Hallo mede BX-liefhebbers,
Ik ben sinds 2003 de trotse eigenaar van een ’92 Deauville-versie van dé auto.
Hij heeft een aantal onvolkomenheidjes en ik heb er in relatief korte tijd een schep onderhoud tegenaan moeten gooien, maar ik wil er nog lang niet van af. Er mee door rijden tot ‘ie belastingvrij is is wel de minste ambitie…
Behalve de grote octopus, de ADALs, een vastslaande startmotor en een afgebroken (!) verbinding tussen de pook en de bak viel al het andere onderhoud onder het kopje ‘regulier’. Het was alleen nét tijd voor groot onderhoud .
Hoewel ik groot vertrouwen heb in mijn garagist, zijn er toch twee dingen waar ik nog steeds vraagtekens bij heb:
Allereerst gebeurt het regelmatig, al zolang ik de auto heb, dat het lampje van de katalysator op het dashboard rood gaat branden. Volgens het boekje betekent dit oververhitting van de kat. Het gekke is dat dit ook al gebeurt als ik de auto net heb gestart en de straat uit rijd bij –10 graden C. ??? Ik heb er een beetje op gelet en het lampje gaat vooral branden als ik het gas diep intrap. Als ik daarna een constante snelheid aanhoud gaat het uit en blijft het uit. Als ik flink dooraccellereer gaat het even kort branden. Als ik bij lage toeren, wanneer de wagen (redelijk) slecht trekt, bijvoorbeeld van 80 naar 100 km/u in zijn 5, het gas tot de bodem intrap blijft het lampje behoorlijk wat langer branden. De verkopende Citroën-dealer zei mij dat ik dat lampje vooral moet negeren, het zou niets te betekenen hebben. Ook bij mijn huidige garage lijdt dit niet echt tot een reactie. Is dit terecht? Of duidt het lampje bijvoorbeeld op een defecte kat. of een slechte afstelling?
Daarnaast rommelt het al twee jaar in het vooronder. Dat wil zeggen dat als ik over oneffen wegdek rijd (zoals de klinkertjes op de grachten bij mij in de buurt) ik een gebonk/geklop hoor dat van rechtsvoor lijkt te komen. Ook lijk ik dan wat te voelen rammelen via de voetenbak. Mijn garage kan niks vinden. Er zit nergens speling op, ook niet op de stabilisatorstang, en afgelopen jaar kwam ‘ie fluitend door de APK. Heeft toen zelfs nog een steekproef gehad, waarbij de RDW-man opmerkte dat ‘ie zelden zulke nette auto’s van deze leeftijd ziet…
Als ik onder een hoek van zeg 45 graden een drempel oprijd, waarbij de wagen lekker heen en weer schudt, hoor ik in het ritme van het heen en weer schommelen ook hard “pok-pok-pok” uit het vooronder komen. Het gekke is verder dat het weersafhankelijk lijkt te zijn. Bij warm droog zomerweer heb ik er soms helemaal geen last van en wanneer het dan weer wat koeler en vochtiger wordt begint de herrie weer…
Even zoeken op dit forum leidt me naar de reactiestangen van de stabilisatorstang. Mijn garage zegt echter dat daar geen speling op zit.
Wel is het zo dat de terugreis van mijn vakantie in 2004 nogal bizar is verlopen. Na een overnachting in Dijon bleek de volgende ochtend dat de veerbol rechtsachter helemaal plat was. Nog geen halve centimeter vering meer! Heel voorzichtig naar huis gereden met 80 km/u over de snelweg (Luxemburg-Luik was onder deze omstandigheden niet lollig!). Halverwege deze rit begon de auto steeds vreemder te doen. De rechter voorrem begon licht aan te lopen (fluiten) en de rechter voorveerpoot begon opeens ook vast te zitten (dit was alles bijelkaar een bijzondere snelwegervaring, één zijkant die bijna niet meer veert ). De veerpoot was alleen nog met veel kracht in te drukken en kwam dan schoksgewijs terug, net alsof ‘ie helemaal droog stond.
De dag na thuiskomst veerde de voorkant echter weer als vanouds (???).
Kan het zijn dat het binnenwerk van de rechter veerpoot iets is versleten/beschadigd en dit geluid veroorzaakt, of duiden de symptomen echt op de reactiestangen? Hij veert nu aan de voorkant mooi gelijkmatig en soepel. Alleen aan het begin vanuit de laagste wagenhoogte en het laatste stukje van de hoogste wagenhoogte schokt het wat, en bij diep inveren ‘kreunen’ de poten iets.
Hopelijk heb ik jullie niet verveeld met dit lange verhaal . Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.
Groeten, Jeroen
Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.
Volgens het boekje betekent dit oververhitting van de kat
Geloof niet altijd het boekje…. bij een 1.4 heeft dat lampje de functie van motormanagementlampje; er zijn ergens beschrijvingen te vinden hoe je de computer zelf uit kunt lezen.
Volgens mij hebben 1.4’s nog wel eens last van kapotte monopointhuizen, maar dat gaat dan naast het lampje ook nog gepaard met schokken bij het optrekken.
Als je het ding laat uitlezen, zou je in elk geval een richting moeten kunnen krijgen waar de storing zich bevindt. Het kan een of andere kapotte sensor zijn.
Dat gerammel is volgens mij toch echt een stabilisatorstokje. Laat ze gewoon eens vervangen door (echte) nieuwe. Zo’n ding kost geloof ik 65 euro per stuk en schroeven ze er in een kwartiertje onder. Kan nooit kwaad, ooit zullen ze toch moeten.
Bij wat voor garage ga je? De meeste garages nemen BXen niet echt serieus. Als je wil dat werk aan je BX goed gebeurt moet je ‘t zelf doen, of naar een specialist gaan die wel wat met BXen heeft.
Ik ga altijd naar Le garage van der Velde in Wassenaar, zoals ik al zei een prima tent. Ze proberen je daar in ieder geval geen poot uit te draaien en doen echt hun best om mijn BX met zo weinig mogelijk kosten nog lang op de weg te houden.
Ik heb ze een paar keer gewezen op de herrie, maar je zal het altijd zien, de dag dat ik naar de garage moet: fluisterstil
Het kan ook zijn dat ze me gewoon willen behoeden voor kosten die niet per se noodzakelijk zijn. Voor mij klinkt dat gerammel echter erg gaar; het lijkt wel of de hele voortrein elk moment uit elkaar kan vallen. In het rijgedrag merk ik niets bijzonders, of het moet zijn dat de wagen als ik alleen al naar het stuur kijk begint over te hellen als was het een 2cv, maar dat hoort ook wel een beetje, toch?
W.b. dat lampje: Er staat toch echt een tekeningetje van een dampend katalysatortje bij. Motormanagement heeft een oranje lampje met een motorblokje erin getekend… De auto rijdt al ruim drie jaar hiermee en de motor stottert niet. Is alleen wat bokkig als ik van het gas af ga, zelfs als ik héél voorzichtig ben. Heb wel eens gelezen dat dat altijd een onhebbelijkheidje van de BX 14 injectie was. Daarnaast rochelt de uitlaat soms wat als ik bij hoge toeren van het gas af ga net als een oude Alfa Giulia, alleen niet zo luid.
In de complete onderhoudshistorie vanaf 94, die ik als uitdraai uit de computer van de verkopende dealer heb gehad, staat bij één van de laatste beurten de opmerking van de hoofdmonteur: “Vacüumvervroeger behoeft aandacht”. Daarmee is nooit meer wat gedaan… :
Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.
Een rammelende voortrein kan komen door versleten reactiestangen, maar het kunnen ook de silent blocks zijn, of de fuseekogels, of de spoorstangkogels. Volgens mij worden alleen de laatste twee gechecked bij de APK. Reactiestangetjes zeker niet, silent blocks weet ik niet maar de mijne is een keer met behoorlijk versleten silent blocks door de APK gekomen dus zo heel erg goed wordt er blijkbaar niet naar gekeken.
BxBandit schreef:(...) dus zo heel erg goed wordt er blijkbaar niet naar gekeken.
Ook niet bij een RDW steekproef? Heb altijd begrepen dat die nogal grondig zijn. Vorig jaar bij mij gebeurd en de man was nogal lovend over mijn Bixje.
Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.
Steekproef is gewoon een controle van de APK-punten, dit om te kijken of de de keurmeester zich precies aan de APK-regels houden. Er is dus geen verschil, alleen als er alsnog een afkeurpunt te voorschijn komt dan krijgt de keurmeester een (of meerdere) strafpunt(en). Als een keurmeester te veel strafpunten krijgt mag ie geen auto’s meer keuren, enz.
Terug komend op je auto, hoe lang is het geleden dat er iets aan je veersysteem is gedaan? LHM nog ververst?
Bij een bx 1.4 doet het katalysatorlampje inderdaad dienst als motormanagementlampje!!!!!
Yéyé schreef:BxBandit schreef:(...) dus zo heel erg goed wordt er blijkbaar niet naar gekeken.
Ook niet bij een RDW steekproef? Heb altijd begrepen dat die nogal grondig zijn. Vorig jaar bij mij gebeurd en de man was nogal lovend over mijn Bixje.
Geen idee, het zou kunnen dat ze het gewoon over het hoofd hebben gezien…
abxsport schreef:Terug komend op je auto, hoe lang is het geleden dat er iets aan je veersysteem is gedaan? LHM nog ververst?
Voorjaar 2004 nieuwe bollen voor, zomer 2004 nieuwe bollen achter en Hydrarinçage (na dat vreemde gedoe met die platte bol achter en die vastzittende veerpoot voor) en enige tijd daarna verse LHM en nieuwe filters.
Voorjaar 2005 weer nieuwe bol rechtsachter (was weer plat : ; vervangen onder garantie). Zomer 2005 grote octupus vervangen.
... En nu lekt ‘ie sinds enige tijd wat LHM voor het linker achterwiel. Het peil daalt langzaam en om de zoveel tijd gaan dan weer alle alarmlampjes knipperen bij een scherpe bocht naar rechts . Maar goed, dat heeft niets met het gerommel te maken.
Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.
Goed kan t ook niet zijn Misschien lekt je kleine retourleiding van je veerpoot, zit op de achterkant van de veerpoot.
Yéyé schreef:BxBandit schreef:(...) dus zo heel erg goed wordt er blijkbaar niet naar gekeken.
Ook niet bij een RDW steekproef? Heb altijd begrepen dat die nogal grondig zijn. Vorig jaar bij mij gebeurd en de man was nogal lovend over mijn Bixje.
Ik las net deze thread
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=331025
en daarin wordt gesteld dat je toch afkeur kunt krijgen op de silent blocks, als er meer dan 1 mm speling op zit.
Bij mij zat er wel 5 mm speling op, als het niet meer was, maar ze hebben het nooit gemerkt… Was geen steekproef, dat niet.
Zoals al gesteld.
Katalysatorlampje is NIET van toepassing bij 14 injection modellen. Daar heeft het lampje gewoon de functie van motorstoringslampje. En idd staat dat fout in het boekje. Jouw keus of je de cracks op het forum gelooft of het boekje.
Reactiestangetjes zijn GEEN APK checkpunt en speling er is ook niet of nauwelijks te voelen op de brug. Toch kan elke Citroen specialist je direct vertellen dat geroffel in de voortrein op klinkertjes ligt aan versleten reactiestangetjes. Het is NIET de stabilisatorstang die rammelt, alleen de verbindingsstangetjes tussen stabilisatorstang en voorste draagarm veroorzaken dat geluid.
Niks ten nadele van je garage, maar ik kan me voorstellen dat een niet Citroen specialist dit symptoom van de reactiestangetjes niet herkent. Toch kun je er wel een kratje bier om verwedden dat die dingen het probleem veroorzaken
Overigens is speling op de silent blocks van de wieldraagarmen of fuseekogels absoluut een checkpunt voor de APK. De norm van 1 mm geld voor fuseekogels, niet voor wieldraagarmrubbers. Die laatste kunnen wel meer dan een mm vervormen onder hoge druk. Maar zolang de rubbers heel zijn (en heel blijven onder vervorming) kan dat geen afkeur zijn.
Ik zal mijn ECU maar ‘ns (laten) uitlezen dan. Wel is het zo dat de motor al 4 jaar zonder kuren loopt, terwijl het lampje ook al zo lang raar doet. Misschien heeft de verkopend dealer (waar de auto altijd in onderhoud is geweest) wel al eens de computer om die reden uitgelezen, en niets gevonden en zeggen ze daarom dat ik het maar moet negeren.
Wat betreft mijn garage waar ik hem nu in onderhoud heb, dat is zoals gezegd Citroënspecialist Van der Velde in Wassenaar, die hier ook op de site adverteert. Zij doen bijna alleen maar oude Citroëns en zijn geen dealer van nieuw C1 t/m C-tig spul. Mijn BX is daar vaak de jongste van het stel. Doen veel met A-types, CX, DS en SM. Zij weten wel waar ze het over hebben, maar ik denk dan dat ze mij een niet per se noodzakelijke reparatie voorlopig wilden besparen. En daarbij was het ook nog zo dat de keren dat ik naar de garage moest (altijd tijdens mooi zomerweer in juli voor APK en beurten) het geluid in geen velden of wegen te bekennen was. Het probleem lijkt echt weersafhankelijk. Bij koud vochtig weer krijgt ‘ie gewoon last van zijn jicht
Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.
Klinkt dan meer als stekkerverbindingen of bedrading. Hele motorkabelboom nalopen…
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Laat inderdaad de foutcode uitlezen. Waarschijnlijk krijgt een sensor een abnormale waarde die nog wel door de ECU bijgeregeld kan worden. Algemeen gesproken: doorrijden kan in het meest extreme geval zorgen voor motorschade of overmatige vervuiling, noodloop of niet; altijd naar laten kijken dus. Dat het al 4 jaar goed gaat is overigens heel fijn.
@ the cracks:
Waar staat ook alweer de lijst met foutcodes op internet? Van de Bosch Mono-Jetronic 2.2 natuurlijk. De site van Roel misschien? Misschien kan TS het dan zelf uitzoeken.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Foutcodes: stuur mij maar een email met je email adres, bouwjaar, type Citroën en je motorcode.
Jos van der Voort