radiateur vraagje
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 16 februari 2007 11:43 PM

Ik heb dus een gereviseerde radiateur geinstalleerd en nu wil ik graag voor de zekerheid even wat checken.
Ten eerste is het dus een IE radiateur met een reservaatje erboven, alhoewe ik geen IE heb heeft de vorige eigenaar dit er toen ingezet en laat ik het voorlopig maar zitten.

De radiateur staat niet op rubberen voetjes, dit is waarschijnlijk zo omdat met rubberen voetjes de motor van de extra ventilator die aan de radiateur zit niet netjes in het gat valt waarin hij moet vallen, is dit normaal ? of kan dit anders ?

op de radiateur zit boven het kraantje een temp-zender. moet hier de extra ventilator op aangesloten worden ?

Op het reservaatje zit een slang die voor de overloop is, wordt deze nog ergens op aangesloten of loopt deze gewoon langs de remmen o.i.d

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 17 februari 2007 12:59 PM
  [ # 1 ]

niemand die hier iets op kan zeggen ?

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 17 februari 2007 01:33 PM
  [ # 2 ]

Re: radiateur vraagje

pete72ds schreef:

Op het reservaatje zit een slang die voor de overloop is, wordt deze nog ergens op aangesloten of loopt deze gewoon langs de remmen o.i.d

Loopt bij mij gewoon uit op de bodemplaat, NAAST de remmen. Koelvloeistof is niet goed voor je remmen.

Ik heb carbu, dus IE specifieke zaken geen ervaring. Op de clubsite staat een heel verhaal over het koelsysteem, onder technische artikelen. Staat wellicht bruikbare info tussen.

Over die temp sensors is al veel gevraagd op dit forum. Kijk dit eens:
  Volgens mij heb je gelijk dat ie op de fan hoort. Ze spreken ook over een relais ertussen, lijkt me niet verkeerd.

De ventilator zat volgens mij alleen op de IE modellen, maar ik kan het mis hebben. Ik wil zeggen, zou dit wel nodig zijn.


Geen rubberen voetjes lijkt me niet goed, geen ervaring mee. In het handboek staat bij het radiator type wel die rubberen voetjes getekend. Geen ervaring mee.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 februari 2007 01:57 PM
  [ # 3 ]

Re: radiateur vraagje

pete72ds schreef:

Ik heb dus een gereviseerde radiateur geinstalleerd en nu wil ik graag voor de zekerheid even wat checken.
Ten eerste is het dus een IE radiateur met een reservaatje erboven, alhoewe ik geen IE heb heeft de vorige eigenaar dit er toen ingezet en laat ik het voorlopig maar zitten.

De radiateur staat niet op rubberen voetjes, dit is waarschijnlijk zo omdat met rubberen voetjes de motor van de extra ventilator die aan de radiateur zit niet netjes in het gat valt waarin hij moet vallen, is dit normaal ? of kan dit anders ?

op de radiateur zit boven het kraantje een temp-zender. moet hier de extra ventilator op aangesloten worden ?

Op het reservaatje zit een slang die voor de overloop is, wordt deze nog ergens op aangesloten of loopt deze gewoon langs de remmen o.i.d


* die radiateur zit wel op 2 rubberen voetjes.

* op die temp.sensor wordt de extra ventilator aangesloten

* het slangetje wat net onder de dop van het expansievatje zit is een overloop en hangt naast de radiateur

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 17 februari 2007 04:06 PM
  [ # 4 ]

Pete, zon radiateur met expansievat is niet speciaal voor IE modellen, en is ook standaard voor alle 23 carbu modellen.

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 17 februari 2007 05:17 PM
  [ # 5 ]

bedankt, ik heb nog een vraag over de extra ventilator,

ik de beschrijving van het koelsysteem van de club staat het volgende:

Controleer na inbouw of de elektrische ventilator de juiste kant op draait: er moet een duidelijke luchtstroom naar achteren voelbaar zijn. Zo niet, dan de elektrische aansluitingen van de ventilator wisselen.

stel ik sluit de draden van de ventilator aan op de tempsensor van de radiateur, hoe werkt deze aanlsuiting dan. Waar krijgt de ventilator de voeding van?

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 17 februari 2007 06:30 PM
  [ # 6 ]

Welke motor zit er dan wel in?
Als ‘t geen 23 is dan hoeft die ventilator er niet in, je hebt zowieso een 3 rijen radiator, die moet voor voldoende koeling zorgen.

Om hem toch aan te sluiten, Neem een + van het accu, zekering ertussen en zo naar het spoel van een relais en dan richting sensor.
Op een NO contakt van het relais stuur je de ventilator. Zeker de ventilator appart.

Als je het helemaal mooi wil maken kan je nog een schakelaar met lampje in je dash zetten om de ventilator manueel aan of uit te zetten. De schakelaar bedient dan ook het spoel van het relais.
Succes

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 februari 2007 07:54 PM
  [ # 7 ]

hier nog ffff het orginele !! schema voor de ventilator aansluiting.
in het princpe schema zie je dat de ventilator (67) rechtstreek op de +/- is aangesloten en geschakeld wordt middels een relais (66) contact.
de sensor is dan (68 ).


Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2007 12:43 PM
  [ # 8 ]
pete72ds schreef:

bedankt, ik heb nog een vraag over de extra ventilator,

ik de beschrijving van het koelsysteem van de club staat het volgende:

Controleer na inbouw of de elektrische ventilator de juiste kant op draait: er moet een duidelijke luchtstroom naar achteren voelbaar zijn. Zo niet, dan de elektrische aansluitingen van de ventilator wisselen.

stel ik sluit de draden van de ventilator aan op de tempsensor van de radiateur, hoe werkt deze aanlsuiting dan. Waar krijgt de ventilator de voeding van?

Als alles met een originele draadboom zit kan het niet fout.
Zoniet, dan de temsensor draden kortsluiten/doorverbinden. De Fan gaat draaien. Voel of ie de motorruimte IN blaast.
De tempsensor is niks meer dan een schakelaar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook