddan we een 5000 liter olietank voor de CV. Toen kwam ineens de politieke paniek dat zo’n tank wel eens een druppie kan lekken (ik weet niet of ze ooit bij een supermarkt op de parkeerplaats hebben gekeken, maar dat terzijde). Enfin, alle opties om door te stoken met olie waren kostbaar en/of lelijk (een grote kunsttof bak naast je huis fleurt de tuin nu ook niet bepaald op). Het enige goede alternatief was om maar op aardgas te gaan stoken, en ra ra wie daar nu het monopolie op heeft ?
Kort hierop kochten we (2e hands) onze eerste auto met katalysator. We vonden onszelf enorm milieubewust. In de vakantieperiode zijn we toen naar Tjechie gegaan. In het Noorden onder Dresden ligt een groot zwaar industriecomplex, waar in een straal van 50 kilometer eromheen geen boom meer groeit. Die bomen die dan nog iets verder weg staan zijn grijs in plaats van groen. Aangekomen in winterberg reden we een heuvel af. Ons kwam een vrachtauto tegemoet en wat daarachter reed was niet te zien vanwege de dikke zwarte rookwolk die deze produceerde. Zelfs als kind dacht ik toen al: Hoeveel katalysator auto’s moet je hiervoor verkopen om deze ene vrachtauto te compenseren ?
Als de overheid op deze manier commercieel over milieu denkt, doe ik dat ook. Ik ga pas milieubewuster leven als het me economisch aantrekkelijk wordt gemaakt of ik echt geen andere keus meer heb. De Xantia die ik heb krijgt geen roetfilter. Ik ben van plan de auto door de jaren heen op te rijden en tegen die tijd te verkopen aan waarschijnlijk een export firma die ‘m waarschijnlijk in het oostblok / rusland / afrika neerzet.
Als de overheid nu echt iets aan milieu wil doen dan moeten ze eerst eens zelf beginnen. Ik denk aan :
- Groene golf van stoplichten op ALLE doorgaande wegen
- Niet alle stoplichten vervangen door rotondes
- Minder drempels (op doorgaande wegen) (dit is voor een Citroen natuurlijk niet zo’n probleem, het wordt pas een probleem als een ander merk auto voor je rijdt).
- Alle zeeschepen in de havens van Londen, Rotterdam, Antwerpen de motor uit laten zetten en forceren dat voor stroomvoorziening ze een aansluiting op de kade nemen (met schoner opgewekte stroom).
- Zeeschepen die erg vervuilen (oude motoren / vuile brandstof) weren uit de havens.
- Vervuilende industrie herplaatsen naar dunbevolkte gebieden
- Nog genoeg andere punten te verzinnen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Quote van de vorige pagina
ronama schreef:het is niet altijd verstandig om een roetfilter in te bouwen.
ik merk het zelf (mijn C5 heeft er 1) veel korte stukjes en stadsverkeer komen het filter niet tengoede.
ik moet regelmatig eens een stukje snelweg doen zodat het filter zich regenereerd.
Ik kan even geen info op internet vinden maar kwam toevallig vanavond langs een programma op WDR (Duitsland) genaamd ServiceZeit. Hier ging het over dat 33% van alle diesel automobilisten met roetfilter problemen hebben. Er schijnen 3 systemen te zijn, het ging hier om het gesloten systeem dat alleen af fabriek te krijgen is.
Hierbij moet de uitlaatgas-hitte van meer als 600 graden ervoor zorgen dat het filter zich schoon “brandt”. Wordt deze temperatuur niet bereikt, dan verstopt het filter en dit kan rare neveneffecten teweeg brengen. Bij een Opel Astra gingen bijvoorbeeld alle dashboard lampjes aan, en schakelde het motor-management het noodprogramma in, was ervoor zorgde dat de maximum snelheid werd teruggebracht naar 30 km/h
Bij Mazda adviseerde men regelmatig langere afstanden op 3000 toeren of meer te rijden. Andere merken hebben kleine lettertjes in hun instructieboekje dat je regelmatig zo’n half uur meer als 80 moet rijden.
Er zijn nieuwe filters in de maak die dit probleem nog niet hebben, maar hier mogen we nog zo’n 4 jaar op wachten.
Mocht ik in een idiote bui toch zo’n ding willen, dan eis ik tevens een uitlaat-gas temperatuurmeter geintegreerd in mijn dashboard en een boordcomputer die me regelmatig vertelt dat ik harder moet rijden. Tevens vind ik dat ik deze boordcomputer als vrijbrief mag gebruiken als ik dan wordt aangehouden door de politie, ik moet per slot van rekening geen fijnstof uitstoten.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bartjes schreef:Mocht ik in een idiote bui toch zo’n ding willen, dan eis ik tevens een uitlaat-gas temperatuurmeter geintegreerd in mijn dashboard en een boordcomputer die me regelmatig vertelt dat ik harder moet rijden.
Dat is al zo bij een FaP, dankzij de Eolys hoeft het roetfilter tijdens regenratie slechts 400C te worden, maar voor de regeneratie cyclus moet je wel minimaal 60km/h rijden. In het boekjes staat dat ook zo.
Aangezien deze regeneratie slechts eens in de 800-1500km plaatsvindt, is het -behalve voor stadstaxi’s- uiterst onwaarschijnlijk dat je deze melding krijgt. je komt altidj wel ergens boven de 60km/h.
In de praktijk merk je, ook tijdens regeneratie, niks vreemds aan een HDi met FaP. Afgezien van een schone uitlaat
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije